Innovative projects in the municipal schools' Seara through their libraries
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.33862Keywords:
School library, Innovation, Reading, Santa CatarinaAbstract
The research aims to diagnose the projects developed in the spaces of school libraries from Seara, Santa Catarina. Regarding the methodological procedures, the research is a case study, with a structured interview, classified as exploratory and descriptive, with a qualitative approach and bibliographic survey for theoretical foundation. Data collection was carried out with two coordinators from the municipality's education secretary, in addition to the five responsible for the projects in the school libraries. As a result, projects are presented with the characteristics of spaces, activities and impacts. Explains the availability of technologies, the organization of the collection, the contribution of the librarian, which is still absent in school libraries in the municipality. It is concluded that the spaces are beautiful and cozy, with updated collection to enchant students. Among the activities developed in the projects, the focus is on reading classes, with emphasis on the loan of books, storytelling, theater presentation, availability of books for families and the community and other specific activities for each project. The impacts of these actions are perceived in the greater participation of students who interact more with reading and perform better in the subjects.
References
BARI, Valéria Aparecida; BISPO, Isis Carolina Garcia; SANTOS, Melânia Lima. A biblioteca escolar como espaço de lazer cultural e formação do leitor. Convergências em Ciência da Informação, Sergipe, v. 1, n. 2, p. 49-56, 2018.
FACHIN, Juliana; BLATTMANN, Ursula. Avaliação das fontes de informação. In: BLATTMANN, Ursula; VIANNA, William Barbosa. Inovação em escolas com bibliotecas. Florianópolis: Dois Por Quatro, 2016.
BRASIL. Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País. 2010.
CAMPELLO, Bernadete Santos. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de Bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009.
CONSELHO FEDERAL DE BIBLIOTECONOMIA CFB. Resolução CFB 220/2020, de 13 de maio de 2020. Brasília: CFB, 2020. Disponível em: http://repositorio.cfb.org.br/bitstream/123456789/1349/1/Resolu%c3%a7%c3%a3o%20220%20Par%c3%a2metros%20biblioteca%20escolar%20%281%29.pdf Acesso em: 13 nov. 2020.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS – IFLA. Diretrizes da IFLA
para a biblioteca escolar. 2015. Disponível em:
https://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla-school-library-guidelines-pt.pdf Acesso em: 13 nov. 2020.
FONSECA, Edson Nery. Introdução à biblioteconomia. Briquet de Lemos Livros, 2007.
DUTRA, Andreza Rimar et al. A biblioteca escolar como agente incentivador da leitura: o caso dos alunos do ensino médio da escola pública Estadual Centro Profissionalizante Deputado Antônio Cabral (CPDAC) e a análise de seus hábitos de leitura. Biblionline, João Pessoa, v. 12, n. 1, p. 38-48, 2016.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil–UAB/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS; 2009.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e estatística. Cidades e Estados, 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sc/seara/panorama Acesso em: 05 fev. 2020.
IDEB. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Painel Educacional Municipal, 2019. Disponível em: https://inepdata.inep.gov.br/analytics/saw.dll?Dashboard&PortalPath=%2Fshared%2FIntegra%C3%A7%C3%A3o%2FPain%C3%A9is%20Municipais%2FPainel%20Educacional%20Municipal&Page=Contexto%20-%20anos%20iniciais%20-%20socioeconomico&P1=dashboard&Action=Navigate&col1=%22Localidade%20Munic%C3%ADpio%22.%22Nome%20Uf%22&val1=%22SANTA%20CATARINA%22&col2=%22Localidade%20Munic%C3%ADpio%22.%22Nome%22&val2=%22SEARA%22&psa2=%22INEP%20-%20Integra%C3%A7%C3%A3o%22 Acesso em: 26 out. 2020
JORNAL SEAREIRO. Breve Histórico de Seara. Seara SC, 2014.Disponível em:http://pequenoseareiro.blogspot.com/2014/10/breve-historico-de-seara_88.html Acesso em: 19 ago. 2019.
LANKES, David. Expect more: melhores bibliotecas para um mundo complexo. São Paulo: FEBAB, 2016.
MAROTO, Lucia Helena. Biblioteca escolar, eis a questão!: do espaço do castigo ao centro do fazer educativo. Autêntica Editora, 2009.
MORO, Eliane Lourdes da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. Bibliotecas escolares: uma trajetória de luta, de paixão e de construção da cidadania. In: MORO, Eliane Lourdes da Silva; et al. Biblioteca escolar: presente. Porto Alegre: Evangraf, 2011.
MORAES, Lourdes de Souza. Bibliotecas escolares: leitura e informação para uma cidade educadora. CRB-8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 22-33, 2008.
NOGUEIRA, Carine Rodrigues; SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Dos caminhos e descaminhos da biblioteca escolar: reflexões e perspectivas de atuação no âmbito da mediação da leitura e formação de leitores. Revista Folha de Rosto, Ceará, v. 2, p. 22-30, 2016.
OLIVEIRA, Thelma Regina Fonseca de; CAVALCANTE, Luciane de Fátima Beckman. Biblioteca escolar: espaço que cria laços de pertencimento. Biblionline, João Pessoa, v. 13, n. 3, p.30-42, 2017.
OLIVEIRA, Debora Santos de Oliveira; SOUZA, Elisabete Gonçalves de. Biblioteca escolar e regime de informação: a lei n.º 12.244/2010. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2019. Disponível em: https://conferencias.ufsc.br/index.php/enancib/2019/paper/view/759 Acesso em: 13 nov. 2020.
ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/ Acesso em: 17 set. 2019.
ROSA, Rosemar; ESTEVAM, Humberto Marcondes; BESSA, José Antônio (Org.). A biblioteca no contexto escolar. Uberaba: Impresso no Brasil, 2014. 160 p.
SILVA, Waldeck Carneiro da. Miséria da biblioteca escolar. São Paulo: Cortez, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marinês Martins de Oliveira, Jéssica Bedin, Priscila Machado Bortes Sena

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.