IMAGES AND WORDS: THE PRACTICE OF LITERARY READING IN AN ONLINE COURSE
DOI:
https://doi.org/10.26512/aguaviva.v5i3.32620Abstract
While images are everywhere in our society, reading images at school is commonly associated with the illustrations of textbooks or children's literature books, being little used with older students of elementary and high schools. In this study, we present a literary reading practice that articulates the reading of images with the reading of the written words, keeping the autonomy of the two types of text. As an example of this literary practice in classroom, we bring the results obtained with graduate students in an online course.
References
AZEVEDO, A. Vida alheia. Rio de Janeiro: Leite Ribeiro, 1929. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/91582> Acesso em: 22 de jun. 2020.
BELMIRO, C. A.; DAYRELL, M. Formação de professores e os desafios contemporâneos dos livros de literatura. In: MARTINS, A. A. et al (Orgs). Livros e Telas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
BELMIRO, C. A. A multimodalidade na literatura infantil e a formação de professores leitores. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 403-420, 2010.
ARTLAND. Biografia do artista: Richard Sargent. Disponível em: <https://www.artland.com/artists/richard-sargent> Acesso em: 01 de jul. 2020.
BOSI, A. História concisa da Literatura Brasileira. São Paulo: Cultrix, 1994.
COSSON. R. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.
KLEIMAN, A. B. Os Significados do Letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. São Paulo: Mercado de Letras, 1995.
MCQUEEN, S. 12 anos de escravidão. São Paulo: River Road Entertainmen, 2014.
MONTELLO, J. Artur Azevedo e a arte do conto. Rio de Janeiro: São José, 1956.
NASCIMBENI, C. De cima para baixo, de Artur Azevedo, com Matheus Natchergaele. 2019. Vídeo (6m53s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=ANghA57e5XE&t=16s> Acesso em: 22 de jun. 2020.
FRANKEL, D. O diabo veste Prada. Produção de Wendy Finerman. Los Angeles: Century Fox Film Corporation, 2006.
PAIVA, F. A. Leitura de imagens em infográficos. In: COSCARELLI, C.V. Tecnologias para aprender. 1. ed. ”“ São Paulo: Parábola Editorial, 2016, p. 43-59.
RAMOS, F. B. NUNES, M. F. Efeitos da ilustração do livro de literatura infantil no processo de leitura. Educar em Revista, Curitiba, Brasil. Editora UFPR: n. 48, p. 251-263, abr./jun. 2013.
SANTAELLA, L. Leitura de Imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
SOARES, M. Letramento: um tema e três gêneros. São Paulo: Autêntica, 1998.
THE SATURDAY EVENING POST. Richard Sargent. Disponível em: <https://tecnoblog.net/247956/referencia-site-abnt-artigos/>. Acesso em: 01 de jul. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Água Viva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.