THE SPECIALIZED RETAIL BUSINESS AND RELATIONSHIP WITH THE SHOES INDUSTRIES IN FRANCA CITY (SP)
DOI:
https://doi.org/10.26512/2236-56562014e40002Keywords:
Retail Business, Footwear Production, Forms and Commercial StrategiesAbstract
The aim of this article is to present the results of a survey conducted in Franca (SP) regarding the relationship between the specialized retail trade and local footwear production. The data that gave empirical support for this research were obtained through the application of indirect questionnaires to 12 industrial plants and direct questionnaires to 42 commercial establishments. Data analysis allowed the identifi cation of relationship between the specialized retail trade and the city’s footwear industry in only one sector: its own stores, outsourced and franchises. The independent retail trade presents as disconnected from the local industrial products.
References
ARAUJO, K. C. P. (1997). A Via Direta ao Consumidor- Estrutura e Localização do Comércio Têxtil na Cidade de Americana – SP. 116 p. Dissertação (Mestrado em Geografi a) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Rio Claro.
BAUDRILLARD, J. (1981). A Sociedade do Consumo. Lisboa. Edições 70.
CACHINHO, H. (1991). Centros Comerciais em Lisboa: os Novos Espaços de Consumo. In: Estudos para o Planejamento Regional e Urbano, n. 37, Lisboa, Centro de Estudos Geográfi cos.
CACHINHO, H. (1999). Geografi as do Consumo: Rotas Exploradas e Novas Linhas de Rumo. Inforgeo, 14, Lisboa, Edições Colibri: p. 157-178.
CARMO, J. A. (2012). O Comércio no Arranjo Produtivo Local Calçadista de Franca (SP). 220 p. Tese (Doutorado em Geografi a) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro.
CARMO, J. A. (2006). Dinâmicas Sócio-Espaciais na Cidade de Rio Claro (SP): As Estratégias Econômicas, Políticas e Sociais na Produção do Espaço. 202 p. Dissertação (Mestrado em Geografi a) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro. 2006.
CARMO, J. A.; ORTIGOZA, S.A.G. (2010). O Estudo do Comércio no Contexto da Dinâmica dos Arranjos Produtivos Locais. In: I Congresso Brasileiro de Organização do Espaço e X Seminário de Pós-Graduação em Geografi a. Rio Claro: UNESP. p. 2672- 2688. Disponível em: http://www.cboe.tk
CARREIRAS, C.(1999). Consumir ou Comprar. Repensando o Consumo Urbano à Luz da Globalização. GEOUSP, n. 06, p. 81-94.
CARRERAS, C.; PACHECO, S. M. M. (org.) (2009). Cidade e Comércio: A Rua Comercial na Perspectiva Internacional. Rio de Janeiro: Armazém das Letras.
CLEPS, G. D. G. (2005). Estratégias de Reprodução do Capital e as Novas Espacialidades Urbanas: O Comércio de Auto-Serviço em Uberlândia (MG). 181 p. Tese (Doutorado em Geografi a)- Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro.
LEFÈBVRE, H. (1991). A vida Cotidiana no Mundo Moderno. Tradução de Alcides João de Barros. Série Temas. V. 24. São Paulo: Ática.
LIPOVETSKY, G. (1989). O Império do Efêmero. São Paulo: Companhia das Letras.
ORTIGOZA, S. A. G. (1996). As Franquias e as Novas estratégias do Comércio Urbano no Brasil. 180 p. Dissertação (Mestrado em Geografi a) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro.
ORTIGOZA, S. A. G. (2001). O Tempo e o Espaço da Alimentação no centro da Metrópole Paulista. 196 p. Tese (Doutorado em Geografi a) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro.
ORTIGOZA, S. A. G.; RAMOS, C. S. (2003). A Geografi a do Comércio Eletrônico (E-Commerce) no Brasil: O Exemplo do Varejo. In: Geografi a, Rio Claro, V. 28, n.1 p. 63-81, jan./abr.
ORTIGOZA, S. A. G. (2007). A Metrópole Pós-Moderna como Centro do Consumo: Notas sobre São Paulo (Brasil) e Lisboa (Portugal). In: Estudos Geográfi cos, Rio Claro, 6(1): 101 -117.
ORTIGOZA, S. A. G. (2009). Geografi a e Consumo: Dinâmicas Sociais e a Produção do Espaço Urbano. 283 p. Tese (Livre Docência em Geografi a) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro.
PACHECO, S. M. M. (2009) Rio Branco: Uma Avenida Centenária. In: CARRERAS, C.; PACHECO, S. M. M. (org.). Cidade e Comércio: A Rua Comercial na Perspectiva Internacional. Rio de Janeiro: Armazém das Letras: p. 81-106.
PARKER, A. J. (1998).Um Olhar Sobre as Transformações no Comércio: Teoria e Prática. In: Globalização e Reestruturação Urbana. SALGUEIRO, B. T. (Org.). CEG. Universidade de Lisboa. Programa ALFA/Rede REURB. Lisboa: p. 51-64.
PINTAUDI, S. M. (1981). Os supermercados na grande São Paulo: Contribuição Ao Estudo Da Transformação Do Comércio Varejista De Gêneros Alimentícios Nas Grandes Metrópoles. 105p. Dissertação (Mestrado Em Geografi a) – Faculdade de Filosofi a Letras e Ciências Humanas – Universidade de São Paulo, São Paulo.
PINTAUDI, S. M. (1987). Os Shopping-Centers Brasileiros e o Processo de Valorização do Espaço Urbano. Boletim Paulista de Geografi a, São Paulo, n. 65, p. 23-48.
RATTO, L. (2004). Comércio: Um Mundo de Negócios. Rio de Janeiro. Ed. SENAC Nacional.
SALGUEIRO, T. B.; CACHINHO, H. (2006). As Relações Cidade- Comércio: Dinâmicas de Evolução de Modelos Interpretativos. Apontamentos de Geografi a. Série Investigação, n. 20. Centro de Estudos Geográfi cos, Lisboa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.