The in-between spaces and monolithic identities: multiple readings of Anzaldúa in the classroom

Authors

  • Dilys Karen Rees Universidade Federal de Goiás
  • Joana Plaza Pinto Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v13i1.11617

Keywords:

Teaching Literature. English Language. Identities

Abstract

This article presents an analysis of students’ answers to discussion questions about the text Tlilli, Tlapalli ”“ the path of the red and black ink by Gloria Anzaldúa. Concepts such as the border and the mestiza (Anzaldúa, ), inbetween spaces (Bhabha, 2003), the familiar and the strange (Gadamer, 1999) were used as the analytical base. The results of the study show a multiplicity of reading at the same time in which the students interpreted Anzaldúa’s border position ”“ both textual and linguistic in-between spaces as well as the in-between space of identity etc. ”“ as strange and different, especially in the textual disruptions present in this important writer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dilys Karen Rees, Universidade Federal de Goiás

    Doutora em Linguística Aplicada/UFMG. Na graduação da Faculdade de Letras da UFG, ministra as disciplinas de Língua Inglesa, História da Língua Inglesa e Literaturas da Língua Inglesa. No programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da UFG, trabalha com pesquisas etnográficas de sala de aula e temas referentes à interculturalidade.

  • Joana Plaza Pinto, Universidade Federal de Goiás

    Doutora em Linguística/Unicamp. Na graduação da Faculdade de Letras da UFG, ministra a disciplina de Língua, Escrita e Identidade, entre outras. No programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da UFG, trabalha com temas referentes à linguagem, identidade e cultura.

References

ANZALDÚA, Gloria. “La conciencia de la mestiza /Rumo a uma nova consciência”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, 13, n. 3: 704-719, set.-dez./2005.

ANZALDÚA, Gloria. Borderlands/ La Frontera. 2ª ed. San Francisco: Aunt Lute Books, 1999.

ANZALDÚA, Gloria. Tlilli, Tlapalli ”“ the path of the red and black ink. In: GILBERT, S.; GUBAR, S. (Eds). The Norton Anthology of Literature by Women: the traditions in English. New York: W.W. Norton & Company, 2007: 1255 ”“ 1262.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Trad.: Myriam Ávila et al. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

DAMATTA, Roberto. “Para uma antropologia da tradição brasileira (ou: a virtude está no meio)”. In: Conto de mentiroso; sete ensaios da antropologia brasileira. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p. 125-149.

DUSSEL, Enrique. “1492 El encubrimiento del outro: Hacia el origen del ‘mito de la modernidad’”. La Paz: Plural Editores, 1994. Disponível em: <http://168.96.200.17/ar/libros/dussel/1492/1492.html>. Acesso em: 14/07/ 2009.

GADAMER, Hans-Georg. “The universality of the hermeneutical problem”. In: GADAMER, H.G. Philosophical hermeneutics. Tradução por D. Linge. Berkeley: University of California Press, 1977, p. 3-17.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método; traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Traduzido por: F.P. Meurer. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984, p. 223-245.

KRAMSCH, Claire. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1993.

PINTO, Joana Plaza. Conexões teóricas entre performatividade, corpo e identidades. D.E.L.T.A., v. 23, n. 1, São Paulo, 2007, p.1-26.

REES, Dilys K. A interculturalidade e a compreensão da peça A Glass Menagerie de Tennessee Williams. In: REES, Dilys K.; MELLO, Heloísa; FERREIRA, Maria Cristina (org.). Múltiplas vozes. Goiânia: Editora UFG, 2008, p. 12-29.

REUMAN, Ann E.; ANZALDÚA, Gloria E. “Coming into Play: An Interview with Gloria Anzaldúa”. MELUS, 25, n. 2: 3-45, Summer 2000.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro; a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

RISSER, James. Hermeneutics and the voice of the other; re-reading Gadamer’s philosophical hermeneutics. Albany: State University of New York, 1997.

WIDDOWSON, H. Practical stylistics. Oxford: Oxford University Press, 1992.

Published

2012-07-03

Issue

Section

Artigos de pesquisa

How to Cite

The in-between spaces and monolithic identities: multiple readings of Anzaldúa in the classroom. (2012). Papers of Language and Society, 13(1), 30-55. https://doi.org/10.26512/les.v13i1.11617