THE CULTURE INDUSTRY AND THE ALIENATION CONCEPT
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v7i14.22071Keywords:
Culture Industry. Alienation. Horkheimer. Adorno.Abstract
The present article aims to address the consequences of the Cultural Industry in the aesthetic productions and in the way of understanding the world of the individuals, based on the considerations of Theodor Adorno and Max Horkheimer presented in the work Dialectic of Clarification (1944). Starting from the concept of Cultural Industry, the authors treat aspects related to human life, in view of enlightenment instruments such as cinema, music, etc. showing how the obscuration of authenticity in these areas in favor of capital occurs. Based on this, it will be tried to expose, firstly, the consequences of the reified world in the art, listing like this occurs from the instauration of the Instrumental Reason. Subsequently, it will be discussed how commercial products lead to the annulment of the instruments of reflection and the loss of subjectivity of individuals, culminating in the construction of a society formed in an alienated and standardized way, with the objective of overcoming a social bias of the interference of this system in the conception of art, returning to a philosophical reflection about how such a problem affects the way in which individuals relate to the world.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Teoria Estética. Lisboa: Edições 70, 1970.
ADORNO, Theodor W. (et al.). Teoria da Cultura de Massa. Introdução, Comentários e Seleção de Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
ADORNO, Theodor W. Teoria da semicultura. Educação e Sociedade. 1996.
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006.
ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Nova Cultural, 1999. (Coleção Os Pensadores)
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política.Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985.
DUARTE, Rodrigo A. de Paiva. Mímeses e Racionalidade. São Paulo: Loyola, 1993.
DUARTE, Rodrigo A. “O esquematismo kantiano e a crítica à indústria cultural”. In: Revista Studia Kantiana, Campinas, n. 4 (1): 2003b. p. 85-105.
FREITAS, Verlaine. Adorno e a Arte Contemporânea. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.
HARRINGTON, Michael. O Crepúsculo do Capitalismo. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1977.
HORKHEIMER, Max. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. In: Coleção Os Pensadores. São Paulo: Editora Abril, 1975.
KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. Tradução de Valerio Rohden e AntonioMarques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993.
KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. Tradução de Valerio Rohden e Udo B. Moosburger. 4 a ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991. (Coleção Os Pensadores)
KANT, Immanuel. “Resposta à pergunta: O que é ‘Esclarecimento’? In: Textos Seletos. Petropólis: Vozes, 1974. p. 100-117.
LOPARIC, Zeljko. A semântica transcendental de Kant. Campinas: Centro de Lógica, Epistemologia e História da Ciência da UNICAMP, 2002.
MARQUES, Ubirajara Rancan. “Notas sobre o esquematismo na Crítica da Razão Pura de Kant”. In: Revista Trans/Form/Ação. São Paulo, n. 18, 1995, p. 121-140.
MARX, Karl. Manuscritos Econômicos-Filosóficos. In: FROMM, Erich. Conceito Marxista do Homem. 8ª edição, Rio de Janeiro, Zahar, 1983.
MARX, Karl. O Capital. Vol. 2. 3ª edição, São Paulo, Nova Cultural, 1988.
RABAÇA, Silvio Roberto. Variantes Críticas: a Dialética do Esclarecimento e o Legado da Escola de Frankfurt. São Paulo: Annablume, 2004.
RAMOS, Carlos. Breve ensaio acerca das principais diferenças entre a teoria tradicional e a teoria crítica. USP. 2010.
RÜDIGER, F. Comunicação e indústria cultural: a fortuna da teoria crítica nos estudos de mídia brasileiros. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. 1998.
RÜDIGER, Francisco. Comunicação e Teoria Crítica da Sociedade: Adorno e a Escola de Frankfurt. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1999.
RÜDIGER, Francisco. Comunicação e teoria crítica da sociedade: Adorno e a Escola de Frankfurt. Porto Alegre, Edipucrs. 1999
RÜDIGER, Francisco. A Escola de Frankfurt. In: V.V. 2001. FRANÇA; A. HOHFELDT; L.C. MARTINO (org.). Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis, Vozes, p. 131-150.
THOMPSON, John. Ideologia e Cultura Moderna: Teoria Social Crítica na Área dos Meios de Comunicação de Massa. Petrópolis: Vozes, 1995.
TROMBETA, Gerson Luís. A Racionalidade Artística como Contraponto À Racionalidade Instrumental. Revista Filosofia e Ciências Humanas. Passo Fundo, Ano 11, Nº. 01, Janeiro/Julho de 1995, p. 77-89.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 PÓLEMOS ”“ Revista de Estudantes de Filosofia da Universidade de Brasília

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.