(By a constant rethink of our views about language: revisiting the concept of language policy

Authors

  • Djane Antonucci Correa Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Taís Regina Güths Universidade Estadual de Ponta Grossa

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v16i2.7482

Keywords:

Language teaching; Monolingualism; Language(s) Policy(ies)

Abstract

This article aims to revisit the concept of language policy in order to emphasize the need to our views about language are always rethought and problematized, considering the role of language policy agent. For that, a) we discuss the history of language policies in Brazil, passing questions related to language teaching, b) we reflect on how it was building the ideal of monolingualism, and c) we seek to understand how policies can go beyond the construction of an ideal nation based on linguistic unity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Djane Antonucci Correa, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Professora dos cursos de Licenciatura em Letras e do Mestrado em Linguagem, Identidade e Subjetividade da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Coordenadora do Programa de Extensão Laboratório de estudos do texto ”“ LET.

  • Taís Regina Güths, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Mestre em Linguagem Identidade e Subjetividade pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, onde atua como docente no curso de Letras.

References

ALTENHOFEN, Cléo V. Bases para uma política linguística das línguas minoritárias no Brasil. In: NICOLAIDES, Christine, et al. Política e Políticas Linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p.93-116.

______. Política linguística, mitos e concepções linguísticas em áreas bilíngues de imigrantes (alemães) no Sul do Brasil. In: Revista Internacional de Linguística Iberoamericana (RILI), Frankfurt a. M., n. 1(3): 83-93, 2004.

BESSA FREIRE, José Ribamar. Da “fala boa” ao português na Amazônia brasileira. 2001. Disponível em: <http://www.taquiprati.com.br/arquivos/pdf/FalaboaVersao2001.pdf>. Acesso em: 10 de março de 2015.

ANDERSON, Benedict. Comunidades Imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

CALVET, Louis-Jean. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola Editorial, IPOL, 2007.

______. Sociolinguística: uma introdução crítica. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2002.

CORREA, Djane Antonucci (Org.). Política Linguística e Ensino de Língua. Campinas: Editora Pontes, 2014.

FRAGA, Letícia; TASSO, Ismara; KASTELIC, Eloá Soares Dutra. A realidade linguística das comunidades indígenas do Paraná. In: Comissão Universidade para os Índios (CUIA): Política pública de educação superior indígena no Paraná. Rio de Janeiro: FLACSO, 2014.

HARDY-VALLÉE, Benoit. Que é um conceito? São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

MAHER, Terezinha Machado. Ecos de resistência: políticas linguísticas e línguas minoritárias no Brasil. In: NICOLAIDES, Christine, et al. Política e Políticas Linguísticas. Campinas: Pontes
Editores, 2013. p.117-134.

MATTOS E SILVA, Rosa Virgínia. Ensaios para uma sócio-história do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
NICOLAIDES, Christine, et al. Política e Políticas Linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013.

OLIVEIRA, Gilvan Müller. Brasileiro fala português: Monolinguismo e Preconceito Linguístico. In: SILVA, F. L.; MOURA, H. M. M. (Orgs.). O direito à fala: a questão do preconceito linguístico. Florianópolis: Insular, 2002. p. 83-92.

______ (Org.) Declaração universal dos direitos linguísticos: novas perspectivas em política linguística. Campinas: Mercado de Letras, 2003.

______. Línguas como patrimônio imaterial. 2009. Disponível em: http://www.ipol.org.br/ler.php?cod=281

______. Política Linguística na e para além da Educação Formal. Estudos Linguísticos XXXIV, p. 87-94, 2005, p.87-94.

______. Prefácio. In: CALVET, Louis-Jean. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola Editorial: IPOL, 2007. p. 7-10.

PINTO, Joana Plaza. Hegemonias, contradições em discursos sobre língua no Brasil. In.: CORREA, Djane Antonucci (Org.). Política Linguística e Ensino de Língua. Campinas: Editora Pontes, 2014.
p.59-72.

______. Modernidade e diferença colonial nos discursos hegemônicos sobre língua no Brasil. Muitas vozes, Ponta Grossa, v.1, n.2, p. 171-180, 2012.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. A geopolítica da língua inglesa e seus reflexos no brasil: por uma política prudente e propositiva. In: LACOSTE, Yves (Org.). A Geopolítica do Inglês. São Paulo - SP:
Parábola, 2005, p. 135-159.

______. O professor de línguas e a suma importância do seu entrosamento na política linguística do seu país. In: CORREA, Djane Antonucci (Org.). Política Linguística e Ensino de Língua. Campinas:
Editora Pontes, 2014. p.75-84.

______. Política Linguística: do que é que se trata, afinal? In: NICOLAIDES, Christine, et al. (Org.) Política e Políticas Linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. p.19- 42.

______. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.) Identidade e Diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 73-
102.

STÜBE NETTO, Angela Derlise. Tramas da subjetividade no espaço entre-língua: narrativas de professores de língua portuguesa em contexto de imigração, 2008. Tese (Doutorado em Linguística
Aplicada). Universidade Federal de Campinas. Campinas, SP: 2008.

Published

2015-11-30

Issue

Section

Artigos de pesquisa

How to Cite

(By a constant rethink of our views about language: revisiting the concept of language policy. (2015). Papers of Language and Society, 16(2), 140-159. https://doi.org/10.26512/les.v16i2.7482