The NEW MUSEUMS AND AESTHETICS IN THE POST-MODERNITY
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v7i14.18396Keywords:
museums; art; Architecture; Aesthetics; PostmodernityAbstract
This article considers the emergence of the new museums as symptomatic of the postmodern culture begun in the 1980s. It is based on the George Pompidou Center in Paris (1977), considered the inaugural landmark of this museum culture, as well as the Guggenheim Bilbao (1997) ), taken here as the main example of the iconic and media architecture of contemporary museums. The spectacular architecture of the new museums, seen more clearly in the example of Frank Gehry's Guggenheim Museum, is understood as emblematic of the exhaustion of modern architecture marked by the loss of its foresight function and the emergence of the so-called postmodernity.
References
ARANTES, O. Uma estratégia fatal: a cultura nas novas gestões urbanas. In: VAINER, C.; MARICATO, E. (orgs.). A cidade do pensamento único: desmanchando conceitos. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 11-74.
______. Os novos museus. In: O lugar da arquitetura depois dos modernos. São Paulo: Edusp, 1993. p. 231-246.
BAUDRILLARD, J. O efeito Beaubourg. In: Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio d’Água, 1991. p. 81-96.
______. O grau zero da arquitetura na era financeira. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 80, p. 175-95, mar. 2008.
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1986. p. 165-96.
FABBRINI, R. A fruição nos novos museus. Especiaria: Cadernos de Ciências Humanas, Ilhéus, v. 11, n. 19, pp. 245-268, jan./jun. 2008.
______. O fim das vanguardas. Cadernos da Pós-Graduação do Instituto de Arte, Unicamp, Campinas, ano 8, n. 2, pp. 111-29, 2006.
HABERMAS, J. Arquitetura moderna e pós-moderna. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 18, pp. 115-124, set. 1987.
______. Modernidade: um projeto inacabado. In: ARANTES, O.; ARANTES, P. Um ponto cego no projeto moderno de Habermas: arquitetura e dimensão estética depois das vanguardas. São Paulo: Brasiliense, 1992, p. 99-123.
HUYSSEN, A. Escapando da amnésia: o museu como cultura de massa. In: Memórias do modernismo. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1996. p. 222-255.
______. Mapeando o pós-moderno. In: HOLLANDA, H. B. (org.). Pós-modernismo e política. Rio de Janeiro: Rocco, 1991. p. 15-80.
JAMESON, F. “Fim da arte” ou “fim da história”?. In: A cultura do dinheiro: ensaios sobre a globalização. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001a. p. 73-93.
______. A transformação da imagem na pós-modernidade. In: A cultura do dinheiro: ensaios sobre a globalização. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001b. p. 95-142.
______. A lógica cultural do capitalismo tardio. In: Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996a. p. 27-79.
______. Teorias do pós-moderno. In: Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996b. p.80-90.
MARINETTI, F. Fundação e manifesto do futurismo. In: BERNARDINI, A. F. (org.). O futurismo italiano: manifestos. São Paulo: Perspectiva, 1980. p. 31-36.
RECAMÁN, L. Posfácio: nem arquitetura nem cidades. In: ARANTES, O. Urbanismo em fim de linha: e outros estudos sobre o colapso da modernização arquitetônica. São Paulo: Edusp, 2011. p. 211-222.
VALÉRY, P. O problema dos museus. Revista MAC, São Paulo, n. 2, p. 53-55, nov. 1993.
WISNIK, G. Do petróleo ao resort. In: Estado crítico: Ã deriva nas cidades. São Paulo: Publifolha, 2009. p. 137-140.
Downloads
Published
Versions
- 2020-07-30 (2)
- 2018-10-29 (1)