THE END OF ART IN POST-MODERNITY
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v5i9-10.11716Keywords:
End of art. Art statute. Postmodernity.Abstract
The study intends to clarify the concept of end of art and investigate art’s statute in postmodernity from the works of the authors Theodor Adorno, Arthur Danto and Fredric Jameson. Inicially an introduction to the concept of end of art is made in classic modernity through Hegel, the first to enunciate the end of art. After that, the analysis goes to critic modernity with Adorno and his cultural industry, which has a fundamental role in the deartification of art. Finally, Danto enunciates his version of the end of art in postmodernity, characterised by the end of the art history narrative. Jameson will be evoked to define postmodernity and postmodernism, both influenced by the new cultural logic of the late capitalism. This enables a context analysis to discuss the art’s statute. From these authors, it will be possible to understand this polemic concept and observe art’s current situation in postmodernity.Downloads
References
ADORNO, Theodor. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2008.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter et al. Textos selecionados. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
DANTO, Arthur. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseues Editora, 2006.
______. O mundo da arte. In: IANNINI, Gilson, et al. (Org.). Artefilosofia: Antologia de textos estéticos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015. p. 26-41.
DEMPSEY, Amy. Estilos, escolas e movimentos: guia enciclopédico da arte moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
DUARTE, Rodrigo. O tema do fim da arte na estática contemporânea. In: PESSOA, Fernando (Org.). Arte no pensamento contemporâneo. Vila Velha: Museu do Vale, 2006. p. 376-414.
______. A arte. Sâo Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
FREITAS, Verlaine. Adorno & a arte contemporânea. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
JAMESON, Fredric. Pós-modernidade e sociedade de consumo. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo n. 12, p. 16-26, jun. 1985. ______. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.
______. “Fim da arte” ou “fim da história”?. In: ______. A cultura do dinheiro: ensaios sobre a globalização. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 73-93.
JAPPE, Anselm. Sic transit gloria artis: O “Fim da Arte” segundo Theodor W. Adorno e Guy Debord. Lisboa: Centelha Viva, s/d.
JIMENEZ, Marc. Para ler Adorno. Rio de Janeiro: F. Alves, 1977.
______. O que é estética?. São Leopoldo: Editora Unisinos, 1999.
MAAR, Wolfgang Leo. A formação da sociedade pela indústria cultural.Biblioteca do Professor: Adorno pensa a epducação, São Paulo, n. 10,p. 26-35, s/d.
SAFATLE, Vladmir. Os deslocamentos da dialética. In: ADORNO, Theodor W. Três estudos sobre Hegel. São Paulo: Editora Unesp, 2013. p. 11-61.
WERLE, Marco Aurélio. A questão do fim da arte em Hegel. São Paulo: Hedra, 2011.
WICKS, Robert. A estética de Hegel: uma visão geral. In: BEISER, Frederick C. (Org.). Hegel. São Paulo: Ideias & Letras, 2014. p. 407-440.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Pólemos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.