Constraints to the professionalization of teaching in Brazil

Authors

  • Andrei Ferreira de Carvalhaes Pinheiro Licenciando em Letras: Português-Inglês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Keywords:

Brazilian education, Teaching profession, Teachers, Professionism, Professionalism

Abstract

This essay does not aim at solving the obstacles imposed to the professionalization of teaching in Brazil; it aims, however, at recognizing some of these setbacks and at identifying what leads us towards them, according to proposals by LUDKE and BOING (2004) and by TARDIF (2013). Therefore, it comments on the distancing of our teaching from a conception of profession, since orienting practices and ideas of a “vocational teaching” are still perpetuated. Then it uses a positioning of a higher education professor as means for illustrating the lack of professionism and professionalism which one may observe in today’s Brazilian education.

References

CIPRIANI, J. Centrais sindicais mobilizam trabalhadores para greve geral. Disponível em <https://www.em.com.br>. Acesso em 08/05/2017.

ECKERT, P.; McCONNELL-GINET, S. Language and Gender. New York: Cambridge University Press, 2003.

FRANCHI, C. Criatividade e gramática. In: FRANCHI, C.; NEGRÃO, E. V.; MÜLLER, A. L. Mas o que é mesmo “gramática”? São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 34-101.

LEMKE, J. L. (1995). Textual politics: an introduction. Textual politics: discourse and social dynamics. London: Taylor and Francis, pp. 1-18.

LUDKE, M.; BOING, L. A. Caminhos da profissão e da profissionalidade docentes. In: Educação & Sociedade, v. 25, n. 89, pp. 1159-1180, setembro-dezembro, 2004.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. In: Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, pp. 143-155, janeiro-abril, 2009.

TARDIF, M. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. In: Educação & Sociedade, v. 34, n. 123, pp. 551-571, abril-junho, 2013.

Published

2019-01-31

How to Cite

Constraints to the professionalization of teaching in Brazil. (2019). Revista Textos Graduados, 5(1), 50-57. https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/tg/article/view/22486