TOURS ABOUT A PEDAGOGICAL EXPERIENCE:

learning philosophy from ignorance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/pl.v4i7.11665

Keywords:

Bergson. Deleuze. Experience. Learning. Ignorance.

Abstract

The article expresses provocations concerning the processes of formatting in education (heteronomic flows of Pedagogy), or put another way, the pedagogical fads, movement that is diametrically opposed to the exercise of the pedagogical experience. It aims to express the dynamics of learning in the field of philosophy as a product of this experiential pedagogical movement. The concerns with the teaching of philosophy no longer start from the philosophical-pedagogical problematizations via teaching, but from concrete proposals expressed via dynamics of learning philosophy taking ignorance as impulse to/from experience.

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Author Biographies

  • Glaucia Figueiredo, Universidade de Brasília

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense-UFF. Fez mestrado na área de Filosofia da Educação no programa de pós-graduação da Faculdade de Educação da UNICAMP e teve passagem direta ao doutorado nesta mesma área. Fez parte de seu doutorado na Universidad Nacional de Córdoba na Argentina (UNC) e na Université de Rouen (FRANÇA) no laboratório CIVIIC (Centre de Recherches Interdisciplinaires sur les valeurs, les idées, les identités et les competences em education et formation). É doutora em Filosofia da Educação pela UNICAMP. Realizou seu pós doutorado no IFCH (Unicamp). É pesquisadora convidada no departamento de História e Filosofia da Educação da Universidad de la República (UdelaR-Uruguai). É Membro da Associação Latinoamericana de Filosofia da educação - ALFE e da Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação. Tem experiência na área da Educação com ênfase na Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes segmentos: Fundamentos Filosóficos da Educação, Formação de Pedagogos e Professores, Epistemologia da Pedagogia e Didática.

  • Lucía Falero, Universidad de la República Uruguay

    Possui graduação em Licenciatura en Ciencias de la Educación pela Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación(2015). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofía da Educação

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Published

2015-12-06

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

TOURS ABOUT A PEDAGOGICAL EXPERIENCE:: learning philosophy from ignorance. (2015). PÓLEMOS – Revista De Estudantes De Filosofia Da Universidade De Brasília, 4(7), 60-74. https://doi.org/10.26512/pl.v4i7.11665