A participação em museus

contribuição da recepção para a musealização da arqueologia marítima

Authors

  • Cristiane Eugênia Amarante Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v4i7.16782

Keywords:

Reception study in museums, Participation in museums, Reception in museums, Marine archeology museum, Museum’s public

Abstract

The subject matter of this article is a reception study conducted with children in Santos, a city in the state of São Paulo, Brazil, for the musealization of marine archeology there. The survey was carried out with nine-year-old students from a public school in that city and included theoretical assumptions derived from museum communication and public archeology. A range of intervention methods was applied over six months whose topics for guiding the collection of information were museum, port, archeology and underwater archeology. The investigation enters into a dialogue with contemporary musealization proposals which value the public’s participation in the heritage preservation process.

Author Biography

  • Cristiane Eugênia Amarante, Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo

    Mestranda em arqueologia pelo Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo (MAE/USP).

References

AMARANTE, Cristiane Eugênia da Silva. Refletindo sobre musealização: um encontro entre público e arqueologia marítima em Santos. 2013. Dissertação (Mestrado) ”“ Museu de Arqueologia e Etnologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é método Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 2005.

BREVÃSSIMA História das Gentes de Santos. Direção: André Klotzel. Produção: Marçal Souza. Intérpretes: Ney Latorraca, Daniela Souza, Zelus Machado, e outros. Narração: José Rubens Chachá. Roteiro: José Roberto Torero. Música: Mário Manga. São Paulo: Cinematográfica Filmes, 1996. 1 DVD (14 min), color., 35mm.

CAMARA, Roberta; GRANATO, Marcus. Uma casa para colecionadores de tesouros: como surgiram os museus? Revista Ciência Hoje das Crianças, São Paulo, n. 211, p. 2-5, abr. 2010.

CURY, Marília Xavier. Os usos que o público faz dos museus. A (re)significação da cultura material e do museu. MUSAS − Revista Brasileira de Museus e Museologia, Rio de Janeiro: IPHAN, DEMU, v. 1, n. 1, p. 87-106, 2004.

CURY, Marília Xavier. Comunicação museológica: uma perspectiva teórica e metodológica de recepção. 2005. Tese (Doutorado) ”“ Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

CURY, Marília Xavier. Para saber o que o público pensa sobre arqueologia. Revista Arqueologia Pública, São Paulo, n. 1, p. 31-48, 2006.

CURY, Marília Xavier. Exposição ”“ Concepção, montagem e avaliação. 2. ed. São Paulo: Annablume. 2008.

ENGENHO dos Erasmos: Imagens da Redescoberta. Direção: Sílvio Cordeiro e André Costa. São Paulo: Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo/Olhar Periférico: grupo de estudos audiovisuais, 2003. 1 DVD (21 min), MiniDV, NTSC.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia ”“ Saberes necessários a prática educativa. São Paulo, Brasil: Paz e Terra (Coleção Leitura), 1997.

MERRIMAN. Nick. Public Archaeology. Published by: Taylor & Francis, 2004.

MORAES WICHERS, Camila Azevedo de. Patrimônio arqueológico paulista: proposições e provocações museológicas. 2011. Tese (Doutorado em Arqueologia) - Museu de Arqueologia e Etnologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

O PORTO de Santos ”“ Navegando pela História. Direção: vários autores. São Paulo: Neotrópica, 2010. 1 DVD (26 min).

PIAGET, Jean. A construção do real na criança. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1974.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.

PIAGET, Jean. A linguagem e o pensamento da criança. 3. ed. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1973.

PIAGET, Jean. O raciocínio na criança. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 1967.

PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1966.

TROYLER, Veerle de (Org.). Heritage in the classroom: a practical manual for teachers (the complete book). Het Gemeenschapsonderwijs: Internationalisation Departmentent, 2005. Disponível em: <http://www.hereduc.net/hereduc/i18nfolder.2005-04-15.8911096798/>. Acesso em: 4 dez. 2010.

VARINE, Hugues de. As raízes do futuro: o patrimônio a serviço do desenvolvimento local. Porto Alegre: Medianiz, 2012.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.

VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1998.

Published

2015-10-30

Issue

Section

Dossiê: Comunicação, Recepção e Público

How to Cite

A participação em museus: contribuição da recepção para a musealização da arqueologia marítima. (2015). Museologia & Interdisciplinaridade, 4(7), 245-256. https://doi.org/10.26512/museologia.v4i7.16782