Transliteracies: The Third Information Wave in Digital Humanities
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29527Keywords:
informational waves. media and information literacy. trans literacy. web content production. continuous connectivity.Abstract
Based upon the concept of informational waves developed by Brasilina Passarelli to represent different historical moments related to Internet access, appropriation, interactive content production due to media and information literacy development, participation, sharing of information until nowadays continuous connectivity to trans literacy, this article objective is to build a theoretical approach to information waves in relation to other specialists on the issue. Passarelli (2010) proposed, initially, two informational waves at the network society: the very first one based on providing access to the Internet to avoid digital divide; the second one relying on media and information literacy (MIL) to produce multimedia Web knowledge. Nowadays we live the convergence of IoT, big data and AI and due to this contemporaneous scenario emerges the “third informational wave” with the concept of trans literacy considering interactions among humans and non- humans, developing a rebirth of sociabilities and causing a disruption on the network limits so far spreading itself throughout all social life spheres.
References
BRUNO, F. et al. (org.). Tecnopolíticas da vigilância: perspectivas da margem. São Paulo: Boitempo, 2018.
BOSTROM, N. Em defesa da Dignidade Pós-Humana. Bioethics, v. 19, n. 3, p. 202-214, 2005.
BOSTROM, N. Superinteligência: caminhos, perigos e estratégias para um novo mundo. Rio de Janeiro: DarkSide Books, 2018.
CAMÕES, L. Os Lusíadas. São Paulo: Saraiva, 2010.
CASTELLI, I. Celular é o maior meio de acesso à web no Brasil. 08 jan. 2014. Disponível em: www.tecmundo.com.br Acesso em: 1 dezembro de 2019.
CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
CASTELLS, M. A Sociedade em Rede. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
COELHO, T. E-cultura, a utopia final: inteligência artificial e humanidades. São Paulo: Iluminuras Itaú Cultural, 2019.
COLL, C. Psicologia e currículo: uma aproximação psicopedagógica a elaboração do currículo escolar. São Paulo: Ática; 2000.
COULDRY, N. Does the media have a future? MATRIZes, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 51-64, jul./dez., 2010.
FERRY, L. A revolução transumanista. Barueri, SP: Manole, 2018.
FLORIDI, L. The fourth revolution: how the infosphere is reshaping the human reality. London: Oxford Press, 2014.
FLORIDI, L. (Ed.) The Onlife Manifesto: Being Human in a Hyperconnected Era. London: Springer, 2015.
FULLAN, M. O significado da mudança educacional. Porto Alegre: Artmed, 2009.
HARARI, Y. 21 lições para o século 21. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
HARARI, Y. Entrevista programa Roda Viva . São Paulo: Tv Cultura, Novembro de 2019. Disponível em: www.youtube.com/rodaviva Acesso em 24 de novembro de 2019.
HUXLEY, A. Admirável mundo novo. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
JENKINS, H. Cultura da convergência. 2.ed. São Paulo: Aleph, 2009.
JENKINS, H. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
JOHNSON, S. Cultura da Interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
LANIER, J. Gadget: você não é um aplicativo! São Paulo: Saraiva, 2010.
LATOUR, B. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.
LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora UNESP, (1998) 2000.
LÉVY, P. As tecnologias da Inteligência. O futuro do pensamento na era da informática, Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
LÉVY, P. A revolução contemporânea em matéria de comunicação. Revista Famecos, v. 5, n. 9, p.37-49, Dez. 1998. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3009
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LÉVY, P. Cibercultura. 3.ed. São Paulo: Editora 34, 2009.
MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem (Understanding media). São Paulo: Editora Cultrix, 1964.
MCLUHAN, M. McLuhan por McLuhan. Entrevistas e conferências inéditas do profeta da globalização. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.
MORAIS, A. M. et al. Um jogo educacional para o auxílio do aprendizado de Geometria Espacial. Disponível em: http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/wie/2009/028.pdf Acesso em: 24 nov. 2019.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MORIN, E. O método 2: a vida da vida. Porto Alegre: Sulina/Meridional, 2007.
MOROZOV, E. Big Tech: A ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
O'REILLY, T. What is Web 2.0: design patterns and business models for the next generation of software. 2005. Disponível em: <http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html>. Acesso em: 09 nov. 2019.
PASSARELLI, B. Literacias emergentes nas redes sociais: estado da arte e pesquisa qualitativa no observatório da cultura digital. In: PASSARELLI, Brasilina; AZEVEDO, José. (org.). Atores em Rede: Olhares Luso-Brasileiros. São Paulo: Editora SENAC, 2010.
PASSARELLI, B. e JUNQUEIRA, A. H. Juventude Conectada. São Paulo: Fundação Telefônica, 2012.
PASSARELLI, B, JUNQUEIRA, A. H., ANGELLUCI, A. C. B, Os nativos digitais no Brasil seus comportamentos diante das telas. Matrizes, v. 8, n. 1, jan./jun., 2014.
PASSARELLI, B. Mediação da informação no hibridismo contemporâneo: um breve estado da arte. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 43, n. 2, 2014b. Disponível em:: www.revista.ibict.br Acesso em dez 2019.
PASSARELLI, B. (org.); GOMES, A. C. F.; ENDO, B.; SOBREIRA, E.S.R.; SOLEDADE, R.T. Web Waves: narrativas acadêmicas e o jogo interativo das ondas informacionais. São Paulo: PPGCOM/ECA/USP, 2020. Disponível em: http://novasliteraciasusp.blogspot.com/p/turma-2019.html Acesso em 22/01/2020
RECUERO, R. Considerações sobre a Difusão de Informações em Redes Sociais na Internet. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO DA REGIÃO SUL, 8, 2007, Passo Fundo. Anais eletrônicos... Passo Fundo, 2007. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/papers/regionais/sul2007/resumos/R0464-1.pdf>. Acesso em: 9 nov. 2019.
SARTORI, R. Disponível em: <http://www.abepro.org.br/biblioteca/ENEGEP1999 A0351.PDF/> Acesso em: 10 nov. 2019.
SLEE, T. Uberização: a nova onda do trabalho precarizado. São Paulo: Elefante Editora, 2017.
SODRÉ, M. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
TIC Domicílios Brasil 2018. CETIC. São Paulo: CETIC, 2019. Disponível em: https://www.cetic.br/pesquisa/domicilios/ Acesso em: dezembro de 2019.
VALENTE, J. A. Aprendizagem ativa no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. 2014. Disponível em: www.pucsp.br ”º img ”º aci ”º 27-8_agurdar_proec_textopara280814 Acesso em: 4 abr. 2017.
VAN DIJCK, J. The culture of connectivity: A critical history of social media. Oxford: Oxford University Press, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.