O Museu de Ciências Nucleares como um espaço interativo para desmistificação das ciências nucleares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v11i22.39953

Keywords:

Museums of science and technology, Competencies and abilities, Radioactivity, Meaningful learning

Abstract

This paper presents the educational potential of the Nuclear Science Museum (NSM) located at the Federal University of Pernambuco, the first museum about Nuclear Sciences in Latin America and the only one in Brazil fully dedicated to radioactivity and its beneficial applications. Its also presents a study about the your role as a facilitating space for new knowledge construction as well as the development of integrated competences and skills for students in Elementary. In this sense, the NSM provides an interactive and meaningful learning of nuclear science, articulating scientific information to social reality, playing an important role in the knowledge reconstruction process, demystifying unfounded prejudices and fears, and promoting a critical thinking about radioactivity. In addition, the visit to the NSM provides the reconstructive questioning about risks and benefits of radioactivity, which allows the students to make ethical and citizen decisions, with a wider perception founded on scientifically based information.

References

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. 1. ed. Lisboa: Plátano, 2003. Disponível em: https://bit.ly/3hI5jAm. Acesso em: 29 jul. 2020.

BORGES, Luis Fhilipi Carvalho; CABRAL, Tarso Sales; AQUINO, Kátia Aparecida da Silva. O Museu de Ciências Nucleares da UFPE e o ensino não formal de radioatividade. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 2, n. 1, p. 238-251, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2WVJ3LC. Acesso em: 24 jul. 2020.

BRASIL. CNEN - Comissão Nacional de Energia Nuclear. Aplicações da Energia Nuclear. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2wq1tdr. Acesso em: 24 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. TEMAS CONTEMPORÂNEOS TRANSVERSAIS NA BNCC, Contexto Histórico e Pressupostos Pedagógicos. 2019. Disponível em: https://bit.ly/2DjBhnw. Acesso em: 29 jul. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Médio. 2018. Disponível em: http://bit.ly/39atN0I. Acesso em: 25 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Brasília-DF, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3fddwuS. Acesso em: 29 jul. 2020.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 89–100, 2003. Disponível em: https://bit.ly/3fckaS2. Acesso em: 29 jul. 2020.

FREIRE, Paulo. Education for Critical Consciousness. New York: Continuum International Publishing Group, 2005. Disponível em: https://bit.ly/33kw1vd. Acesso: 29 jul. 2020.

MARANDINO, Martha. Interfaces na relação museu-escola. Cad. Cat. Ens. Fis, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 85-100, 2001. Disponível em: https://bit.ly/308esw6. Acesso em: 29 jul. 2020.

MCMANUS, Paulette. Investigation of Exhibition Team Behaviors and the Influences on Them: Towards Ensuring that Planned Interpretations Come to Fruition. DUFRESNE-TASSÉ, C. Cultural Diversity, Distance and Learning. Quebéc: ICOM–CECA, p.182-189, 2000.

SNOW, Charles Percy. As Duas Culturas e uma segunda leitura: uma versão ampliada das Duas Culturas e a Revolução científica; trad. Geraldo Gerson de Souza/Renato de Azevedo Rezende Neto. S. Paulo: EDUSP, 1995.

SOUZA, Graziella Plaça Orosco de; LIMA, Angelita de Almeida Oliveira; JUNIOR, AntonioFluminhan. Educação Ambiental em Museus e Acervos de Ciências Naturais. Periódico eletrônico Fórum Ambiental, v. 11, n. 4, p. 232-246, 2015. Disponível em: https://bit.ly/333rpJo. Acesso em: 24 jul. 2020.

STUDART, Denise Coelho. The perceptions and behaviour of children and their families in child-orientated exhibits. (Unpublsihed doctoral dissertation). Museum Studies Department, University College London, London, 2000.

UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Overview of Information Literacy Resources Worldwide. 2013. Disponível em: https://bit.ly/3fiE5yU. Acessoem: 29 jul. 2020.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1981.

Published

2022-11-20

How to Cite

O Museu de Ciências Nucleares como um espaço interativo para desmistificação das ciências nucleares. (2022). Museologia & Interdisciplinaridade, 11(22), 242-253. https://doi.org/10.26512/museologia.v11i22.39953