“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-4018563Keywords:
short story, total tale, grotesque, monster, allegory, Lygia Fagundes TellesAbstract
In 1995, Lygia Fagundes Telles published her last book of short stories, A noite escura e mais eu ”“ the volumes of short texts that were later published are of a hybrid nature (invention and memory), appearing as chronicles or compilations of scattered tales. The last story in this book, “Anão de jardim”, due to its grotesque and allegorical nature, can be considered a summary tale, a synthesis of lygiana storytelling. This article, supported by Kayser's (2003) theorizing about “the grotesque”, Kappler's (1994) studies on "monsters" and Chevalier & Gheerbrant's (2005) symbolic interpretations, argues for “Anão de jardim” as a “total tale”. Kobold (the narrator of the text), for example, is a diabolical / split-off being in which concentrate lygian characters and their dramas. The garden ”“ the setting of the narrative ”“ is also considered an encapsulated representation of the fictional world of the author.
References
BETTELLA, Gabriela Kvacek (2010). Contos quase feitos de silêncio. In: TELLES, Lygia Fagundes. Caderno de Leituras. São Paulo: Companhia das Letras. p. 13-29.
BOSI, Alfredo (2013). A decomposição do cotidiano em contos de Lygia Fagundes Telles. In: BOSI, Alfredo. Entre a literatura e a história. São Paulo: Editora 34.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain (2005). Dicionário de símbolos. 19. ed. Tradução de Vera da Costa e Silva et al. Rio de Janeiro: José Olympio.
COELHO, Nelly Novaes (1971). In: TELLES, Lygia Fagundes. Seleta. Rio de Janeiro: José Olympio.
DICIONÁRIO DE NOMES PRÓPRIOS (2018). Porto: 7Graus. Disponível em: https://goo.gl/3s9Wt3. Acesso em: 5 mar. 2018.
FLETCHER, Angus (2002). Alegoría: teoría de un modo simbólico. Traducción de Vicente Carmona González. Madrid: Akal. Teoría literaria. v. 6.
GOETHE, Johann Wolfgang von (2003). Fausto. In: GOETHE, Johann Wolfgang von. Fausto/Werther. Tradução de Alberto Maximiliano. São Paulo: Nova Cultural.
KAPPLER, Claude (1994). Monstros, demônios e encantamentos no fim da Idade Média. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes.
KAYSER, Wolfgang (2003). O grotesco: configuração na pintura e na literatura. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva.
KOBOLD (2018). In: WIKIPEDIA: the free encyclopedia. San Francisco: Wikimedia Foundation. Disponível em: http://en.wikipedia.org/wiki/Kobold. Acesso em: 6 dez. 2018.
LEITE, Paulo Moreira (1977). Lygia: sou uma testemunha das coisas ruins do meu tempo. Folha de S. Paulo, São Paulo, Caderno Ilustrada, p. 46, 17 jun. Disponível em: https://goo.gl/xeVc49. Acesso em: 5 mar. 2018.
LINHARES, Temístocles (1973). 22 diálogos sobre o conto brasileiro atual. Rio de Janeiro: José Olympio.
LINS, Osman (1961). A evolução de Lygia Fagundes Telles. O Estado de S. Paulo, São Paulo, Suplemento Literário, p. 2, 25 mar.
LOPES, Oscar (1971). Uma ficcionista da burguesia. O Estado de S. Paulo, São Paulo, Suplemento Literário, p. 4, 28 mar.
LUCAS, Fábio (1971). Mistério e magia. In: TELLES, Lygia Fagundes. Antes do baile verde. Rio de Janeiro: José Olympio; Brasília: INL-MEC. p. 7-15.
MALLARMÉ, Stéphane (1991). O livro, instrumento espiritual. In: CHIAMPI, Irlemar (Coord.). Fundadores da modernidade. São Paulo: Ática. p. 125-128.
MONTE, Alfredo (2013). A poética do sorrateiro: “As meninas”, de Lygia Fagundes Telles. Blog Monte de Leituras, Santos, 19 abr. Disponível em: http://migre.me/tXSQa. Acesso em: 19 abr. 2013.
RESENDE, Nilton (2007). [AR-TE-SA-NI-AS]: modos do alegórico em contos de Lygia Fagundes Telles. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) ”“ Universidade Federal de Alagoas, Maceió. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/446. Acesso em: 5 mar. 2018.
SILVA, Vera Maria Tietzmann (1985). A metamorfose nos contos de Lygia Fagundes Telles. Rio de Janeiro: Presença.
SILVA, Vera Maria Tietzmann (1992). A ficção intertextual de Lygia Fagundes Telles. Goiânia: CEGRAF/UFG.
SILVA, Vera Maria Tietzmann (2009). Dispersos & inéditos: estudos sobre Lygia Fagundes Telles. Goiânia: Cânone.
SODRÉ, Muniz; PAIVA, Raquel (2002). O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad.
TELLES, Lygia Fagundes (2009a). Anão de Jardim. In: TELLES, Lygia Fagundes. A noite escura e mais eu. São Paulo: Companhia das Letras.
TELLES, Lygia Fagundes (2009b). Os objetos. In: TELLES, Lygia Fagundes. Antes do baile verde. São Paulo: Companhia das Letras.
TELLES, Lygia Fagundes (2010a). As horas nuas. São Paulo: Companhia das Letras.
TELLES, Lygia Fagundes (2010b). Mysterium. In: TELLES, Lygia Fagundes. Durante aquele estranho chá. São Paulo: Companhia das Letras.
VEIGA, José J. (1996). Uma viagem luminosa: contos de Lygia Fagundes Telles desnudam revoluções do universo da intimidade. Folha de S. Paulo, São Paulo, Caderno Mais!, p. 9, 14 jan. Disponível em: https://tinyurl.com/y8m6649x. Acesso em: 5 mar. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.