Análise crítica e multimodal de imagens usadas em livros didáticos de língua inglesa
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v16i2.19952Keywords:
Textbooks, English language, Images, MultimodalityAbstract
This article aims to analyze images used in English language teaching textbooks under a critical and multimodal perspective in order to verify if the images contemplate global and regional aspects, and which ideologies and hegemonies may be favored or transmitted by the images. Besides, it also discusses how they can influence the teaching and learning process of a second language and how the ideational, interpersonal and textual aspects are filled. A comparative analysis of chapters of two textbooks widely used in Brazil was made. Results indicate that there is a concern of the authors of English language textbooks to represent global themes, to value regional aspects and to use images able to promote respect for differences and social inclusion, besides helping the students in understanding the text and inserting them into the universe presented in the lessons.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Volume 1. 2006.
BROWN, H. D. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. New York: Ed. Longman, 2007.
CATES, K. A. Teaching for a better world: global issues and language education. Human rights Education in Asian Schools, v. 5, p. 41-52, [s.d.]. Disponível em: https://www.hurights.or.jp/pub/hreas/5/06cates.pdf. Acesso em: 15 jun. 2017.
FAIRCLOUGH, N. Discourse and social change. Cambridge: Polity, 1994.
HALLIDAY, M. A. K. Language and a social semiotic: the social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold, 1978.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 1994.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to functional grammar. 3. ed. London: Ed. Arnold, 2004.
HUTCHINSON, T.; WATERS, A. English for specific purposes: a learning-centered approach. Cambridge: Ed. Cambridge, 1987.
KRESS, G.; van LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.
KRESS, G.; van LEEUWEN, T. Colour as a semiotic mode: notes for a grammar of colour. London: Sage Publications, 2002.
McCARTHY, M.; McCARTEN J.; SANDIFORD, H. Touchstone 2. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
MENEZES, V.; BRAGA, J.; FRANCO, C. Alive! 8: inglês 8º ano. São Paulo: SM, 2012.
PAIVA, V. L. M. O. História do material didático de língua inglesa no Brasil. O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 17-56.
SAXS, Leonard. Why gender matters. New York: Three Rivers Press, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A Revista Horizontes de Linguística Aplicada de http://seer.bce.unb.br/index.php/horizontesla/index é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.