NOBORY TAKES THIS AWAY FROM ME
RACE AND GENDER RELATIONS THROUGH THE SHARING OF TRAJECTORIES
Keywords:
Race, Gender, Youth and Adult Education, TrajectoriesAbstract
The article discusses issues of race and gender and aims to analyze, through an ac-count of the experience of a student at the Pedagogical Center of UFMG [1] during a Sociology class, the emergencies of the debate in the classroom about historical structures and Bra-zilian social institutions. The report and the teacher-student learning process were described through the eld diary and are used as material for this work. In addition, three works by three basic authors were used for the writing and analysis method of the article, namely: “The woman in the society of classes” by Heleieth Saffoti (1976), “The Elite of backwardness: from slavery to Lava Jato ”By Jessé Souza (2017) and“ Racism and sexism in Brazilian culture ”by Lélia Gonzales (1984). Thus, with the tool built with the students, the sharing of trajecto-ries, new pedagogical paths and reflections are presented to the discipline of Social Sciences when working with the themes guided by the Education of Youth and Adults.
References
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia 1 patriarcal / Gilberto Freyre; apresentação de Fernando Henrique Cardoso. ”” 48 ed. rev. ”” São Paulo : Global, 2003. ”” (Introdução à história da sociedade patriarcal no Brasil;
GONZALES, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, ANPOCS, 1984, p. 223-244.
INGOLD, Tim, Chega de etnogra a! A educação da atenção como propósito da antropologia In: Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 281-282, setembro-dezembro 2016 http:// dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2016.3.21690
MATURANA R., Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política / Humberto Maturana; tradução: José Fernando Campos Fortes. - Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998. 98 p.
NOGUEIRA C. NOGUEIRA M. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, ano XXIII, No 78, Abril, 2002.
PRADO JUNIOR, Caio (1976). Formação do Brasil Contemporâneo (Colônia) (São Paulo, Editora Brasiliense). RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? (Feminismos Plurais) Belo Horizonte(MG): Letramento: Justi cando, 2017.
SAFFIOTI, Heleieth Iara Bongiovani. A Mulher na Sociedade de classes: mito e realidade; prefácio [de] Antônio Cândido de Mello e Souza. Petrópolis, Vozes, 1976. 384p. 21cm. (Coleção SOCIOLOGIA BRASILEIRA Volume .4)
SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato/Jessé Souza.-Rio de Janeiro: Leya, 2017.
KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 26, n. 93, Set./Dez. 2005. p. 1273-1288.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Conforme indicado no item 1.4 das Diretrizes para Autores/as,
Ao enviar o trabalho para ser avaliado pelo Conselho Editorial e/ou pelo corpo de pareceristas, o/a autor/a automaticamente concorda com a publicação de seu texto, sem qualquer ônus para os/as editores/as, uma vez que a Revista Textos Graduados é gratuita e não remunera de forma alguma seus/as colaboradores/as. Caso o/a autor/a tenha interesse em republicar seu artigo futuramente em coletâneas impressas ou eletrônicas, deverá indicar a Revista Textos Graduados - e o referido hipervínculo - como edição original (Exemplo: "Artigo originalmente publicado na Revista Textos Graduados, Volume XX, Nº X, Ano XX, etc”).