O espaço na enunciação publicitária

do contexto social ao discursivo

Authors

Keywords:

advertising. enunciation. media and cultural process. discursive space.

Abstract

From research done by the Núcleo Interdisciplinar de Estudos da Linguagem Publicitária ”“ NIEL/ECA/USP - on enunciation in the media regarding publicity, and on the processes involved in publicity communication, we propose some reflections on space categories in advertising. In particular, this paper refers to investigation about the representation of space in advertising texts. We try to formulate categories to understand the kinds of representations of space enunciated in the texts, considering the relations between the meanings of social spaces in a consumer society and the representations in the discourse of advertising.

Author Biographies

  • Doutor e Mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações - ECA da USP, São Paulo-Brasil. Docente do Departamento de Relações Públicas, Propaganda e Turismo - CRP da ECA/USP. Pesquisador do Núcleo Interdisciplinar de Estudos da Linguagem Publicitária ”“NIELP/ECA/USP. Graduado em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Pernambuco, Brasil.

  • Doutorando em Educação pela UNESP- Marília-SP, Brasil. Mestre em Estudos Literários pela UNESP-Araraquara ”“ SP, Brasil. Graduado em Letras Português e Inglês pela UNESP-Araraquara ”“ SP. Colaborador do Núcleo Interdisciplinar de Estudos da Linguagem Publicitária ”“NIELP/ECA/USP.

References

AUGÉ, M. (1994) Não Lugares: introdução a uma antropologia da super modernidade. São Paulo: Papirus.

BACHELARD, G. (1993) A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes.

BAKHTIN, M. (VOLOCHINOV) (1995) Marxismo e filosofia da linguagem. 7ed. São Paulo: HUCITEC. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira.

BARBOSA, I. S. e TRINDADE, E. (2003) ‘Por uma enunciação Publicitária’. IIANAIS Congresso Latino-Americano de Estudos do Discurso. Puebla: Universid Autónoma Benemérita de Puebla/ALED.1º CD-ROM.

BENVENISTE, E. (1966) Problèmes de linguistique générale. Paris: Gallimard.

BENVENISTE, E. (1974). Problèmes de linguistique générale II. Paris: Gallimard.

BOURDIEU, P. (1983) ‘O campo científico’, en R. ORTIZ (Org.) Pierre Bourdieu.São Paulo: Ática.

CHARAUDEAU, P. e MAINGUENEAU, D. (2004) Dicionário de Análise do Discurso. São Paulo: Contexto. FIORIN, J. L. (1999) Astúcias da enunciação. As categorias de pessoa, espaço e tempo.São Paulo: Ática.

GENETTE, G. (1972) Figures III. Paris: Seuil.

GENETTE,G. (1983). Nouveau discours du récit. Paris: Seuil.

GREIMAS, A. J. (2002) ‘Semiótica figurativa y semiótica plástica’, en D. NAVARRO. Criterios -Imagem 1.Teoría Francesa y Francófona del lenguaje visual y pectórico. Havana: Casa de las Américas/ UNEAC/Embajada de Francia en Cuba.

KERBRAT-ORECCHIONI, C. (1980) L’énonciation. De la subjectivité dans lalangage. 5 ed. Paris: Armand Colin.

MCLUHAN, M. (1964) Understanding media: the extensions of man. New York:Signet Books.

MAINGUENEAU, D. (1983) Sémantique de la polémique.Discours religieux etruptures ideologique au XXVII° siècle. Lausanne: L’Age d’homme.

TRINDADE, E. (2005) ‘A publicidade e a modernidade-mundo: as representações de pessoa, espaço e tempo’, em I. S. BARBOSA (Org.). Os sentidos da Publicidade. Estudos interdisciplinares, pp. 81-96. São Paulo: Thomson Learning.

Published

2020-10-19

Issue

Section

Research articles

How to Cite

O espaço na enunciação publicitária: do contexto social ao discursivo. (2020). Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 6(1), 63-75. https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/raled/article/view/34069

Similar Articles

1-10 of 100

You may also start an advanced similarity search for this article.