ADC and LSF: a support for deconstruction of excludable representations

Authors

  • Elaine Caldeira Instituto Federal de Educação

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v12i2.11505

Keywords:

discourse. evaluation. excludable representations. difference. identity.

Abstract

This study aimed to understand the discursive construction of xerente identities in texts built in a multicultural school by non-indians students. Based upon the epistemological perspective of Critical Discourse Analysis (CDA) (Chouliaraki & Fairclough, 1999; Fairclough, 2001; 2003) and Systemic Functional Linguistics (SFL) (Halliday, 1991, 2004), this study aims analyze the role of the interpersonal speech-function of language taking as a tool for textual analysis of the categories of evaluation. The attributes and values intended for xerentes to reveal, in large part, the construction of a legitimating identity which obscures, deny, erase the differences. The analyzed texts reveal the presence of a hegemonic discourse which seeks to ensure that there is no difference between the representations, that “different representations can be legitimate particular ways of action and be inculcated in ways of identification” (Fairclough, 2003).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Elaine Caldeira, Instituto Federal de Educação

    Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e tecnologia de Brasília ”“ IFB. Mestre em Linguística ”“ Análise do Discurso, UnB.

References

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. São Paulo: Vozes, 2003.

BAUMAN, Z. Identidade ”“ Entrevista a Benedetto Vecchi. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2005.

BHABHA, H. K. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

CANDAU, V. M. (org). Educação Intercultural e Cotidiano escolar. 7º ed. Rio de Janeiro: Letras, 2006.

CASTELLS, M. O poder da identidade. Trad. K. B. Gerhardt. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CHOULIARAKI, L. Political discourse in the news: democratizing responsability or aestheticizing politics? Discourse & Society. Londres: Sage Publications, 2000.

CHOULIARAKI, L. & N. FAIRCLOUGH. Discourse in late modernity. Rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.

EAGLETON, T. A idéia de cultura. Trad. Sandra Castello Branco. São Paulo: UNESP, 2005.

FAIRCLOUGH, N. Discurso, mudança e hegemonia. In: PEDRO, Emília. (org.). Análise Crítica do Discurso: uma perspectiva sociopolítica e funcional. Lisboa: Editorial Caminho, 1997.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Trad. I. Magalhães. Brasilía: Universidade de Brasília, 2001.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse. Textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2004.

GIDDENS, A. As conseqüências da modernidade. Trad. Raul Fiker. São Paulo: Unesp, 1991.

______. Modernidade e identidade. Trad. Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

GOUVEIA, C. Texto e Gramática: Uma Introdução à Linguística SistémicoFuncional. Matraga, Rio de Janeiro, v.16, n.24, jan./jun. 2009.

HALL, S. The work of representation. Trad. Ricardo Uebel. In: Hall, Stuart. Representation: cultural representation and signifying practices. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage/The Open University, 1997.

HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Trad. Tomaz da Silva e Guacira Louro. 5 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

HALL, S. A relevância de Gramsci para o estudo de raça e etnicidade. In: Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003, p.294 -333.

HALL, S. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomas Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 103-133.

HALL, S. A questão da identidade cultural. Textos didáticos. São Paulo: IFHC/Unicamp, 2009.

HALLIDAY, M.A.K. An introduction to functional grammar, 2 ª ed. Londres, Arnold, 1994.

HALLIDAY, M.A.K. El lenguaje como semiotica social ”“ la interpretacion social Del languaje y del significado, México: Fondo de Cultura Economica, 2001.

HALLIDAY, M.A.K. An Introduction to Functional Grammar. 3rd ed. Revised by C. M. I. M. Matthiessen. London: Arnold, 2004.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. 4 ed. Petrópolis, RJ, Vozes, 2001.

RAJAGOPALAN, K. Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.

RAMALHO, V. Análise crítica da publicidade: um estudo sobre anúncios de medicamento. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 10 (2), 2009, p. 152-182.

RAMALHO, V.; RESENDE, V. M. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011.

RESENDE, V. M. Análise de Discurso Crítica e Realismo Crítico: Implicações Interdisciplinares. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2009.

RESENDE, V. M.; RAMALHO, V. Análise de Discurso Crítica. São Paulo: Contexto, 2006.

SILVA, T. T. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2008.

THOMPSON, G. Introducing functional grammar. 2ª ed. London: Edward Arnold, 2004.

WODAK, R. What CDA is about: a summary of its history, important concepts and its development. In: WODAK, R.; MEYER, M. (eds.). Methods of critical discourse analysis. Londres; Thousand Oaks; Nova Delhi: Sage, 2001. p. 1-13.

WOODWARD, K. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 8.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

Published

2011-12-21

Issue

Section

Artigos de pesquisa

How to Cite

ADC and LSF: a support for deconstruction of excludable representations. (2011). Papers of Language and Society, 12(2), 69-93. https://doi.org/10.26512/les.v12i2.11505