Arte e história

paradoxos renitentes

Authors

  • Luiz Cláudio da Costa Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v5i10.17732

Keywords:

Arte e arquivo, Arte e história, Arte e documento, Arte e tempo, Arte contemporânea

Abstract

Informed by the contradiction between document and art already in force within conceptualist practices, archive art that appeared around the 90s are not guided by restrictive
alternatives, but by persistent paradoxes that contain both what is art and what is not. The contradictory reciprocity between document and art structure the work of Fernando Bryce. Christian Boltanski’s student in the 80s, the Peruvian artist analyzes the power relations in history since photography began to be used in the press. Bringing together independent series, Americas covers the history of the region in the context of the Cold War and the OAS
consolidation. 

References

ALBERRO, Alexander. STIMSON, Blake (Ed.). Conceptual art: a critical anthology. Cambridge, London: MIT Press, 1999.

ARNATT, Keith. Interview. In: ROBERTS, John (Org.). The impossible document: photography and conceptual art in Britain, 1966-1976. London: Camera Work, 1997.

ART & LANGUAGE. Moti Memoria. In ROBERTS, John (Org.). The impossible document: photography and conceptual art in Britain, 1966-1976. London: Camera Work, 1997.

ATKINSON, Terry. Using photographs circa 1974. In: ROBERTS, John (Org.). The impossible document: photography and conceptual art in Britain, 1966-1976. London: Camera Work, 1997.

BARTHES, Roland. O efeito de real. In: O rumor da língua. Lisboa: Edições 70, 1987.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas, vol. 1. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BRYCE, Fernando. Americas. Barcelona: Edições Polígrafa, 2009.

BUCHLOH, Benjamin. Atlas, Warburg’s paragon? The end of collage and photomontage in postwar Europe. In: SCHAFFNER, Ingrid; WINZEN, Mathias. Deep Storage: collecting, storing, and archiving in art. New York, Munich: Prestel-Verlag, 1998 (catálogo).

COSTA, Luiz Cláudio da. A gravidade da imagem: arte e memória na contemporaneidade. Rio de Janeiro: Quartet/Faperj, 2014.

_________. A poética da memória e o arquivo no trabalho de Leila Danziger. Arte & ensaios, Rio de Janeiro, n.19, 2009.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1974.

DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume

Dumará, 2001.

DIDI-HUBERMAN, George. Atlas ou le gai savoir inquiet. Paris: Minuit, 2011.

_________. La ressemblance par contact: archéologie, anachronisme et modernité de l’empreinte. Paris: Minuit, 2008.

EDWARDS, Steve. Martha Rosler: The bowery in two inadequate descriptive systems. London: Afterall books, 2012.

EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

ENWEZOR, Okwui. Archive fever: uses of document in contemporary art. New York, Göttingen: International Center of Photography/Steidl Publishers, 2008 (catálogo).

FOSTER, Hal. Bad news: art, criticism, emergency. London, New York: Verso books, 2015.

_________. O retorno do real: a vanguard no final do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2005.

_________. Isto não é um cachimbo. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

_________. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

GRENIER, Catherine. Il y a une histoire... In: GRENIER, Catherine et al. Christian Boltanski. Paris: Flammarion, 2011.

KRAUSS, Rosalind. The originality of avant-garde and other myths. Cambridge, London:

MIT Press, 1994.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

PIMENTEL, Leandro. O inventário e a poética das coleções. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2014.

POIVERT, Michel. La photographie contemporaine. Paris: Flammarion, 2010.

RAMIREZ, Mari Carmen. Blueprint circuits: conceptual art and politics in Latin America. In: ALBERRO, Alexander. STIMSON, Blake (Ed.). Conceptual art: a critical anthology. Cambridge, London: MIT Press, 1999.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível, São Paulo: Ed. 34, 2005.

ROBERTS, John. Photography, iconophobia and the ruins of conceptual art. In: ROBERTS, John (Org.). The impossible document: photography and conceptual art in Britain, 1966-1976. London: Camera Work, 1997.

Published

2016-12-23

Issue

Section

Dossiê - Museus de Arte: exposição, informação e história (s)

How to Cite

Arte e história: paradoxos renitentes. (2016). Museologia & Interdisciplinaridade, 5(10), 145-156. https://doi.org/10.26512/museologia.v5i10.17732