GEOGAME: DIDACTIC GAME FOR CRITICAL INTERPRETATION OF GEOGRAPHICAL SPACE’S CARTOGRAPHIC REPRESENTATION
DOI:
https://doi.org/10.26512/2236-56562020e40236Keywords:
Geography teaching, Active teaching-learning methodology, Educational gameAbstract
In this paper, we aim to present GeoGame – didactic game for teaching-learning of the critical interpretation of the cartographic representation of the geographical space – and to analyze the application of this resource in the teaching of Geography developed in Elementary School in a public school in the interior of Rio Grande do Norte (RN). We developed this game considering that the teaching-learning process in Geography is currently characterized by the increasing use of new Information and Communication Technologies (TIC), as an interesting methodological and didactic strategy. In terms of content, GeoGame was produced according to competences and skills oriented in official documents of brazilian education. Regarding its operability, the didactic game was programmed using the techniques of Role-Playing Game (RPG) and Quiz, which gave it an intent, attractive and evaluative character. We applied the content of the game in two classes of the 9th grade of Elementary School in a public school located in the city of Santa Cruz, in the interior of Rio Grande do Norte. In one class, this application involved using the game; in the other class, no. Thus, we measure quantitatively and qualitatively the development of said content in different ways. Finally, we emphasize the need for new didactic resources and/or teaching-learning methodologies in Geography to be thought and produced from the perspective of the student as the protagonist of the educational process, for learning in a critical and contextualized way.
References
BASTOS, A. P. Recursos didáticos e sua importância para as aulas de Geografia. Revista de Geografia – Pedagogia 2.0, n. 37, 2011.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental. Brasília, DF, 2017. Disponível em: . Acesso em: 02 de mar de 2019.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental - Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BUORO, A. B. Olhos que pitam: a leitura da imagem e o ensino da arte. São Paulo: Cortez Editora, 2002.
CASTELLAR, S.; VILHENA, J. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
CASTELLAR, S. A cartografia e a construção do conhecimento em contexto escolar. In: ALMEIDA, R. D. de. (Org.) Novos rumos da cartografia escolar: currículo, linguagem e tecnologia. São Paulo: Contexto, 2011. p. 121-135.
GOVERNO DO RIO GRANDE DO NORTE. Secretaria do Planejamento e das Finanças. Secretaria de Educação e Cultura. Fundação Vanzolini. Construção das diretrizes e matrizes curriculares para a rede estadual de Educação Básica do Rio Grande do Norte. 2018. Disponível em: . Acesso em: 20 abr. 2020.
OLIVEIRA, V. H. N.; KAERCHER, N. A. O jovem contemporâneo e a Geografia escolar: tão perto e tão longe. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; TONINI, I. M.; KAERCHER, N. A.; COSTELLA, R. Z. (Org.) Movimentos para ensinar Geografia - oscilações. Porto Alegre: Editora Letra1, 2016. p. 118-132.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2009.
SANTOS, M. Por uma Geografia Nova: da crítica da Geografia a uma Geografia Crítica. São Paulo: Hucitec, 1978.
______. O espaço geográfico como categoria filosófica. Terra Livre, n. 5, p. 09-20, 1988.
______. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
SEERMAN, J. Mapas e mapeamentos e a cartografia da realidade. Geografares, Vitória, n. 4, p. 49-60, jun. 2003. SIMIELLI, M. E. R. Cartografia no Ensino Fundamental e Médio. In: CARLOS, A. F. A. (Org.) A Geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1999. p. 92-108.
TAROUCO, L. M. R.et al. Jogos Educacionais, v. 2, n. 1, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.