DELEUZE AND GUATTARI

the rhizome and the creation in the curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v11i22.41844

Keywords:

Deleuze. Education. Guattari. Rhizome.

Abstract

Based on the writings of Gilles Deleuze (1925 – 1995) and Félix Guattari (1930 – 1992), an attempt was made to present some shifts between their philosophy in order to reflect on some school practices. Even before the choice of these authors, the initial hypothesis was that, possibly, there was a prominence of some of the scientific disciplines at the expense of arts and philosophies. In this way, it was sought in these authors a basis to further enrich our understanding, and as such, broaden the conceptual discussions about the sciences, arts and philosophies. Through these authors, it was noticed that such knowledge has its own creative character, coexisting outside hierarchies. With this, we believe in the possibility of creative curriculum content that can address the continuous production of these subjects and integrate them even more into reality. To explain this notion, an attempt was made to displace the concept of rhizome and the multiple perspectives that involve it, breaking with some of the dominant relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • João Victor Julio, Universidade Estadual de Londrina

    Graduando do Curso de Licenciatura em Filosofia da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Deleuze - Filosofia da Diferença e Grupo de estudos em Foucault 'Desleituras'. Bolsista de Iniciação Científica da Fundação Araucária do Estado do Paraná. Desenvolvendo sua pesquisa na área de História da Filosofia Contemporânea; Filosofia Política e Estética. Autores de maior interesse: Michel Foucault, Gilles Deleuze e Friedrich Wilhelm Nietzsche. Principais temas / problemas de interesse: Biopolítica; Biopoder; Poder; Subjetivação.

References

DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. Tradução de Luiz Roberto Salinas Fortes. 5ª Edição. São Paulo: Perspectiva, 2019.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Tradução de Mariana de Toledo Barbosa e Ovídio de Abreu Filho. 1ª Edição. São Paulo: Institut Français, 2018.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 1. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. 2º Edição. São Paulo: Editora 34, 2019.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Jr e Alberto Alonso Muñoz. 3ª Edição. São Paulo: Editora 34, 2020.

GALLO, Sílvio. Conhecimento, Transversalidade e Educação. Impulso, Piracicaba, v. 10, n. 21, out, 1997, p. 115-134.

GALLO, Silvio. Deleuze e a Educação. 1º Edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

GALLO, Silvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não disciplinar; ALVES, Nilda et al. O sentido da Escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

Published

2022-09-19

Issue

Section

Práticas Pedagógicas

How to Cite

DELEUZE AND GUATTARI: the rhizome and the creation in the curriculum. (2022). PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 11(22), 301-313. https://doi.org/10.26512/pl.v11i22.41844