URBANIZATION AS A PROCESS IN IMPLEMENTATION OF GREAT ENTERPRISES: A LOOK AT FORDLÂNDIA, PORT DE PECÉM AND CARAJÁS

Authors

  • Fiorella Macchiavello Ferradas Universidade de Brasília - UnB Campus Universitário Darcy Ribeiro, Asa Norte, 70.910-900. Brasília, DF, Brasil
  • Larissa Carvalho de Carvalho Universidade de Brasília - UnB Campus Universitário Darcy Ribeiro, Asa Norte, 70.910-900. Brasília, DF, Brasil
  • Lilyan Regina Galvão Universidade de Brasília - UnB Campus Universitário Darcy Ribeiro, Asa Norte, 70.910-900. Brasília, DF, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.26512/2236-56562018e40198

Keywords:

Megaprojects, process of urbanization, Fordlândia, Port of Pecém., Carajás

Abstract

This study approaches the contradictions and specifi cities of the urbanization process in three areas of Brazil that have in common megaprojects. These megaprojects are Fordlândia and Carajás Railroad in the North, and Port of Pecém, in the Northeast, which involve diff erent logics and times, but with convergences that capital promotes to create its geographies. We aim to analyze aspects of the spatial approach that is established from the correlation between the global and the local processes and what are the characteristics of the urbanization, linked and / or triggered by these megaprojects. The theoretical construction of the approach is that urbanization is a contemporary process that acts connecting local spaces to global capitalist logics, whose main characteristic of manifestation is the creation of specifi cities and also the incessant (re) construction of places. The methodology used is a qualitative approach and it seeks to interpret the diff erent megaprojects as urban constructions that refl ect diff erent moments and stages of the urban process. The result of the incursion was the characterization of diff erent logics of capital that design specifi c spaces and that are materialized with the help of the State. Thus, we present (a) Fordlândia, whose climax was the construction of a city in the middle of the Amazon forest to support the supply of rubber, (b) the EFC as a refl ection of a bold megaproject launched by the military government that over time was privatized, and became a multinational, and (c)the Port of Pecém, which is an important Industrial and Port Complex (CIPP) with a strategic position for the multinationals involved and was supported by the logics of public-private partnerships (PPP). The three logics present specifi cities, but also the common bias: capitalism creates distinct geographies and they are confi gured as prostheses in the territory, sometimes to a greater or lesser extent.

References

BANDEIRA, A. (2014). Alterações sócio-espaciais no sudeste do Pará: a mudança de terra rural para solo urbano na cidade de Canaã dos Carajás. Belém: FAUUFPA (Dissertação de Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal do Pará.

BAUMAN, Zygmunt. (2001) Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar.

BENATTI, José Heder (1997). Carajás: desenvolvimento ou destruição. In: MARIA CÉLIA NUNES COELHO, RAYMUNDO GARCIA COTA (org) Dez Anos da Estrada de Ferro Carajás. Belém: UFPA/NAEA; Ed. Gráfi ca Supercores, 1997, pp. 79-105.

BRENNER, Neil. (2014) Teses sobre a urbanização (Theses on urbanization). Revista Eletrônica e-metropolis, n. 19. Ano 5.

COELHO, Tádzio Peters. (2014) Projeto Grande Carajás: Trinta anos de desenvolvimento frustrado. Rio de Janeiro: Ibase.

GRANDIN, Greg. (2010) Ascensão e queda da cidade esquecida de Henry Ford na selva. Tradução de Nivaldo Montiguelli Jr. – Rio de Janeiro: Rocco.

HARVEY, David. (2005) A Produção Capitalista do Espaço. Annablume.

IBGE (2019). População estimada. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de População e Indicadores Sociais, Estimativas da população residente com data de referência 1º de julho de 2019. In: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pa/município/panorama.

_____(2019). Perfi l dos municípios brasileiros. Rio de Janeiro, 2019. In: https://cidades. ibge.gov.br/brasil/pa/município/historico.

LEFEBVRE, Henri. (2001) O direito à cidade. São Paulo: Centauro.

LENCIONI, Sandra. (2008) Concentração e centralização das atividades urbanas: uma perspectiva multiescalar. Refl exões a partir do caso de São Paulo. Revista de Geografía Norte Grande, 39: 7-20.

MONTE-MÓR, Roberto Luís. (2006) As teorias e o Planejamento Urbano no Brasil. Belo Horizonte: Editora da UFMG, In: CROCCO E DINIZ (Orgs.). Economia Regional e Urbana. Contribuições teóricas Recentes, p. 62-86.

MORIM, Júlia. (2009) Fordlândia. Pesquisa Escolar Online. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. In: http://basilio.fundaj.gov.br/pesquisaescolar/index.php?option =com_content&id=1040:fordlandia.

PORTO DE PECÉM (2019). Complexo Industrial e Portuário de Pecém. Secretaria de Desenvolvimento Economico, Governo do Estado do Ceará, 2019. In: http:// www.cearaportos.ce.gov.br/

PREFEITURA DE AVEIRO (2019). In: https://aveiro.pa.gov.br/mpf-quer-agilidadeno-tombamento-da-vila-de-fordlandia-em-aveiro

PROGRAMA GRANDE CARAJÁS (S/D). Presidência da República Secretaria De Planejamento: Conselho Interministerial do Programa Grande Carajás. Acervo Socioambiental. In: https://documentacao.socioambiental.org/documentos/ T2D00030.pdf.

SANTOS, M. (1978) Por uma Geografi a Nova. São Paulo: Hucitec, Edusp.

_______. (2006) A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Editora da Universidade São Paulo.

SENA, Cristovam. (2008) Fordlândia: breve relato da presença americana na Amazônia. São Paulo: Cadernos de História da Ciência, v. 4, n. 2, p. 89-108. In: http://periodicos. ses.sp.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-76342008000200005&lng =pt&nrm=iso.

SMARTCITYLAGUNAS (2019). In: smartcitylaguna.com.br

SOUSA, Raimundo (2012). A infl uência do estado no crescimento da economia do setor mineral: o caso da CVRD de 1942 a 2010. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido) – Nucleo de Altos Estudos da Amazônia.

THRIFT, Nigel. (2003) Space: The fundamental stuff of Human Geography. Key concepts in Geography, p. 95-107.

TREVISAN, R.; FICHER, S.; SANTOS, A.T. (2019) Tempo ao tempo de cidades empresarias: a fantasma Fordlândia, a modernista Serra do Navio e a vernacular Caraíba. Natal: Anais XVIII ENANPUR 2019.

VERDE, Rodrigo Braga da Rocha Villa; FERNANDES, Francisco Rego Chaves (2009). Panorama sócio-espacial de Parauapebas (PA) após a implantação da Mina de Ferro Carajás. Jornada de Iniciação Científi ca–CETEM, v. 17, 2009.

VALE (2013). Projeto Ferro Carajás S11D: Um novo impulso ao desenvolvimento sustentável do Brasil. In: http://www.vale.com/brasil/PT/initiatives/innovation/s11d/ Documents/Final-Book-S11D-PORT.pdf

Published

2022-01-21

Issue

Section

Paper

How to Cite

URBANIZATION AS A PROCESS IN IMPLEMENTATION OF GREAT ENTERPRISES: A LOOK AT FORDLÂNDIA, PORT DE PECÉM AND CARAJÁS. (2022). Space and Geography Journal, 21(2), 599:633. https://doi.org/10.26512/2236-56562018e40198