Saer versus Aira:
versões de uma antropologia especulativa
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-4018387Abstract
O artigo propõe um confronto do trabalho de dois autores, Juan José Saer e César Aira, marcadamente distintos no que diz respeito à s estruturas de recepção convocadas por suas obras, e que podemos traduzir particularmente na maneira como é percebida a relação de cada um com "o contemporâneo", o que resulta em seu alojamento específi co em certas genealogias e na produção de suas respectivas inscrições na história literária latino-americana recente, aqui instanciadas em trabalhos de Anália Gerbaudo e Sandra Contreras. O exame de objetos fi ccionais como La pesquisa, de Saer, e Parmênides, de Aira, nos leva a encontrar solicitações ambivalentes do fato supostamente histórico e de sua relação com a fi cção, que são aqui apresentadas como oportunidades para operar criticamente com relação a estruturas estabelecidas de recepção e crítica do trabalho dos autores.
References
AIRA, César (2001). Cumpleaños. Buenos Aires: Mondadori.
_____ (2006). Parménides. Buenos Aires: Mondadori.
_____ (2007). Pequeno manual de procedimentos. Curitiba: Arte & Letra.
CONTRERAS, Sandra (2002). Las vueltas de César Aira. Rosario: Beatriz Viterbo.
DALMARONI, Miguel e MERBILHAÁ, M. (2000). “Un azar convertido en don: Juan José Saer y el relato de la percepción”. In: JITRIK, Noé (2000). Historia crítica de la literatura argentina. Buenos Aires: Emecé. v. 11.
GERBAUDO, Analia (2006). “Por una lectura moderna del último modernista”. Astrolabio. n. 3. Disponível em: <http://www.astrolabio.unc.edu.ar/articulos/nuevosfrutos/articulos/gerbaudo.php>. Acesso em: 10 de março de
KOHAN, Martin (2003). “Dos recientes lecturas modernas”. Boletín. n. 11, p. 81-4.
PREMAT, J. (2002). La dicha de saturno: escritura y melancolía en la obra de Juan José Saer. Rosario: Beatriz Viterbo.
______ (2009). Héroes sin atributos. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
SAER, Juan José (1994). La pesquisa. Buenos Aires: Seix Barral.
_____ (1997). El concepto de fi cción. Buenos Aires: Seix Barral.
_____ (2000). El lugar. Madri: El Aleph.
_____ (2001). Cuentos completos, 1957-2000. Buenos Aires: Seix Barral.
_____ (2003). Lo imborrable. 2. ed. Buenos Aires: Seix Barral.
SPERANZA, Graciela (2007). Fuera de campo. Buenos Aires: Anagrama.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.