THE ART AS A COUNTERPOINT TO MODERN TECHNOLOGY IN HEIDEGGER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v8i15.23721

Keywords:

Art. Technology. Metaphysics. Origin.

Abstract

This article intends to analyze how art, according to Heidegger, shows itself as a manifestation of being counterfactual to the mode of being of technology ”“ understood as the final epoch of metaphysics. For this purpose, it will be necessary to analyze the Greek notion of techné, and how this notion is initially linked both to the knowledge of the production of utensils, and to the knowledge of artistic production. Thus, we will see how the Greek techné, understood as a knowledge, becomes, with the predominance of metaphysics, a doing, unfolding throughout history until the time of modern technology. In regards to the consummation of metaphysics in the age of the technology, we intend to show, focusing on the essay The Origin of the Work of Art (1936), that art, for Heidegger, being at once consanguineous and foreign to modern technique, shows us a more original relation with being and with notions attached to it, such as truth and origin.

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Author Biography

  • Marina Coelho Santos, State University of Santa Catarina

    Marina Coelho Santos concluiu o curso de graduação em Filosofia UFSC no segundo semestre de 2017 e atualmente é bolsista CAPES no mestrado em filosofia da UFSC, tendo por orientador o Prof. Dr. Roberto Wu. Sua pesquisa de mestrado gira em torno da obra Contribuições à filosofia de Martin Heidegger, com tema: Transição para o outro início e possibilidade de superação da metafísica. No período de 2016-2017 foi bolsista do PIBIC -CNPQ, sob orientação do Prof. Dr. Roberto Wu. Sua pesquisa vinculou-se à área de ontologia e teve por título Possibilidade do fim da metafísica em Nietzsche: Uma análise a partir de termos fundamentais no Nietzsche I e II de Heidegger. Esse projeto foi levado adiante e resultou em seu TCC, intitulado: Heidegger e Nietzsche: a vontade de poder e dois caminhos para o fim da metafísica, defendido em outubro de 2017. Seus principais interesses compreendem às questões de ontologia, metafísica, estética, filosofia da arte e filosofia contemporânea.

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Published

2019-07-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE ART AS A COUNTERPOINT TO MODERN TECHNOLOGY IN HEIDEGGER. (2019). PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 8(15), 106-122. https://doi.org/10.26512/pl.v8i15.23721