ARTE COMO CONHECIMENTO DO MUNDO NA METODOLOGIA CRIATIVA E PEDAGÓGICA DO PROJETO “DE FORA ADENTRO - CARTOGRAFIA DOS SENTIDOS”
DOI:
https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v5.n1.2015.03Keywords:
Art, Cartography, Science accessibility, TranspedagogyAbstract
Facing the variety of complex social and environmental problems that humankind has to deal with nowadays, mainly in the world’s metropolises, art has a key role as a mean of knowing, reading, perceiving and imagining the world. Art is a language that propitiates new ways of communication and interaction between human beings and social and natural environments. On this article is presented some artistic cartography transpedagogic methodologies used in the project From out to inside ”“ sensitive cartography, that has been taking place in some capitals of Brazil since 2010.
References
AMOROSO, L. (Org.) Il Battesimo dell´estetica, Pisa: ETS, 1996, 2.ed.
ARISTÓTELES. Metafísica. Trad. Valentin Garcia Yebra, Madrid: Gredos, p. 3, 2012.
BAUMGARTEN, Alexander G. Estética: A lógica da arte e do poema (Incluindo Meditações filosóficas sobre alguns tópicos referentes à essência do poema; extratos de Estética e Metafísica). Trad. De M.S. Medeiros, Petrópolis: Vozes, 1993.
BOURRIAUD, Nicolas. Radicante. Buenos Aires: Adriana Hidalga Editora, 2009
HELGUERA, Pablo. “Transpedagogia”. In: Pedagogia no campo expandido / Organização: Pablo Helguera e Mônica Hoff; tradução de Camila Pasquetti, Camila Schenkel, Carina Alvarez, Gabriela Petit, Francesco Settineri, Martin Heuser e Nick Rands. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011
JACQUES, Paola Berensteisn. “Corpografias urbanas ”“ o corpo enquanto resistência”. In: Cadernos PPGAU ”“ FAUFBA. Resistências em espaços opacos. Ano 5, número especial, Salvador: 2007.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.
SCHAFER, Raymond Murray. A Afinação do Mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. Tradução Marisa Trench Fonterrada, São Paulo: Editora UNESP, 1997.
__________. O ouvido pensante. Tradução de Marisa T. O. Fonterrada, Magda R. G. Silva e Maria Lúcia Pascoal, São Paulo: Editora UNESP, 1991
ARISTÓTELES. Metafísica. Trad. Valentin Garcia Yebra, Madrid: Gredos, p. 3, 2012.
BAUMGARTEN, Alexander G. Estética: A lógica da arte e do poema (Incluindo Meditações filosóficas sobre alguns tópicos referentes à essência do poema; extratos de Estética e Metafísica). Trad. De M.S. Medeiros, Petrópolis: Vozes, 1993.
BOURRIAUD, Nicolas. Radicante. Buenos Aires: Adriana Hidalga Editora, 2009
HELGUERA, Pablo. “Transpedagogia”. In: Pedagogia no campo expandido / Organização: Pablo Helguera e Mônica Hoff; tradução de Camila Pasquetti, Camila Schenkel, Carina Alvarez, Gabriela Petit, Francesco Settineri, Martin Heuser e Nick Rands. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011
JACQUES, Paola Berensteisn. “Corpografias urbanas ”“ o corpo enquanto resistência”. In: Cadernos PPGAU ”“ FAUFBA. Resistências em espaços opacos. Ano 5, número especial, Salvador: 2007.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.
SCHAFER, Raymond Murray. A Afinação do Mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. Tradução Marisa Trench Fonterrada, São Paulo: Editora UNESP, 1997.
__________. O ouvido pensante. Tradução de Marisa T. O. Fonterrada, Magda R. G. Silva e Maria Lúcia Pascoal, São Paulo: Editora UNESP, 1991
Downloads
Issue
Section
Artigos
How to Cite
ARTE COMO CONHECIMENTO DO MUNDO NA METODOLOGIA CRIATIVA E PEDAGÓGICA DO PROJETO “DE FORA ADENTRO - CARTOGRAFIA DOS SENTIDOS”. (2015). Revista Estética E Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine, 5(1). https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v5.n1.2015.03