The grammar of experience of teenagers about the place where they live
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v16i1.7539Abstract
The purpose is to analyze the lexical choices made by teenagers to represent the place where they live. The theoretical approach is stemmed from the perspective of Systemic Functional Linguistics (SFL), based on Halliday and Matthiessen (2014), and the Appraisal System developed by Martin and White (2005). The empirical and qualitative data were obtained in a public school located in the Federal District. The research is part of the studies developed in the Brazilian Group of Discourse
Studies, Poverty and Identities (DP-CNPq).Preliminary results show that adolescents represent the streets as a place of fear, insecurity and fragility in social life.
Downloads
References
CHOULIARAKI, Lilie e FAIRCLOUGH, Norman. Discourse in late modernity: rethinking Critical Discourse Analysis. Edinbourg: Edinbourg University, 1999.
CUNHA, Maria Angélica e SOUZA, Maria Medianeira. Transitividade e seus contextos de uso. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
EGGINS, Suzanne. An introduction to systemic functional linguistics. New York ”“ London: Continuum, 2004.
EGGINS, Suzanne e SLADE, Diana. Analysing casual conversation. London: Cassel, 1997.
FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse. Textual analysis for social research. London and New York: Routledge, 2003.
GHIO, Elza e FERNÁNDEZ, Ma. Délia. Manual de linguistica sistêmico funcional: el enfoque de M.A.K. Halliday y R. Hasan: aplicaciones a la lengua española. 1ª edição ”“ Santa Fé: Universidad Nacional del Litoral, 2005.
HALLIDAY, M. A. K. e MATTHIESSEN, Christian. An introduction to functional grammar. 4ª ed. Londres: Arnold, 2014.
MARTIN, James Robert e WHITE, Peter. The language of evalution: Appraisal in English. London: Palgrave Macmillan, 2005.
MOREIRA, Miguel Ângelo. Ruptura familiar e pobreza: a gramática da experiência no discurso de adolescentes. Dissertação inédita (Mestrado em Linguística) ”“ Programa de PósGraduação em Linguística, Universidade de Brasília, Brasília, 2007.
________, Miguel Ângelo. A gramática da experiência no discurso de adolescentes: da ruptura familiar parcial à s ruas. In: SILVA, Denize Elena G. da; LEAL, Maria Christina D.
PACHECO, Marta Carvalho de N. Discurso em questão: representação, gênero, identidade, discriminação. Goiânia: Cânone Editorial, 2009.
________, Miguel Ângelo. Gêneros textuais, identidade, interpretação e produção textual: interpretando e construindo valores a partir de oficinas de letramento. Projeto desenvolvido numa escola da rede pública de ensino de Santa Maria, no Distrito Federal, Brasília, 2012.
NOVO, Helerina A. De fatos e espetáculos: o imaginário social sobre a violência na Grande Vitória-ES. In: Violência, exclusão social e desenvolvimento humano: estudos em representações sociais. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2006. p. 39-54.
VIAN JR, Orlando; SOUZA, Anderson Alves; ALMEIDA, Fabíola A.S.D.P (org). A linguagem da avaliação em língua portuguesa: estudos sistêmico-funcionais com base no sistema de avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.