A PATRIMONIALIZATION EXPERIENCE BETWEEN THE HERITAGE EDUCATION AND SOCIAL PARTICIPATION: THE CASE OF THE HISTORIC AND ARTISTIC NATIONAL HERITAGE INSTITUTE IN IGUAPE (SP)

Authors

  • Danilo Celso Pereira Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional – IPHAN Mestrado em Preservação do Patrimônio Cultural – PEP/MP SEPS - Quadra 713/913 - Bloco D - Edifício Iphan - CEP 70390-135 - Brasília/DF

DOI:

https://doi.org/10.26512/2236-56562016e40101

Keywords:

Cultural Heritage, Preservation Policies, Heritage Education, Social Participation, Iguape (SP), IPHAN

Abstract

 

Iguape (SP) had your foundation in the sixteenth century linked to the process of occupation of the territory of colonial Brazil, near Tordesillas Line, and economically linked to the fi rst auriferous explorations, then consecrated by the preservation of cultural heritage policies in Minas Gerais. In this sense, the objective of this paper is to discuss the process of patrimonialization this city by the Historic and Artistic National Heritage Institute, highlighting the new context of the twentyfi rst century preservation policies and the inventory methodology adopted, advocating heritage education and social participation.

References

BRASIL. Decreto-Lei nº 22.928 de 12 de junho de 1933. Erige a cidade de Ouro Preto em monumento nacional. Diário Ofi cial da União. Rio de Janeiro, DF, jul. 1933.

______. Decreto-Lei nº 25 de 30 de novembro de 1937. Organiza a proteção do patrimônio histórico e artístico nacional. Diário Ofi cial da União. Rio de Janeiro, DF, nov. 1937.

FLORÊNCIO, S. R; CLEROT, P; BEZERRA, J. RAMASSOTE, R. Educação Patrimonial: histórico, conceitos e processos. Brasília: IPHAN, 2014. 65 p.

FONSECA, M. C. L. O patrimônio em processo: trajetória da política federal de preservação no Brasil. Rio de Janeiro: UFRJ/IPHAN, 2009. 298 p.

LEFEBVRE, H. O Direito à Cidade. São Paulo: Centauros, 2001. 144 p.

IPHAN. Dossiê da Paisagem Cultural do Vale do Ribeira. São Paulo: IPHAN/MinC, 2009a. 188p.

______. Dossiê de Tombamento de Iguape. São Paulo: IPHAN/MinC, 2009b. 255p.

______. Ata da 62ª Reuniãodo Conselho Consultivo do Patrimônio Cultural – IPHAN. São João del-Rey, 2009c.

MARINS, P. C. G. Trajetória de preservação do patrimônio cultural paulista. In: SETUBAL, M. A. Terra Paulista: histórias, arte e corumes. São Paulo: Imprensa Ofi cial, 2008, v. 4, p. 137-168.

MOTTA, L. Patrimônio Urbano e Memória Social: práticas discursivas e seletivas de preservação cultural – 1975 a 1990. 2000. 173f. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Documento) – Centro de Ciências Humanas, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.

PEREIRA, D. C. Cidades-patrimônio: uma geografi a das políticas públicas de preservação no Brasil. 2015. 188f. Dissertação (Mestrado em Geografi a Humana) – Faculdade de Filosofi a, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

PORTA, P. Políticas de preservação do patrimônio cultural no Brasil: diretrizes, linhas de ação e resultados (2000/2010). Brasília: IPHAN/Monumenta, 2012. 347p.

SANT’ANNA, M. Da cidade-monumento à cidade-documento: a trajetória da norma de preservação de áreas urbanas no Brasil (1937-1990). 1995. 283f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 1995.

SCIFONI, S. Educação e Patrimônio Cultural: refl exões sobre o tema. In: TOLENTINO, A. B. Educação patrimonial: refl exões e práticas. João Pessoa: IPHAN, 2012. p. 30.37.

Published

2022-01-21

Issue

Section

Paper

How to Cite

A PATRIMONIALIZATION EXPERIENCE BETWEEN THE HERITAGE EDUCATION AND SOCIAL PARTICIPATION: THE CASE OF THE HISTORIC AND ARTISTIC NATIONAL HERITAGE INSTITUTE IN IGUAPE (SP). (2022). Space and Geography Journal, 19(2), 401:427. https://doi.org/10.26512/2236-56562016e40101