Polyphonic plane of composition
montage and agency into a creative process
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.45402Keywords:
Creative process, Polyphony, Plane of composition, Agency, MontageAbstract
This paper reflects on procedures and concepts, through composition plans, which can contribute to creative processes that aim to integrate a polyphonic perspective. Starting from a personal statement-manifesto, concepts such as polyphony, agency, montage, performativity, organic body, and inorganic body are correlated to compose potential reflections and trajectories in creative processes. Understanding the concept of polyphony from Mikhail Bahktin perspective, the emphasis here is to increase the multiplicity of voices in performing arts creation from the decentralization of the dominant discourse and the decreasing of the narrative sense.
References
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.
BENJAMIN, Walter. Passagens. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado/ UFMG, 2006.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.
CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.
DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento: Cinema 1. Lisboa: Assírio & Alvin, 2009.
DELEUZE, Gilles. Cinema 2: imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2010a.
DELEUZE, Gilles. Sobre o teatro: um manifesto de menos. Rio de Janeiro: Zahar, 2010b.
DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Felix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.
DELEUZE, Gilles.; GUATARRI, Felix. Mil platôs vol 1. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Pós, Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 204-219, nov. 2012.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas ou le gai savoir inquiet: L’oeil de l’histoire 3. Paris: Les éditions de Minuit, 2011.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. São Paulo: Ed 34, 2013.
DOSTOIVESKI, Fiódor. Memórias do subsolo. São Paulo: Ed 34, 2000.
EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.
FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Revista Sala Preta, São Paulo, USP, Vol. 8, p. 197-210, 2008. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57370/60352 - acesso em: 30 set. 2022.
LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. São Paulo: N-1, 2015
LEPECKI, André. Singularities: dance in the age of performace. Nova Iorque: Routledge, 2016.
LEPECKI, André. 9 variações sobre coisas e performance. Urdimento, Florianópolis, UDESC, v. 2, n. 19, p. 95-101, nov. 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5965/1414573102192012095 - acesso em: 10 ag. 2022.
LEPECKI, André. Plano de composição: dança, política e movimento. In: Cartografia: Rumos Itaú Cultural Dança 2009-2010. São Paulo: Itaú Cultural, 2010. Disponível em: https://issuu.com/itaucultural/docs/rumos_danca_criacoeseconexoes/14 - acesso em: 14 ag. 2022.
MALETA, Ernani. Atuação Polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte: Ed UFMG, 2022.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo (org.). A inconstância da alma selvagem (e outros ensaios de antropologia). São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Voz e Cena (Voice and Scene)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.