TEARING DOWN THE WALL BETWEEN THE UNIVERSITY AND THE SCHOOL
a word of the practice of the Institutional Scholarship Program Initiation to Teaching, PIBID
DOI:
https://doi.org/10.26512/pl.v5i9-10.11705Keywords:
Students. Research. Philosophy Teaching. Interns. Projects.Abstract
The transversality of philosophy helps in the development of a more inclusive and interdisciplinary work proposal. Therefore, the teaching of philosophy today participates in the academic life of Brazilian basic education and its performance helps in the formation of future critical, participatory, questioning and afflicted citizens of knowledge. Seeking a dialogue between philosophical theories and high school students does not, therefore, present itself at first as an easy task, but rather as a challenging one. However, an aid tool for this challenge of teaching philosophy is the presence of the Institutional Scholarship Program for Teaching - PIBID, which ensures the participation of higher education within the schools of basic education.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. A condição humana. Trad. Roberto Raposo, revisão técnica: Adriano Correia; Rio de Janeiro: Forense-Universidade, 2010.
ARENDT, Hanna. A crise na educação. New York:Partisan Review, 1957.
CHAUÃ, Marilena. Iniciação à docência: ensino médio. Volume único. São Paulo: Ática, 2010.
CONTRIM, Gilberto; FERNANDES, Mirna. Fundamentos de filosofia. Segunda Edição. São Paulo: Saraiva, 2013.
CORTELLA, Mario Sergio. Filosofia e Ensino Médio: certos porquês, alguns senões, uma proposta. Petrópolis: Vozes, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 16ª ed. 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 1996.
GALLO, Sílvio. Coleção explorando o ensino - filosofia; capítulo 8 - Ensino de filosofia: avaliação e materiais didáticos. Brasília: Ministério da Educação - Secretaria de educação básica, 2010.
LEOPOLDO E SILVA, Franklin. “Porque filosofia no segundo grau”. Revista de estudos Avançados, São Paulo, v. 6, nº 14, jan-abr, 1992.
REALE, Giovanni. História da filosofia: do humanismo a Descartes, v.3 / Giovanni Reale, Dario Antiseri; tradução Ivo Storniolo; São Paulo: Paulus, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Pólemos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos os trabalhos que forem aceitos para publicação, após o devido processo avaliativo, serão publicados sob uma licença Creative Commons, na modalidade Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Public License (CC BY-NC-ND 4.0). Esta licença permite que qualquer pessoa copie e distribua a obra total e derivadas criadas a partir dela, desde que seja dado crédito (atribuição) ao autor / Ã autora / aos autores / às autoras.