(Narratives of displacement told by young students in an international exchange program: identity construction on the “borders” of small cities in Minas Gerais

Authors

  • Maria das Graças Dias Pereira Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Fernanda Henrique Dias Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v16i2.7480

Keywords:

Narratives of displacement; identity construction in cultural in-betweenness; international exchange students; cultural stereotypes; established and outsiders; interview in sociolinguistic research

Abstract

This study focuses on narratives of displacement told by young students who come from different nationalities to join an international exchange program in the secondary school in small and mediumsized cities in Minas Gerais. The objectives aim at demonstrating: i) the nature of co-constructed narratives, with collective and individual experience in tellings and retellings of displacement processes; ii) “self” and “other” identity constructions. The theoretical approach articulates narratives of displacement vis-à-vis big and small stories and labovian narratives. The research is qualitative, interpretive, with ethnomethodological interview, conducted individually and in group. Cultural issues are treated as cultural differences and in-betweenness concerning the culture of origin and the culture of “others”. Students construct identities as established members in their own culture and as outsiders in Brazil, bringing up negative stereotypes. Throughout the exchange program, they reflect and resignify their beliefs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria das Graças Dias Pereira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Doutora em Linguística Aplicada (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio,  1993), com Pós-Doutorado (Universidade de Lisboa e ILTEC ”“ Portugal, 2008-2009). Professora Associada da PUC-Rio - Departamento de Letras - Programa de Pós-Graduação Estudos da Linguagem. É Coordenadora da Linha de pesquisa Discurso, Práticas Cotidianas e Profissionais, e Líder do Grupo de Pesquisa CNPq/ PUC-Rio Linguagem, Cultura e Trabalho. Desenvolve pesquisas em Linguística Aplicada, Análise da Narrativa, Sociolinguística Interacional, Análise da Conversa, Pragmática. Membro do GT Práticas Identitárias da Linguística Aplicada - ANPOLL, da Associação de Linguística Aplicada do Brasil - ALAB, da Associação Brasileira de Linguística - ABRALIN, da Asociación Latinoamericana de Estudios del Discurso ”“ ALED, da International Pragmatics Association ”“ Ipra. Interesses de pesquisa: articulação entre discurso, práticas e construção de identidades na linguística das profissões; linguagem, interação e novas tecnologias em gêneros digitais contemporâneos; análise da narrativa, da fala-em-interação, da micro argumentação; contextos da saúde, educação, comunicação social, cultural, dentre outros.

  • Fernanda Henrique Dias, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

    Doutora em Letras (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio, 2011)  e Mestre em Letras (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio, 2007), especialista em Tradução (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio, 2009), graduada em Letras Português-Inglês (Universidade Federal de Juiz de Fora, 2004). Professora Adjunta da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), no Departamento de Letras e Comunicação.   Interesses de pesquisa: bilinguismo; ensino-aprendizagem de Língua Inglesa; formação de professores; tradução; cultura e identidade; educação inclusiva.

References

BAKER, C. D. Ethnomethodological Analyses of Interviews. In: HOLSTEIN, J. A.; GUBRIUM, J. F. (Orgs.). The handbook of interview research. Thousand Oaks, CA: Sage, 2001.

BAMBERG, M. Positioning between structure and performance. Journal of Narrative and Life History, v. 7, n.1-4, p. 335-342, 1997.

____Stories: big or small ”“ why do we care? In: Narrative Inquiry, v. 16, n. 1, p. 139-147, 2006.

_____GEORGAKOPOULOU, A. Small stories as a new perspective in narrative and identity analysis. Text and Talk, v. 28, n. 3, p. 377-396, 2008.

BASTOS, L. C. Narrativa e vida cotidiana. Scripta, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 118-127, 2004.

_____ Histórias, vida cotidiana e identidade ”“ uma introdução ao estudo da narrativa. In: CALDASCOULTHARD, C. R. & CABRAL, L. S. (Orgs.). Desvendando o discurso: homenagem a Malcolm Coulthard. Florianópolis: Editora da UFSC, 2008, p.79-111.

BAYNHAM, M.; DE FINA, A. (Ed.). Dislocations/ Relocations: narratives of displacement. Manchester: St. Jerome Publishing. 2005.

BHABHA, H. K. O Local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, [1998] 2005.

BUCHOLTZ, M; SKAPOULLI, E. Introduction: youth language at the intersection ”“ from migration to globalization. Pragmatics, v. 19, n.1, p.1-16, 2009.

CORTAZZI, M.; JIN, L. Evaluating evaluation in narrative. In: HUNSTON, S.; THOMPSON, G. (Eds.). Evaluation in text: authorial stance and the construction of discourse. Oxford: Oxford University Press, 2003.

DE FINA, A. Identity in narrative. A study of immigrant discourse. Amsterdam: John Benjamins, 2003. Narratives in interviews: the case of accounts. Narrative Inquiry, v.19, n.2, p. 233-258, 2009.

_____Tempo, espaço e identidade em narrativas de imigração. In: MOITA LOPES, L. P. da &

BASTOS, L. C. (Orgs.). Para além da identidade: fluxos, movimentos e trânsitos. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

DE FINA, A.; PERRINO, S. Introduction: Interviews vs. ‘natural’ contexts: A false dilemma., Language in Society, n. 40, p. 1”“11, 2011.

DENZIN, Norman K. & LINCOLN, Yvonna S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ELIAS, N.; SCOTSON, J. L. Os estabelecidos e os outsiders: Sociologia das Relações de Poder a partir de uma Pequena Comunidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora. 2000.

FONTANA, A.; FREY, J. H. The interview: from structured questions to negotiated text. In: DENZIN, N; LINCOLN, Y. S. (Orgs.). Handbook of qualitative research. London: Sage Publications Inc. 2000. p. 645-672.

FREEMAN, M. Life “on holiday”? ”“ in defense of big stories. In: Narrative Inquiry , v.16, n. 1., p. 131-138, 2006.

FREITAS, A. C. de. As identidades do Brasil: buscando as identificações ou afirmando as diferenças? In: RAJAGOPALAN, K.; FERREIRA, D. M. M. Políticas em linguagem: perspectivas identitárias. São Paulo: Editora Mackenzie, 2006.

FREITAS, L. G. de. Discurso e identidade em narrativas de migrantes. Brasília: UnB, Programa de Pós-Graduação em Linguística, 2008. Tese de Doutorado.

Published

2015-11-30

Issue

Section

Artigos de pesquisa

How to Cite

(Narratives of displacement told by young students in an international exchange program: identity construction on the “borders” of small cities in Minas Gerais. (2015). Papers of Language and Society, 16(2), 92-115. https://doi.org/10.26512/les.v16i2.7480