Nas tripas do cão:
a escrita como espaço de resistência
Abstract
A partir de dois romances publicados no Brasil durante a ditadura ”“ Avalovara (1973), de Osman Lins, e Um romance de geração (1980), de Sérgio Sant’Anna ”“, são discutidas as possibilidades
da escrita em um ambiente de violência. Ao mesmo tempo em que a opressão política parece deslegitimar a opção por uma obra não-engajada, impõe-se à consciência do criador o fato de que sua produção tem reduzido efeito sobre a realidade. Isto é, a opressão agudiza o sentimento de “ansiedade” que, nas palavras de Harold Rosenberg, caracterizaria uma parcela da arte contemporânea: a percepção de que ela não é capaz de resolver os problemas que identifica.
References
ABELAIRA, Augusto. Bolor. 2ª ed. Amadora: Bertrand, 1970.
ÂNGELO, Ivan. A festa. São Paulo: Summus, s.d.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.
BOURDIEU, Pierre. La domination masculine. Paris: Seuil, 1998.
CHAUVIRÉ, Christiane. Wittgenstein. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1991.
DALCASTAGNÈ, Regina. O espaço da dor: o regime de 64 no romance brasileiro. Brasília: Editora UnB, 1996.
GORZ, André. Métamorphoses du travail: quête du sens. Paris: Galilée, 1988.
GUSDORF, Georges. La parole. Paris: Presses Universitaires de France, 1963.
LINS, Osman. Avalovara. São Paulo: Melhoramentos, 1973.
ROSENBERG, Harold. Objeto ansioso. São Paulo: Cosacnaify, 2004.
SANT’ANNA, Sérgio. Um romance de geração. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.
STAROBINSKI, Jean. Jean-Jacques Rousseau: a transparência e o obstáculo. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.