Three forms of urban and racial segregation in Ponciá Vicêncio, by Conceição Evaristo
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-40185812Keywords:
urban segregation, thno-racial segregation, brasilian contemporary literature, Conceição EvaristoAbstract
The article analyzes three forms of urban segregation in the novel Ponciá Vicêncio (2003), by Conceição Evaristo: in favelas, prisons and prostitution zones. It is argued that this segregation is not only social but also ethno-racial and moral. In the stories of three characters who move from the countryside to the big city ”“ Ponciá and Bilisa in search of better conditions of life, and Luandi in search of his sister ”“ the segregations become evident and dialogue with the ideas of Célia Maria Azevedo (1987), Luiza Bairros (1995, 2000), Sueli Carneiro (2001), Vera Malaguti Batista (2004), Marilena Chauí (2008), among others. Thus, we can see the social and urban segregation of groups such as prostitutes, like Bilisa, restricted to the prostitution zones, or the black men imprisoned in the police station where Luandi works, as well as the maids that, like Ponciá, descend the slum or walk across the city to get to the house of their employers. In conclusion, Conceição Evaristo denounces, in Ponciá Vicêncio, a spacial hierarchy in the cities and a continuity of the racist logic of the colonial period after the slavery abolition, at the same time that she creates strong and complex characters that strain these borders.
References
BAIRROS, Luiza (1995). Nossos feminismos revisitados. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 458-463. Disponível em: https://bit.ly/2KRuftB. Acesso em: 12 jun 2017.
BAIRROS, Luiza (2000). Lembrando Lélia Gonzalez. Afro-Asia, Salvador, n. 23, p. 1-21. Disponível em: https://bit.ly/2NtsGln. Acesso em: 12 jun. 2017.
BATISTA, Vera (2004). O medo na cidade do Rio de Janeiro. Delito y sociedad: Revista de Ciencias Sociales, Santa Fé, v. 1, n. 20, p. 119-126. Disponível em: https://bit.ly/2NuHWyz. Acesso em: 12 jun. 2017.
CARNEIRO, Sueli (2001/2011). Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. Geledés, São Paulo, 6 mar. On-line. Disponível em: https://bit.ly/2D8W8oP. Acesso em: 11 jul. 2018.
CARVALHO, Débora (2015). Te colocando no teu devido lugar: sobre as empregadas domésticas brancas do filme A que horas ela volta?. Drops ”“ Vitruvius, São Paulo, ano 16, n. 097.06, 16 out. On-line. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/drops/ 16.097/5769. Acesso em: 13 nov. 2017.
CHAUÍ, Marilena (2008). Cultura e democracia. Crítica y emancipación, Buenos Aires, ano 1, n. 1, p. 53-76. Disponível em: https://bit.ly/2U8YYlF. Acesso em: 15 jan. 2017.
DE GIORGI, Alessandro (2011). Neoliberalismo e controle penal na Europa e nos Estados Unidos: a caminho de uma democracia punitiva? Tradução de Maria Lúcia Karam. Veredas do Direito, Belo Horizonte, v. 1, n. 3, p. 29-42. Disponível em: https://bit.ly/2TZIDAW. Acesso em: 11 jun. 2017.
DU BOIS, William E. B. (1903). Of our spiritual strivings. In: DU BOIS, William E. B. The souls of black folk. Disponível em: https://faculty.uml.edu/sgallagher/WEBDuBois-Souls_of_Black_Folk-1-14.pdf. Acesso em: 11 jun. 2017.
EVARISTO, Conceição (2003). Ponciá Vicêncio. Belo Horizonte: Mazza.
EVARISTO, Conceição (2006/2013). Becos da memória. Florianópolis: Mulheres.
EVARISTO, Conceição (2015). Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Biblioteca Nacional.
FANON, Frantz (1961/1968). Os condenados da terra. Tradução de José Laurênio de Melo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
GONÇALVES, Alfredo (2001). Migrações internas: evoluções e desafios. Estudos avançados, São Paulo, v. 15, n. 43, p. 173-184. Disponível em: https://bit.ly/2Hm1Mbl. Acesso em: 17 fev. 2017.
GONZALES, Lélia (1983). Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: SILVA, Luiz Antônio Machado et al. Movimentos sociais urbanos, minorias étnicas e outros estudos. Brasília: ANPOCS. p. 223-244.
HOOKS, Bell (1991). Yearning: race, gender, and cultural politics. London: Turnaround.
LEITE, Gabriela (1992). Eu, mulher da vida. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos.
LUGARINHO, Mário (2017). Paradigmas confrontados: algumas masculinidades nas literaturas africanas de língua portuguesa. Metamorfoses, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 141-151. Disponível em: https:// revistas.ufrj.br/index.php/metamorfoses/article/view/10553/7849. Acesso em: 11 nov. 2017.
MASSEY, Doreen (2009). Space, place and gender. Minneapolis: University of Minnesota Press.
MOASSAB, Andréia; BERTH, Joice; HOSHINO, Thiago (2016). As marcas urbanas da violência colonial. Gazeta do Povo, Curitiba, 11 jul. 2016. On-line. Disponível em: https://bit.ly/33TggsJ. Acesso em: 11 jun. 2017.
NEDER, Gizlene. Cidade, identidade e exclusão social. Revista Tempo, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 106-134, 1997.
QUE HORAS ela volta? Roteiro e direção de Ana Muylaert (2015). Coordenação executiva de Sônia Hamburguer. Brasil: Gullane; Africa Filmes; Globo Filmes; Pandora Filmes distribuidora, 2015. 1 DVD (114 minutos), son., color.
RAMOS, Diana (2015). “Preta, pobre e puta”: a segregação urbana da prostituição em Campinas ”“ Jardim Itatinga. Tese (Doutorado em Planejamento Urbano e Regional) ”“ Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
SCHMIDT, Simone P. (2016). Sexo, raça e gênero na lógica colonial: o que contam as mulheres. In: ZINANI, Cecil; SANTOS, Salete (Org.). Trajetórias de literatura e gênero: territórios reinventados. Caxias do Sul: Educs.
SILVA, Denise Ferreira da (2006). À brasileira: racialidade e a escrita de um desejo destrutivo. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 14, n.1, p. 62-83.
STOLL, Daniela Schrickte (2017). Deslocamentos urbanos na literatura brasileira contemporânea de autoria feminina. Dissertação (Mestrado em Literatura) ”“ Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
WACQUANT, Loïc (2008). O lugar da prisão na nova administração da pobreza. Revista Novos Estudos ”“ CEBRAP, São Paulo, n. 80, p. 9-19. Disponível em: https://bit.ly/1NW6G8g. Acesso em: 11 jun. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.