The grammar of experience of teenagers about the place where they live

Authors

  • Miguel Angelo Moreira Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v16i1.7539

Abstract

The purpose is to analyze the lexical choices made by teenagers to represent the place where they live. The theoretical approach is stemmed from the perspective of Systemic Functional Linguistics (SFL), based on Halliday and Matthiessen (2014), and the Appraisal System developed by Martin and White (2005). The empirical and qualitative data were obtained in a public school located in the Federal District. The research is part of the studies developed in the Brazilian Group of Discourse
Studies, Poverty and Identities (DP-CNPq).Preliminary results show that adolescents represent the streets as a place of fear, insecurity and fragility in social life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Miguel Angelo Moreira, Universidade de Brasília

    Doutorando da UnB, realizo pesquisa na linha "Discursos, Representações Sociais e Textos"; faço parte do Grupo Brasileiro de Estudos de Discurso, Pobreza e Identidades (CNPq), da Associação Latinoamericana de Estudos do Discurso (ALED), da Rede Latinoamericana de Análise do Discurso da Pobreza Extrema (REDLAD), do Grupo de Estudos "A Linguística Sistêmico-Funcional como instrumental teórico-metodológico para análise do discurso" e dos projetos "Discurso, Gramática e Contexto Social: por uma rede de interdisciplinaridade" e "Meu nome, minha identidade: das práticas discursivas aos eventos de letramento voltados para adolescentes e idosos". Sou graduado em Licenciatura em Letras Português e respectiva Literatura pela Universidade de Brasília (2004), especialista em Gramática pelo Instituto de Ciência Sociais e Humanas - Centro de Ensino Superior do Brasil (2006) e mestre em Lingüística pela Universidade de Brasília (2007). Atualmente, exerço o cargo de Professor Classe A de Língua Portuguesa da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal e atuo como tutor do curso de Letras à Distância da Universidade Aberta do Brasil. Possuo quatro artigos publicados em livros.

References

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Secretaria Especial dos Direitos Humanos; Ministério da Educação, Assessoria de Comunicação Social. Brasília: MEC, ACS, 2005.

CHOULIARAKI, Lilie e FAIRCLOUGH, Norman. Discourse in late modernity: rethinking Critical Discourse Analysis. Edinbourg: Edinbourg University, 1999.

CUNHA, Maria Angélica e SOUZA, Maria Medianeira. Transitividade e seus contextos de uso. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

EGGINS, Suzanne. An introduction to systemic functional linguistics. New York ”“ London: Continuum, 2004.

EGGINS, Suzanne e SLADE, Diana. Analysing casual conversation. London: Cassel, 1997.

FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse. Textual analysis for social research. London and New York: Routledge, 2003.

GHIO, Elza e FERNÁNDEZ, Ma. Délia. Manual de linguistica sistêmico funcional: el enfoque de M.A.K. Halliday y R. Hasan: aplicaciones a la lengua española. 1ª edição ”“ Santa Fé: Universidad Nacional del Litoral, 2005.

HALLIDAY, M. A. K. e MATTHIESSEN, Christian. An introduction to functional grammar. 4ª ed. Londres: Arnold, 2014.

MARTIN, James Robert e WHITE, Peter. The language of evalution: Appraisal in English. London: Palgrave Macmillan, 2005.

MOREIRA, Miguel Ângelo. Ruptura familiar e pobreza: a gramática da experiência no discurso de adolescentes. Dissertação inédita (Mestrado em Linguística) ”“ Programa de PósGraduação em Linguística, Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

________, Miguel Ângelo. A gramática da experiência no discurso de adolescentes: da ruptura familiar parcial às ruas. In: SILVA, Denize Elena G. da; LEAL, Maria Christina D.

PACHECO, Marta Carvalho de N. Discurso em questão: representação, gênero, identidade, discriminação. Goiânia: Cânone Editorial, 2009.

________, Miguel Ângelo. Gêneros textuais, identidade, interpretação e produção textual: interpretando e construindo valores a partir de oficinas de letramento. Projeto desenvolvido numa escola da rede pública de ensino de Santa Maria, no Distrito Federal, Brasília, 2012.

NOVO, Helerina A. De fatos e espetáculos: o imaginário social sobre a violência na Grande Vitória-ES. In: Violência, exclusão social e desenvolvimento humano: estudos em representações sociais. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2006. p. 39-54.

VIAN JR, Orlando; SOUZA, Anderson Alves; ALMEIDA, Fabíola A.S.D.P (org). A linguagem da avaliação em língua portuguesa: estudos sistêmico-funcionais com base no sistema de avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

Published

2015-06-29

Issue

Section

Artigos de pesquisa

How to Cite

The grammar of experience of teenagers about the place where they live. (2015). Papers of Language and Society, 16(1), 191-207. https://doi.org/10.26512/les.v16i1.7539