Narrative Interlocution
A Study on Gender Roles
Keywords:
Gender, Gender roles, Narrative, Focus group, FeminismAbstract
In this article we resumed the distinction between sex and gender and between sex and gender roles in
feminist psychology. We refer to antagonisms of naturalization and discuss the naturalization and we discuss the influence of femininity and masculinity ideologies on socialization. We describe a study on the conceptions of four women about gender roles, considering subjectivity in the data collection and analysis. Narrative and focus group are used, taking proposition and speech acts as units of analysis. We show six propositions connected to two main axes: living conditions and abandonment; the meaning and practice of motherhood. We discuss identification and attachment in gender socialization, advocating the role of psychological gender studies in social change.
References
Abrão, L. G. M. (2009). A participação política da mulher: Uma
análise do ponto de vista psicológico (Tese de doutorado não
publicada). Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília,
Brasília, Brasil.
Anzorena, C. (2008). Estado y división de trabajo: Las reaciones de
gênero em las nuevas condiciones del mercado laboral. Utopia
e Práxis Latinomericana, 13(41), 47-68.
Algranti, L. M. (1993). Honradas e devotas: Mulheres da Colônia.
Rio de Janeiro: José Olympio.
Arnot, M. (2006). Gender equality, pedagogy and citizenship.
Affirmative and transformative approaches in UK. Theory and
Research in Education, 2(4), 131-150.
Badinter, E. (1985). Um amor conquistado: O mito do amor materno
(W. Dutra, trans.). Rio de Janeiro: Nova Fronteira. (Trabalho
original publicado em 1980)
Barthes, R. (1977). Image, music, text (S. Health, trans.). New
York: Hill &Wang.
Beetham, G., & Demetriades, J. (2007). Feminist research
methodologies and development: Overview and practical
application. Gender & Development, 15(2), 199-216.
Bordini, G., & Sperb, T. M. (2012). Concepções de gênero nas
narrativas de adolescentes. Psicologia: Reflexão e Crítica,
(4), 738-746.
Brody, L. R. (2000). The socialization of gender differences in
emotional expression: Display rules, infant temperament, and
differentiation. In A. H. Fischer (Org.), Gender and Emotion:
Social Psychological Perspectives (pp. 24-47). United
Kingdom: Cambridge University Press.
Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. Critical
Inquiry, 1(18), 1-21.
Burns, A. (1999). Power between women: The constructed otherness
of “other women”. Feminism & Psychology, 4(9), 410-413.
Bruschini, C. (2006). Trabalho doméstico: Inatividade econômica
ou trabalho não remunerado? Revista Brasileira de Estudos de
População, 2(23), 331-353.
Câmara, S. G., & Carlotto, M. S. (2007). Coping e gênero em
adolescentes. Psicologia em Estudo, 12(1), 87-93. doi: 101590/
S1413-73722007000100011.
Chabrol, C., & Bromberg, M. (1999). Préalables à une classification
des actes de parole. Psychologie Française, 44(4), 291-306.
Chase, S. E. (2008). Narrative inquiry. Multiples lenses, approaches,
voices. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Collecting
and interpreting qualitative materials (pp. 57-94; 3ª Ed.). Los
Angeles: SAGE Publications.
Chodorow, N. (1979). Estrutura familiar e personalidade feminina.
In M.Z. Rosaldo & L. Lamphère (Orgs.), A mulher, a cultura e
a sociedade. (pp. 65-93). Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Chodorow, N. (1999). The power of feelings: Personal meaning
in psychoanalysis, gender, and culture. New Haven: Yale
University Press.
Chodorow, N. (2002a). The cycle completed: Mother and children.
Feminism & Psychology, 1(12), 11-17.
Chodorow, N. (2002b). Response and afterword. Feminism &
Psychology, 1(12), 49-53.
Costa, F. G. (2006). A tomada de consciência e o grupo focal na
transformação das representações sociais do envelhecimento:
uma pesquisa de intervenção (Tese de doutorado não
publicada). Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília,
Brasília, Brasil.
Del Priore, M. (1993) Ao sul do corpo: Condição feminina,
maternidades e mentalidades no Brasil Colônia. Rio de
Janeiro: José Olympio.
Fávero, M. H. (1999, Março). O conceito de felicidade na
depressão: Relato de estudo de caso. Trabalho apresentado
no VI Latini Dies e II Congresso Brasileiro de Psicoterapias
Cognitivas, Rio de Janeiro. Retirado de www.fbtc.org.br/
Assets/Site/files/CBTC-II.pdf
Fávero, M. H. (2005). Desenvolvimento psicológico, mediação
semiótica e representações sociais: por uma articulação teórica
e metodológica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 21(1), 17-25.
Fávero, M. H. (2007). Paradigme personnel et champ conceptuel:
Implications pour les situations didactiques. In M. Merri
(Org.), Activité Humaine et Conceptualisation (pp. 625-634).
Toulouse, France: Presses Universitaires du Mirail.
Fávero, M. H. (2010). Psicologia do gênero: Psicobiografia,
sociocultura e transformações. Curitiba, PR: UFPR.
Fávero, M. H. (2012). A pesquisa de intervenção na construção
de competências conceituais. Psicologia em Estudo, 1(17),
-110.
Fávero, M. H. (2015). Subjetividade e objetividade na psicologia
contemporânea: Apontamentos históricos, epistemológicos e
filosóficos. Psicologia em Estudo, 20(2), 189-200.
