FINITUDE AND IMMORTALITY IN ALL MEN ARE MORTAL BY SIMONE DE BEAUVOIR

of the woman who wanted to be remembered and the immortal man who wanted to become like mortals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v12i27.51402

Keywords:

Beauvoir. Finitude. Immortality. Literature.

Abstract

All Men Are Mortal (1946) tells the story of a twentieth-century french actress - Régine - who is described as an envious person who wishes she could interfere in the lives of everyone and everything - and a thirteenth-century count - Raymond Fosca - who is said to have been king of the city of Carmona and consumed the elixir of immortality. Both dramas reflect Beauvoir's particular interest in describing how resounding immortality is and that, in trying to dominate the whole world and act universally in the lives of all people, Fosca would have felt in his flesh and soul the absurdity of his ambition: indifferent to others, mortal and finite, he intended to act in the evolution of history itself as a whole and yet forgot that this history is led by free people with different goals. This is the reason for this review.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lucas Joaquim Da Motta, Universidade Federal de São Carlos

    Bacharel em Filosofia pelo Departamento de Filosofia (DFil) da Universidade Federal de São Carlos (campus São Carlos). Atualmente faz Mestrado em Filosofia pela mesma instituição e é bolsista pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Proc. N. 2022/16556-7), com projeto cujo título é Das extremidades da condição humana à moral existencialista: Ambiguidade em Simone de Beauvoir. Participou da Comissão de Apoio do I Congresso Internacional Simone de Beauvoir: Comemoração 70 anos de O Segundo sexo, ocorrido na mesma instituição. Realizou bolsa de Iniciação Científica financiada pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo entre os meses de maio de 2021 e agosto de 2022 (Processo n. 19/26591-1), sob o título Por uma Ética existencialista: A moral da ambiguidade no projeto filosófico de Simone de Beauvoir (1944 a 1949). Foi monitor da disciplina de Estudos Dirigidos de Filosofia 2, sob supervisão da Profa. Dra. Marisa Lopes. Escreveu artigos sobre Simone de Beauvoir, Merleau-Ponty e Henri Bergson. Desenvolve seus estudos nos temas: Fenomenologia, Existencialismo e Simone de Beauvoir, sob a orientação do Prof. Dr. Luiz Damon Santos Moutinho. Possui experiência em História da Filosofia e História da Filosofia Contemporânea.

References

BEAUVOIR, S. Por uma moral da ambiguidade seguido de Pirro e Cinéias. Trad. Marcelo Jacques de Moraes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

BEAUVOIR, S. A força das coisas. Trad. Maria Helena Franco Martins. 2ª edição. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BEAUVOIR, S. Todos os homens são mortais. Trad. Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 2019.

DA MOTTA, Lucas Joaquim. BEAUVOIR INTÉRPRETE DE MERLEAU-PONTY: a fenomenologia da percepção e os progressos do método fenomenológico. PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília, v. 9, n. 18, p. 215–241, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/polemos/article/view/29777.

DA MOTTA, Lucas Joaquim. A NOÇÃO DE ATITUDE ESTÉTICA EM SIMONE DE BEAUVOIR. PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília, v. 9, n. 17, p. 177–188, 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/pl.v9i17.26957.

DA MOTTA, Lucas Joaquim. O QUE O AMOR É - E O QUE NÃO É, DE SIMONE DE BEAUVOIR: resenha. PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília, v. 11, n. 22, p. 273–283, 2022. DOI: https://doi.org/10.26512/pl.v11i22.41243.

Published

2024-04-30

Issue

Section

Resenhas

How to Cite

FINITUDE AND IMMORTALITY IN ALL MEN ARE MORTAL BY SIMONE DE BEAUVOIR: of the woman who wanted to be remembered and the immortal man who wanted to become like mortals. (2024). PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 12(27), 276-288. https://doi.org/10.26512/pl.v12i27.51402