Inclusive Education in Museums. Case study: Pinacoteca do Estado de São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v3i6.16733Keywords:
education, museum, sociocultural inclusion, social vulnerability, outreachAbstract
The text discusses transformations in our understanding of the museum’s role in assuming an increasingly more social and inclusive function. It presents a brief history of the implantation of the Education Department at the Pinacoteca do Estado de São Paulo, focusing on the inclusive educational actions undertaken with non-audiences, as well as outreach initiatives.
References
ANDERSON, David. Creativity, learning and cultural rights. In: SANDELL, Richard & NIGHTINGALE, Eithne (eds.) Museums, equality and social justice. London & New York: Routledge, 2012.
CHIOVATTO, Milene; AIDAR, Gabriela; SOARES, Luis Roberto e AMARO, Daniele Rodrigues. Repensando a acessibilidade em museus: a experiência do Núcleo de Ação Educativa da Pinacoteca do Estado de São Paulo. Diálogos entre Arte e Público - Acessibilidade Cultural: o que é acessível e para quem? Recife: Fundação de Cultura Cidade do Recife, v. 3, 2010.
DE HAAN, Arjan & MAXWELL, Simon. Poverty and social exclusion in North and South. International Development Studies Bulletin, vol. 29, n.1, 1998.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GUARNIERI, Waldisa Rússio Camargo. Conceito de cultura e sua inter-relação com o patrimônio cultural e a preservação. In: BRUNO, Maria Cristina Oliveira (org.). Waldisa Rússio Camargo Guarnieri: textos e contextos de uma trajetória profissional. São Paulo: Pinacoteca do Estado: Secretaria de Estado da Cultura: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus, 2010.
KERSHAW, Anne. The promise and challenge of community involvement in museums. ICOM News 66, vol. 66, n. 1, março de 2013.
MINISTÉRIO DA CULTURA. Conselho Nacional de Política Cultural. Secretaria de Articulação Institucional. Coordenação Geral de Relações Federativas e Sociedade. Guia de Orientações para os Municípios. Sistema Nacional de Cultura - Perguntas e Respostas. Brasília: maio de 2011.
O’NEILL, Mark. The good enough visitor. In: SANDELL, Richard (ed.) Museums, society, inequality. London & New York: Routledge, 2002.
Pinacoteca do Estado de São Paulo. Pesquisa de perfil de público visitante da Pinacoteca - Você e o museu (2002).
Política Nacional de Assistência Social ”“ versão oficial. Revista Serviço Social & Sociedade, n. 80, encarte, nov. 2004.