THE RELATIONSHIP BETWEEN CAPITALISM AND EXPERIENCE IN THEODOR ADORNO
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v10i21.38625Keywords:
Adorno. Capitalism. Experience. Cultural Formation. Fetishism.Abstract
This work aims to present the criticism of capitalism in the work of Theodor Adorno, relating to the theme of inability to experience and cultural formation. For this, we return to his text Late Capitalism or Industrial Society and his dialogue with Marx and Lukács. Next, shows how commodity fetishism and reification impose determinations on subjectivity, especially on the capacity to carry out experiences with the non-identical. We also show how Adorno, in Benjamin's wake, relates the generalization of the exchange principle to the loss of memory, which, in the same way, interferes with the capacity of experience, as it is marked by continuity. Thus, we can see, as to the cultural industry and submission to leaders, capitalism in its structure prevents the realization of intellectual and aesthetic experiences.
Downloads
References
ADORNO, T. W. Minima moralia: reflexões a partir da vida danificada. Lisboa: Edições 70, 1993.
ADORNO, T. W Tempo Livre. In: Palavras e Sinais: modelos críticos 2. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
ADORNO, T. W. Capitalismo tardio ou sociedade industrial. In: Cohn, G. Theodor W. Adorno. São Paulo: Ática, 1998
ADORNO, T. W. Reflections on Class Theory. In: Can One Live After Auschwitz? Stanford: Stanford University Press, 2003
ADORNO, T. W. Dialética negativa. Rio de janeiro: Zahar, 2009.
ADORNO, T. W. Teoria da semiformação. Trad. De Newton Ramos-de-Oliveira, Bruno Pucci e Cláudia B. Moura Abreu. In: PUCCI, Bruno (org.). Teoria Crítica e Inconformismo: novas perspectivas de pesquisa. Campinas: Fapesp-Autores Associados, 2010.
ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.
ADORNO, Theodor W, HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Tradução, Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1985.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 2012.
COHN, G. Introdução: Adorno e a teoria crítica da sociedade. In: Gabriel Cohn (org.). Theodor W. Adorno: sociologia. São Paulo: Ática, 1986.
ENGELS, Friedrich. Do socialismo utópico ao socialismo científico. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2005.
FLECK, A. Necessária, mas não suficiente: sobre a função da crítica da economia na teoria crítica tardia de Theodor W. Adorno. Cadernos de filosofia alemã, v. 21, 2016.
GAGNEBIN, J. M. Prefácio: Walter Benjamin ou a história aberta. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 2012.
LUKÁCS, G. História e consciência de classe. São Paulo: Martins Fontes: 2000.
MAAR, W. L. Educação crítica, formação cultural e emancipação política na escola de Frankfurt. In: PUCCI, Bruno (org). Teoria Crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis, RJ: Vozes; São Carlos, SP: EdUFSCar, 1995.
MARX, Karl. O capital. Trad. Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.
PETRY, F. B. Experiência e formação em Theodor W. Adorno. Educação e Filosofia Uberlândia, v. 29, n. 57, p. 455 - 488, jan./jun. 2015.
PUCCI, B., ZUIN, A., RAMOS-DE-OLIVEIRA, N. Adorno: poder educativo do pensamento crítico. Petrópolis: Vozes, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PÓLEMOS – Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.