Clovis Bornay

singular e múltiplo

Authors

  • Mario de Souza Chagas UniRio

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v11i21.41985

Abstract

This paper is dedicated to the conception, research, production and execution of the exhibition Clóvis Bornay- 100 years, inaugurated in 2016 at the Museu da República (MR). It seeks, therefore, to discuss the centenary celebrations of one of the greatest celebrities in the contemporary Brazilian museum world, understanding Bornay as a precursor in several senses of the relationship between Museology and the current LGBTQIAP+ issue.

References

BENJAMIN, W. Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial, 2007.

BENJAMIN, W. Rua de Mão Única. São Paulo: Brasiliense, 1995.

BORNAY, Clóvis. Depoimento. Acervo do Museu da Imagem e do Som. Gravado no dia 7 de maio 1997, projeto “Personalidade”.

BORNAY, CLÓVIS. Estácio de Sá – primeiro fundador e conquistador desta terra e cidade. Anais do Museu Histórico Nacional, v. XV, 1965, 16. P.197-205.

BORNHEIM, G. O idiota e o espírito objetivo. Rio de Janeiro: UAPÊ, 1998.

CHAGAS, M. e GOUVEIA, I. (Org.) Museologia social. Chapecó: Centro de Memória do Oeste de Santa Catarina/Unochapecó. Ano 27 – n.41-Dez.2014.

HABERMAS, J. Passado como futuro. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1993.

Published

2022-05-17

Issue

Section

Dossiê Museus e Museologia LGBT

How to Cite

Clovis Bornay: singular e múltiplo. (2022). Museologia & Interdisciplinaridade, 11(21), 53-62. https://doi.org/10.26512/museologia.v11i21.41985

Most read articles by the same author(s)