Heritage, landscape and symbolism in the historic center of Aquiraz, Ceará, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.26512/patryter.v4i8.31786Keywords:
Cultural landscape. cultural heritage. spatial symbolic forms. urban perception. urban meanings.Abstract
The research aimed to analyze the subjective dimension established from the different views of the inhabitants of the city of Aquiraz, Ceará, about its heritage landscape. Methodologically, we opted for the practice of participant observation and conducting semi-structured interviews, as it offered better support to read the meanings present in the symbolic landscape of the study area. After conducting the dialogues with the residents of Aquiraz, and analyzing their statements, it has been identified that the inhabitants maintain an attachment with the place through the initial nucleus of their city. Residents understand that that space symbolizes the beginning of their culture and identity, a bond that links them through nostalgia, memory, and belonging to the place.
Downloads
References
Barroso, F. (1999). Igrejas do Ceará: crônicas histórico-descritivas. Fortaleza: F.A. Barroso.
Barroso, G. (2004). À margem da História do Ceará. Fortaleza: Funcet.
Berque, A. (2012). Paisagem-marca, paisagem -matriz: elementos da problemática para uma geografia cultural. In R. Corrêa & Z. Rosendahl, Z. (Ed.). Geografia Cultural: uma antologia (pp. 239-244). Rio de Janeiro: Eduerj.
Bonnemaison, J. (2012). Viagem em torno do território. In R. Corrêa & Z. Rosendahl (Ed.). Geografia Cultural: uma antologia (pp. 279-304). Rio de Janeiro: Eduerj.
Cardoso, A. & Albuquerque, M. (2020). Patrimônio ferroviário e urbanizaçao em Pernambuco, Brasil. PatryTer, 3(6), 66-80. https://doi.org/10.26512/patryter.v3i6.26961
Certeau, M. (1998). A Invenção do Cotidiano: Artes de Fazer. Petrópolis: Editora Vozes.
Choay, F. (2006). A Alegoria do patrimônio. São Paulo: Estação Liberdade/ Editora UNESP.
Claval, P. (2007). Geografia Cultural. Florianópolis: UFSC.
Conselho Internacional de Monumentos e Sítios [ICOMOS] (1985). Declaração do México. http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Declaracao%20do%20Mexico%201985.pdf.
Corrêa, R. (2007). Formas simbólicas e espaço: algumas considerações. Geographia, 9(17), 7-18. https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2007.v9i17.a13530
Cosgrove, D. (2012). A geografia está em toda a parte: cultura e simbolismo nas paisagens humanas. In R. Corrêa & Z. Rosendahl (Ed.). Geografia Cultural: uma antologia (pp. 219-238). Rio de Janeiro: Eduerj.
Costa, E. (2008). Refuncionalização de patrimônio cultural e a nova racionalidade da organização sócioespacial em núcleos urbanos tombados. Estudos Geográficos, 6(2), 53-73. https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/estgeo/article/view/496/2942
Costa, E. (2012a). Intervenções em centros urbanos no período da globalização. Revista Cidades, 9(16), 43-58. https://revista.fct.unesp.br/index.php/revistacidades/article/view/2374/2118
Costa, E. (2012b). Patrimônio e território urbano em cartas patrimoniais do século XX. Finisterra, 93, 5-28. http://www.scielo.mec.pt/pdf/fin/n93/n93a01.pdf
Costa, O. (2003). Memória e Paisagem: em busca do simbólico dos lugares. Espaço e Cultura, 15, 33-40. https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2003.7731
Duncan, J. (2004). A paisagem como sistema de criação de signos. In R. Corrêa & Z. Rosendahl (Ed.). Paisagem, Textos e Identidades (pp. 91-132). Rio de Janeiro: Eduerj.
Espoz, M. & Fernández, E. (2020). Políticas públicas y citybranding, valor patrimonial y turismo en la Mar de Ansenuza, Córdoba, Argentina. PatryTer, 3(6), 16-34. https://doi.org/10.26512/patryter.v3i6.27232
Funari, P. & Pelegrini, S. (2009). Patrimônio histórico e Cultural. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
Geertz, C. (2009). Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In C. Geertz (Ed.), A interpretação das culturas (pp. 13-41). Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan.
Gomes, P. (2004). A paisagem urbana como cenário de uma cultura: algumas observações a propósito do Canadá. Espaço e Cultura, 17-18, 7-15. https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2004.7844.
Governo do Estado do Ceará (2010). Governo do estado entrega patrimônio histórico de Aquiraz. https://www.ceara.gov.br/2010/12/13/governo-do-estado-entrega-patrimonio-historico-de-aquiraz/
Luchiari, M. (2005). Centros Históricos - mercantilização e territorialidades do patrimônio cultural urbano. GEOgraphia, 14, 43-58. https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2005.v7i14.a13490.
Meinig, D. (2003). O olho que observa: dez versões da mesma cena. Espaço e Cultura, 16, 35-46. https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2002.7424.
Mesquita, E. (2020). Território usado e lógicas patrimoniais no Paraguai. PatryTer, 3(6), 167-184. https://doi.org/10.26512/patryter.v3i6.32283.
Minayo, M. (2002). Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In M. Minayo, S. Deslandes, O. Neto & R. Gomes (Ed.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade (pp. 9-30). Petrópolis: Vozes.
Oliveira, J. (1887). A primeira villa da província: notas para a história do Ceará. Revista do Instituto do Ceará, 1, 103-203. https://www.institutodoceara.org.br/revista/Rev-apresentacao/RevPorAno/1887/1887-APrimeiraVilladaProvincia.pdf
Oliveira, R. (2020). Patrimônio cultural, contribuição da teoria da Geografia a partir de Milton Santos. PatryTer, 3(6), 281-296. https://doi.org/10.26512/patryter.v3i6.32273.
Paes, T. (2015). As cidades coloniais brasileiras: Ideologias espaciais, valores histórico, urbanístico e cultural. GEOgraphia, 17(33), 41-68. https://doi.org/10.22409/GEOgrafia2015.v17i33.a13697.
Paulet, A. (1818). Carta da capitania do Ceará. http://objdigital.bn.br/objdigital2/acervo_digital/div_cartografia/cart529227/cart529227.html.
Santos, M. (2012). A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp.
Sauer, C. (2012). A morfologia da paisagem. In R. Corrêa & Z. Rosendahl (Ed.). Geografia Cultural: uma antologia (pp. 181-218). Rio de Janeiro: Eduerj.
Secretaria de Cultura do Governo do Estado do Ceará [SECULT] (2013). Casa de Câmara e Cadeia - Museu Sacro São José do Ribamar. https://www.secult.ce.gov.br/2013/01/07/casa-de-camara-e-cadeia-museu-sacro-sao-jose-do-ribamar/.
Tuan, Y. (1980). Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 PatryTer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Please be advised that Revista Patryter is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Authors who publish in the PatryTer Magazine agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY) which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- The contribution is original and unpublished and is not being evaluated for publication by another journal. When submitting the article, authors should attach as a supplementary document a Letter addressed to the PatryTer's Editor, indicating the academic merits of the submitted work (relevance, originality and origin of the article, that is, from what type of research]. This letter must be signed by all authors.
- Authors assign the copyright of the work that they present to the Editorial Board of PatryTer Magazine, which may serve the article in the PatryTer Magazine and in public and private databases in Brazil and abroad.
- Authors declare that they are fully responsible for the entire contents of the contribution that they submit to the Editorial Board of PatryTer Magazine.
- Authors declare that there is no conflict of interest that could interfere in the impartiality of the scientific papers submitted to the PatryTer Magazine Editorial Board.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).