Interculturality of the Caxiense June Festival: popular culture, identity and social and educational valorization
DOI:
https://doi.org/10.26512/emtempos.v23i44.54317Keywords:
Interculturality, Popular Culture, June FestivitiesAbstract
This study is part of a research conducted under the Institutional Scientific Initiation Scholarship Program (PIBIC/UEMA), with a grant from CNPq/UEMA, under
Notice 12/2021. The research problem was: how can the resignification of popular culture help in the process of reconstructing identity and the social and educational appreciation of the June festivities in Caxias? The main objective was to analyze high school students' perceptions of culture and the resignification of identity, tradition and the social and educational appreciation of the June festivities in Caxias in view of interculturality. This research takes a qualitative and quantitative approach, and questionnaires were administered to 185 students. The research results pointed to difficulties faced by the
school, such as a lack of understanding about the importance of popular culture, history and the artistic expressions of June festivities. In this sense, there is a need to resignify intercultural practices in schools.
References
ABREU, M. Cultura popular, um conceito e várias histórias. In: ABREU, M.; SOIHET, R. Ensino de História, Conceitos, Temáticas e Metodologias. Rio de Janeiro, Casa da Palavra, 2003.
BARDIN, L. A análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. 3 reimp. ed. 1. 2016. São Paulo: Edições 70, 2016.
BERTAGNOLLI, G. L. B. Processos de construção de identidades regionais: cultura imaterial, identidade e desenvolvimento. Perspectiva. Erechim, v. 39, n.148, p. 47-54, dez, 2015. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/148_532.pdf
BRASIL. Resolução no466, 12 de dezembro de 2012. Conselho Nacional de Saúde. Brasília: DF. Disponível em: https://www.gov.br/conselhonacionaldesaude/ptbr/acessoainformacao/legislacao/resolucoes/2012/resolucaono466.pdf/view. Acesso em: 04 jan. 2024.
CANCLINI, Néstor Garcia. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas interculturais. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2008, p.13-37.
CANDAU, V. M. F. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n.118, p. 235-250, jan./mar. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000100015
CANDAU, V. M. F. RUSSO, K. Interculturalidade e educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v.10, n.29, p. 151-169, jan./abr. 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2010000100009&lng=pt&nrm=iso
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 240255, jul/dez. 2011. Disponível em http://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4709185/mod_resource/content/2 Leitura%20complementar.pdf.
CARVALHO, Wybson. Caxias, 181 anos de emancipação política. Prefeitura de CaxiasMA. Disponível em: https://caxias.ma.gov.br/caxias181anosdeemancipacao-
politica/.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. V. 2. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
CORNELIO, Paloma Sá de Castro. Reisado Caretas: brincadeira para louvar Santo Reis. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Maranhão, Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais, São Luís, 2009. Disponível em: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/600.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GATTI, B. A.. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 1, p. 11–30, jan. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2011.
GUSMÃO, N. M. M. Desafios da diversidade na escola. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 5, n. 2, p. 9–28, 2000. DOI: 10.5433/2176-6665.2000v5n2p9. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9158.
MOISÉS, J. de O. RIOS, M. M. BARBOSA, R. R. A manifestação bumba-meu-boi no município de Caxias – MA atualmente. IV FIPED: Encontro Internacional de Pedagogia. Campina Grande: Realize Editora, 2012. A manifestação do Bumba-meu-boi no município de Caxias atualmente. Campina Grande, Realize Editora, 2012.
NASCIMENTO, F. S. C. História, interculturalidade e a valorização social e educacional do festejo junino maranhense. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 26, n. 2, 2021. Disponível em: http://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao.
NASCIMENTO, F. S. C. CARVALHO FILHA, F.. S. S. SANTOS, K.S. Ressignificação da cultura: registros e reflexões de uma experiência vivenciada sobre identidade e tradição do festejo junino no ensino médio. In. CABRAL, O. L. C. MACHADO, A. P. W.. (Org.). Práticas investigativas em educação: correlação entre formação e ensino. São Paulo: Editora Garcia Edizioni, 2019.
OLIVEIRA, I. A.. Cultura e interculturalidade na educação popular de Paulo Freire. EccoS - Rev. Cient. São Paulo, n. 25, p. 109-124, jan./jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/3219.
RIBEIRO, E. A. As identidades culturais na contemporaneidade: dilemas e perspectivas em uma conjuntura pós-moderna. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 4, n. 1, p. 7–13, 1999. DOI: 10.5433/2176-6665.1999v4n1p7. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9292.
SANTOS, L. As identidades culturais: proposições conceituais e teóricas. Rev. Rascunhos Culturais, Coxim/MS, v. 2, n. 4, p. 142-157, jul./dez. 2011.
SILVA, Vanilda Alves da; REBOLO, Flavinês. A educação intercultural e os desafios para a escola e para o professor. Interações, Campo Grande, v. 18, n. 1, p. 179–190, jan. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.20435/1984 042X2017v.18n.1(14).
SOUSA, S. S. J. S. CABRAL, O. L. C.. Formação de professores em uma perspectiva intercultural: discussões conceituais. In. CABRAL, O. L. C. MACHADO, A. P. W.. (Org.). Práticas investigativas em educação: correlação entre formação e ensino. São Paulo: Editora Garcia Edizioni, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Em Tempo de Histórias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License , licença que permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).