Interculturality of the Caxiense June Festival: popular culture, identity and social and educational valorization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v23i44.54317

Keywords:

Interculturality, Popular Culture, June Festivities

Abstract

This study is part of a research conducted under the Institutional Scientific Initiation Scholarship Program (PIBIC/UEMA), with a grant from CNPq/UEMA, under
Notice 12/2021. The research problem was: how can the resignification of popular culture help in the process of reconstructing identity and the social and educational appreciation of the June festivities in Caxias? The main objective was to analyze high school students' perceptions of culture and the re­signification of identity, tradition and the social and educational appreciation of the June festivities in Caxias in view of interculturality. This research takes a qualitative and quantitative approach, and questionnaires were administered to 185 students. The research results pointed to difficulties faced by the
school, such as a lack of understanding about the importance of popular culture, history and the artistic expressions of June festivities. In this sense, there is a need to re­signify intercultural practices in schools.

Author Biographies

  • Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento, Universidade Estadual do Maranhão

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Líder do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade (CNPq/UEMA). Especialista em Coordenação Pedagógica - UEMA, Avaliação Educacional - UFPI e Educação Especial e Neuropsicopedagogia - FANART, Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Professora Adjunta IV do Departamento de Educação - UEMA/CESC. Professora Permanente dos Programas de Pós-Graduação, Mestrado em Educação PPGE/UEMA e do Mestrado e Doutorado em História do PPGHIST/UEMA. Foi Diretora do Curso de Pedagogia do CESC/UEMA de 2018 à 2021. Bolsista Produtividade em Pesquisa - Sênior, Chamada Interna N. 04/2021 PPG/UEMA. Trabalha como Coordenadora Pedagógica e Formadora na Secretaria Municipal de Educação, Ciências e Tecnologia de Caxias - SEMECT. É também Avaliadora Externa do MEC/INEP/SINAES/BASis, para autorização de cursos de graduação, Portaria n 487, de 07/07/2018. É Relatora do Comitê de Ética e Pesquisa, Portaria n. 116/2018 - GR/UEMA. Trabalhou como Coordenadora Pedagógica de Educação à Distância durante 12 anos junto ao UemaNet/CESC/UEMA. Participou de um Estágio do Doutorado em Educação no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa - UL. Pesquisas concluídas, em andamento, publicadas em revistas qualificadas/CAPES e apresentadas em eventos nacionais e internacionais. Experiências nas áreas de políticas públicas educacionais, formação, desenvolvimento profissional, profissionalização docente, Pedagogia, saberes docentes, educação inclusiva/especial e avaliação da aprendizagem.

  • Marcia Dutra da Silva, Universidade Estadual do Maranhão

    Técnica em Agropecuária, pelo Instituto Federal de Educação (2017), graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão-CESC/UEMA (2022). Já participou do Programa Residência Pedagógica (2020/2021). Especialista em Currículo e Prática Docente nos Anos iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Federal do Piauí-UFPI (2024). Com pesquisas realizadas nas áreas de formação de professores, estratégias metodológicas de ensino, cultura popular e Inclusão escolar. Atualmente bolsista BATI/UEMA, com pesquisa na área de Educação Especial na perspectiva inclusiva.

  • Francisca Elyde da Silva Alves Ribeiro, Universidade Estadual do Maranhão

    Graduada em Licenciatura em Pedagogia, da Universidade Estadual do Maranhão - UEMA, Campus Caxias. Professora da Educação Infantil. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinares: educação, saúde e sociedade. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Intercultural, com pesquisas realizadas na área da interculturalidade, cultura popular, desenvolvimento profissional do pedagogo e pedagogia hospitalar.

References

ABREU, M. Cultura popular, um conceito e várias histórias. In: ABREU, M.; SOIHET, R. Ensino de História, Conceitos, Temáticas e Metodologias. Rio de Janeiro, Casa da Palavra, 2003.

