ARTE COMO CONHECIMENTO DO MUNDO NA METODOLOGIA CRIATIVA E PEDAGÓGICA DO PROJETO “DE FORA ADENTRO - CARTOGRAFIA DOS SENTIDOS”

Authors

  • Maurício Camargo Panella Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília - UnB
  • Miguel Gally Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília - UnB
  • Mariana Fidelis Universidade de Granada

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v5.n1.2015.03

Keywords:

Art, Cartography, Science accessibility, Transpedagogy

Abstract

Facing the variety of complex social and environmental problems that humankind has to deal with nowadays, mainly in the world’s metropolises, art has a key role as a mean of knowing, reading, perceiving and imagining the world. Art is a language that propitiates new ways of communication and interaction between human beings and social and natural environments. On this article is presented some artistic cartography transpedagogic methodologies used in the project From out to inside ”“ sensitive cartography, that has been taking place in some capitals of Brazil since 2010.

Author Biographies

  • Maurício Camargo Panella, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília - UnB

    Antropólogo, sociólogo e artista multimídia. Doutorando pela Facultad de Bellas Artes de Granada- Espanha. Fundador do Instituto Casadágua- Arte, Educação e Sustentabilidade. Pesquisador do Núcleo de Estética e Semiótica- Programa de Pós Graduação de Arquitetura e Urbanismo da UNB.

  • Miguel Gally, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de Brasília - UnB

    Professor da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília.

  • Mariana Fidelis, Universidade de Granada

    Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, com bacharelado em antropologia e sociologia. Em processo de doutoramento na Facultad de Bellas Artes da Universidade de Granada- Espanha. Coordenador de Projetos de Arte e Educação patrimonial e de popularização da ciência- intersecção entre arte, ciência e tecnologia como campo de conhecimento e ação, tem produção científica e artística no Rio Grande do Norte, Brasília e Rio de Janeiro- Brasil, Veracruz e Oaxaca- México, Granada- Espanha.

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Issue

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Artigos

How to Cite

ARTE COMO CONHECIMENTO DO MUNDO NA METODOLOGIA CRIATIVA E PEDAGÓGICA DO PROJETO “DE FORA ADENTRO - CARTOGRAFIA DOS SENTIDOS”. (2015). Revista Estética E Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine, 5(1). https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v5.n1.2015.03