Conversation with Jorge Parente about vocal warm-up in scenic work

Authors

Keywords:

Vocal technique, Vocal practice, Vocal studies, Vocal warm-up, Voice and Scene

Abstract

This text is a transcription of an interview conducted by the author with the teacher and artist Jorge Parente about voice, scenic work, and vocal warm-up. The topics relate to his work proposal and how he reflects on the voice and the body in the Performing Arts, as well as people’s discovery of their voices.

Author Biography

  • Eugênio Tadeu Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte/MG, Brasil

    Professor da EBA-UFMG nas áreas de Estudos Vocais e Musicais e da Licenciatura da graduação em Teatro e no Prof-Artes; integrante do Serelepe, da ABRACE, do MOCILYC e do MOVMI. Mestre em Educação (FaE-UFMG), Doutor em Artes Cênicas (ECA-USP) e Pós-Doutor pela UMINHO-Portugal.

References

CAMPO, Giuliano; OLESZKO-MOLIK, Ewa. Trabalho de corpo e voz de Zygmunt Molik: o legado de Jerzy Grotowski. Tradução de Julia Barros. São Paulo: Realizações Editora, 2012.

FINARDI, Angela Emília. O centro de energia de base do corpo na preparação vocal do performer. Florianópolis: Udesc, 2014 (Dissertação).

HANH, Thich Nhât. Para viver em paz. O milagre da mente aberta. 26ª Ed. Tradução do inglês de Odette Lara. Petrópolis: Vozes, 2008.

PEREIRA, Eugênio Tadeu. Aquecimento vocal na prática cênica: múltiplas vozes. Rio de Janeiro: Synergia, 2019.

STEIN, Moira Albornoz. O nomadismo e a palavra um percurso performativo pelas práticas de Jorge Parente, Panthéâtre e Amok Teatro. Tese Doutorado. Florianópolis: Ceart-Udesc, 2020.

Published

2021-06-25

How to Cite

Conversation with Jorge Parente about vocal warm-up in scenic work. (2021). Voz E Cena (Voice and Scene), 2(01), 216-225. https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/vozecena/article/view/36849

Similar Articles

1-10 of 57

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)