BARDIN, L. A análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. 3 reimp. ed. 1. 2016. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERTAGNOLLI, G. L. B. Processos de construção de identidades regionais: cultura imaterial, identidade e desenvolvimento. Perspectiva. Erechim, v. 39, n.148, p. 47-54, dez, 2015. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/148_532.pdf

BRASIL. Resolução no466, 12 de dezembro de 2012. Conselho Nacional de Saúde. Brasília: DF. Disponível em: https://www.gov.br/conselho­nacional­de­saude/pt­br/acesso­a­informacao/legislacao/resolucoes/2012/resolucaono­466.pdf/view. Acesso em: 04 jan. 2024.

CANCLINI, Néstor Garcia. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas interculturais. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2008, p.13-­37.

CANDAU, V. M. F. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n.118, p. 235-250, jan./mar. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000100015

CANDAU, V. M. F. RUSSO, K. Interculturalidade e educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v.10, n.29, p. 151-169, jan./abr. 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2010000100009&lng=pt&nrm=iso

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 240­255, jul/dez. 2011. Disponível em http://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4709185/mod_resource/content/2 Leitura%20complementar.pdf.

CARVALHO, Wybson. Caxias, 181 anos de emancipação política. Prefeitura de Caxias­MA. Disponível em: https://caxias.ma.gov.br/caxias­181­anos­de­emancipacao-

politica/.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. V. 2. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

CORNELIO, Paloma Sá de Castro. Reisado Caretas: brincadeira para louvar Santo Reis. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Maranhão, Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais, São Luís, 2009. Disponível em: https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/tede/600.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GATTI, B. A.. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 1, p. 11–30, jan. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2011.

GUSMÃO, N. M. M. Desafios da diversidade na escola. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 5, n. 2, p. 9–28, 2000. DOI: 10.5433/2176-6665.2000v5n2p9. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9158.

MOISÉS, J. de O. RIOS, M. M. BARBOSA, R. R. A manifestação bumba-meu-boi no município de Caxias – MA atualmente. IV FIPED: Encontro Internacional de Pedagogia. Campina Grande: Realize Editora, 2012. A manifestação do Bumba-meu-boi no município de Caxias atualmente. Campina Grande, Realize Editora, 2012.

NASCIMENTO, F. S. C. História, interculturalidade e a valorização social e educacional do festejo junino maranhense. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 26, n. 2, 2021. Disponível em: http://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao.

NASCIMENTO, F. S. C. CARVALHO FILHA, F.. S. S. SANTOS, K.S. Ressignificação da cultura: registros e reflexões de uma experiência vivenciada sobre identidade e tradição do festejo junino no ensino médio. In. CABRAL, O. L. C. MACHADO, A. P. W.. (Org.). Práticas investigativas em educação: correlação entre formação e ensino. São Paulo: Editora Garcia Edizioni, 2019.

OLIVEIRA, I. A.. Cultura e interculturalidade na educação popular de Paulo Freire. EccoS - Rev. Cient. São Paulo, n. 25, p. 109-124, jan./jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/3219.

RIBEIRO, E. A. As identidades culturais na contemporaneidade: dilemas e perspectivas em uma conjuntura pós-moderna. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 4, n. 1, p. 7–13, 1999. DOI: 10.5433/2176-6665.1999v4n1p7. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9292.

SANTOS, L. As identidades culturais: proposições conceituais e teóricas. Rev. Rascunhos Culturais, Coxim/MS, v. 2, n. 4, p. 142-157, jul./dez. 2011.

SILVA, Vanilda Alves da; REBOLO, Flavinês. A educação intercultural e os desafios para a escola e para o professor. Interações, Campo Grande, v. 18, n. 1, p. 179–190, jan. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.20435/1984 042X­2017­v.18­n.1(14).

SOUSA, S. S. J. S. CABRAL, O. L. C.. Formação de professores em uma perspectiva intercultural: discussões conceituais. In. CABRAL, O. L. C. MACHADO, A. P. W.. (Org.). Práticas investigativas em educação: correlação entre formação e ensino. São Paulo: Editora Garcia Edizioni, 2019.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Interculturality of the Caxiense June Festival: popular culture, identity and social and educational valorization. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 23, n. 44, p. 132–150, 2024. DOI: 10.26512/emtempos.v23i44.54317. Disponível em: https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/emtempos/article/view/54317. Acesso em: 23 feb. 2025.

Similar Articles

1-10 of 84

You may also start an advanced similarity search for this article.