DELEUZE AND GUATTARI
the rhizome and the creation in the curriculum
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v11i22.41844Keywords:
Deleuze. Education. Guattari. Rhizome.Abstract
Based on the writings of Gilles Deleuze (1925 – 1995) and Félix Guattari (1930 – 1992), an attempt was made to present some shifts between their philosophy in order to reflect on some school practices. Even before the choice of these authors, the initial hypothesis was that, possibly, there was a prominence of some of the scientific disciplines at the expense of arts and philosophies. In this way, it was sought in these authors a basis to further enrich our understanding, and as such, broaden the conceptual discussions about the sciences, arts and philosophies. Through these authors, it was noticed that such knowledge has its own creative character, coexisting outside hierarchies. With this, we believe in the possibility of creative curriculum content that can address the continuous production of these subjects and integrate them even more into reality. To explain this notion, an attempt was made to displace the concept of rhizome and the multiple perspectives that involve it, breaking with some of the dominant relations.
Downloads
References
DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. Tradução de Luiz Roberto Salinas Fortes. 5ª Edição. São Paulo: Perspectiva, 2019.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Tradução de Mariana de Toledo Barbosa e Ovídio de Abreu Filho. 1ª Edição. São Paulo: Institut Français, 2018.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 1. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. 2º Edição. São Paulo: Editora 34, 2019.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Jr e Alberto Alonso Muñoz. 3ª Edição. São Paulo: Editora 34, 2020.
GALLO, Sílvio. Conhecimento, Transversalidade e Educação. Impulso, Piracicaba, v. 10, n. 21, out, 1997, p. 115-134.
GALLO, Silvio. Deleuze e a Educação. 1º Edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
GALLO, Silvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não disciplinar; ALVES, Nilda et al. O sentido da Escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.