PATHOS IN THE CINEMA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v6i12.11768

Keywords:

Pathos. Esthetics. Cinema.

Abstract

This paper aims to investigate the concept of Pathos (pathetic action) present in Aristotle's Poetics and its adaptation to the classic cinema of the 1920s, through the theoretical deepening of Sergei Eisenstein in the Soviet Cinema and analysis of cinematographic work "The Passion of Joan d'Arc "(The Passion of Jeanne d'Arc), a classic of European silent films. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jéssica Cordeiro, Universidade Federal da Bahia

    Graduanda em Filosofia pela Universidade Federal da Bahia - UFBA.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia.Tradução: Alfredo Bosi. 2ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

EISENSTEIN, Sergei. A Forma do Filme. Tradução: Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002a.

_______________________. O Sentido do Filme.Tradução: Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002b.

GAZONI, Fernando Maciel. A Poética de Aristóteles: Tradução e Comentários. São Paulo: USP, 2006. 131 p. Tese (Mestrado) ”“Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Departamento de Filosofia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

GONÇALVES, Jorge. Sergei Eisenstein. [On-line]. 2010. Disponibilidade: http://filmphilosophy.squarespace.com/1-sergei-eisenstein. [05/05/2017].

Published

2018-01-10

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

PATHOS IN THE CINEMA. (2018). PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 6(12), 98-104. https://doi.org/10.26512/pl.v6i12.11768