Propaganda, Discurso e Identidade de Gênero

Authors

  • Luzia Rodrigues da Silva Universidade Federal de Goiás
  • Maria Cecília de Lima Faculdade Politécnica de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v9i1.9264

Keywords:

Gender identities. Discourse. Advertisement.

Abstract

This paper aims at investigating how feminine identities are represented and constituted in advertising discourse (Magalhães, 1995, 2005). The analysis, which adopts the theoretical-methodological principles of Critical Discourse Analysis (Chouliaraki and Fairclough, 1999; Fairclough, 2001) and Systemic-Functional Linguistics (Halliday, 1994), explores actions, feelings, beliefs and values expressed through this discourse, which constitutes social reality and identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luzia Rodrigues da Silva, Universidade Federal de Goiás

    Doutora em Lingüística pela Universidade de Brasília, 2008, e Professora Assistente IV da Universidade Federal de Goiás. É membro do Núcleo de Estudos de Linguagem e Sociedade/Nelis, do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares/Ceam, da Universidade de Brasília

  • Maria Cecília de Lima, Faculdade Politécnica de Uberlândia

    Doutora em Lingüística pela Universidade de Brasília, 2007, e professora da Faculdade Politécnica de Uberlândia, MG. É membro do Núcleo de Estudos de Linguagem e Sociedade/Nelis, do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares/ Ceam, da Universidade de Brasília.

References

Chouliaraki, L.; Fairclough, N. Discourse in late modernity. Edimburgo: Edinburgh University Press, 1999.

Fairclough, N. Analysing discourse. Textual analysis for social research. Londres and Nova York: Routledge, 2003.

Fairclough, N. Critical discourse analysis as a method in social scientific research. In: Wodak, R. & Meyer, M. (Orgs.) Methods of critical discourse analysis. London: Sage Publications, 2001.

Fairclough, N. Discurso e mudança social. Trad. I. Magalhães et al. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

Gee, J. Social linguistics and literacies. Ideology in discourses. Hampshire: The Falmer Press, 1990.

Halliday, M. A. K. An introduction to functional grammar. Londres: Edward Arnold, 1994.

Halliday, M. A. K. Learning how to mean. Explorations in the development of language. Londres: Edward Arnold, 1975.

Lazar, M. M. (Org.). Feminist critical discourse analysis. Gender, power and ideology in discourse. New York: Palgrave Macmillan, 2005.

Magalhães, I. D.E.L.T.A., 21 (especial): 1 ”“ 9, 2005.Magalhães, M. I. S. A critical discourse analysis of gender relations in Brazil. Journal of Pragmatics, 23: 183-197, 1995.

Meurer, J. L.; Motta-Roth, D. (Orgs.). Gêneros textuais e práticas discursivas. Subsídios para o ensino de linguagem. Bauru, SP: Edusc, 2002.

Patai, D. Brazilian women speak. Massachussetts: Rutgers, 1988.

Pedro, E. R. 1997. Análise crítica do discurso: aspectos teóricos, metodológicos e analíticos. In: E. R. Pedro (Org.). Análise crítica do discurso: uma perspectiva socio-política e funcional. Lisboa: Editorial Caminho, 1997.

Poynton, C. Language and gender: making the difference. Oxford: University Press, 1989.

Street, B.V. Cross-cultural approaches to literacy. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

Talbot, M. Language and gender. Cambridge: Polity Press, 1998.

Thompson, J. B. Ideologia e cultura moderna. Teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Trad.: Grupo de Estudos sobre Ideologia, Comunicação e Representações Sociais da Pós-Graduação do Instituto de Psicologia da PUCRS. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

Walsh, C. Gender and discourse. Language and power in politics, the church and organisations. Londres: Longman, 2001.

Wodak, R.; Meyer, M. (Orgs.) Methods of critical discourse analysis. Londres: Sage Publications, 2001.

Published

2010-11-17

Issue

Section

Artigos de pesquisa

How to Cite

Propaganda, Discurso e Identidade de Gênero. (2010). Papers of Language and Society, 9(1), 98-119. https://doi.org/10.26512/les.v9i1.9264