Fávero, M. H., & Abrão, L. G. M. (2006). “Malhando o gênero”:
O grupo focal e os atos da fala na interação de adolescentes
com a telenovela. Psicologia. Teoria e Pesquisa, 22, 175-182.
Fávero, M. H., & Abrão, L. G. M. (2012, Junho). Participação
das mulheres na política brasileira: As representações sociais
evocadas pelas suas vozes. Trabalho apresentado na 11ª
Conferência Internacional sobre Representações Sociais - As
Representações Sociais em Sociedades em Mudança, Évora,
Portugal.
Fávero, M. H., & Trajano, A. A. (1998). A leitura do adolescente:
Mediação semiótica e compreensão textual. Psicologia: Teoria
e Pesquisa, 14(3), 229-240.
Gergen, K. J. (1990). “If persons are texts”. In S. B. Messer,
L. A. Sass, & R. L. Woolfolk (Eds.), Hermeneutics and
Psychological Theory: Interpretative Perspectives on
Personality, Psychotherapy and Psychopathology (pp. 28-50).
New Brunswick: Rutger’s University Press.
Gergen, K. J. (2001). Psychological science in a postmodern context.
The American Psychologist, 56, 803-813.
Gergen, K. J. (2006). The relational self in historical context.
International Journal for Dialogical Science, 1(1), 119-124.
Leaper, C. (2000). The social construction and socialization of
gender during development. In P. H. Miller & E. K. Scholnick
(Eds.), Toward a feminist developmental psychology (pp. 127-
. London: Routledge.
Lotman, Y. M. (1988). The semiotics of culture and the concept of
a text. Soviet Psychology, 3(XXV), 52-58.
Lotman, Y. M. (1990). Universe of the mind. A Semiotic Theory of
Culture (A. Shukman, trans.). Bloomington: Indiana University
Press.
Mehta, C. M., & Strough, J. (2010). Gender segregation and gendertyping
in adolescence. Sex Roles, 63, 251-263. doi 10.1007/
s11199-010-9780-8.
Morawiski, J. G. (1997). The science behind feminist research
methods. Journal of Social Issues, 4(53), 667-681.
Morawiski, J. G. (2005). Reflexivity and the psychologist. History
of the Human Science, 18(4), 77-105.
Oliveira Vieira, D. (2008). A tomada de consciência no
desenvolvimento de competências conceituais em professoras:
uma pesquisa de intervenção com foco no autismo (Tese
de doutorado não publicada). Instituto de Psicologia,
Universidade de Brasília, Brasília, Brasil.
Perrot, M. (1998). Les femmes ou les silences de l’histoire. Paris:
Flammarion.
Pichevin, M.-F., & Hurtig, M. C. (2007). On the necessity
of distinguishing between sex and gender. Feminism &
Psychology, 17(4), 447”“452.
Rial, C., Souza Lago, M. C. de, & Grossi, M. P. (2005). Relações
sociais de sexo e relações de gênero: Entrevista com Michèle
Ferrand. Estudos Feministas, 13(3), 677-689.
Ricoeur, P. (1991). “Life in quest of narrative”. In D. Wood (Ed.),
On Paul Ricoeur: Narrative and Interpretation (pp. 20-33).
Routledge: London.
Richards, G. (2002). The psychology of psychology. A history
grounded sketch. Theory & Psychology, 12(1), 7-36.
Riger, S. (1992). Epistemological debates, feminist voices. Science,
social values, and the study of women. American Psychologist,
(47), 730-740.
Robinson, K. H. (2012). ‘Difficult citizenship’: The precarious
relationships between childhood, sexuality and access to
knowledge. Sexualities, 15(3/4), 257”“276.
Rocha-Coutinho, M. L. (1994). Tecendo por trás dos panos: A
mulher brasileira nas relações familiares. Rio de Janeiro:
Rocco.
Rosistolato, R. P. (2009). Gênero e cotidiano escolar: Dilemas e
perspectivas da intervenção escolar na socialização afetivosexual
dos adolescentes. Estudos Feministas, 17(1), 11-30.
Rutherford, A. (2011). From the ground up: Feminist approaches,
methods, and critiques. Psychology of Women Quarterly,
(1), 175-179.
Scott, J. W. (1988). Gender and the politics of history. New York:
Columbia University Press.
Smedslund, J. (2009). The mismatch between current research
methods and the nature of psychological phenomena. Theory
& Psychology, 19(6), 778-794.
Smedslund, J. (2012). What follows from what we all know about
human beings. Theory & Psychology, 22(5), 658-668.
Smith, R. (2005). Does reflexivity separate the human sciences
from the natural sciences? History of the Human Sciences,
(1), 01-25.
Tian, W., Jimarkon, P., & Singhasiri, W. (2011). Designing a
transcription system for face-to-face PhD Supervisory.
Doing Research in Applied Linguistics. Recuperado de
http://arts.kmutt.ac.th/dral/PDF%20CD%20on%20Web/108-
_Designing_a_Transcription_System_for_Face-to-face.pdf
West, C., & Zimmerman, D. H. (1987). Doing gender. Gender and
Society, 1, 125-151.
Unger, R. K. (1979). Toward a redefinition of sex and gender.
American Psychologist, 11(34), 1085-1094.
Unger, R. K. (1981). Sex as a social reality: Field and laboratory
research. Psychology of Women Quarterly, 5, 645-653.
Vespa, J. (2009) Gender ideology construction: A life course and
intersectional approach. Gender & Society, 3(23), 363-387.
Vion, R. (2000). La communication verbale. Analyse des
interactions. Paris: Hachette Livre.