As formas do real:
a representação da cidade em Eles eram muitos cavalos
DOI:
https://doi.org/10.1590/S2316-40182012000100007Abstract
Este trabalho discute de que maneira a representação moderna da cidade - no que diz respeito à eleição de temas e à s opções formais - pode ser identificada em um romance brasileiro contemporâneo: Eles eram muitos cavalos, de Luiz Ruffato, publicado em 2001.
References
ANDRADE, Mario (1987). “Pauliceia desvairada”. In: ______. Poesias completas. Edição crítica de Diléa Zanotto Manfi o. São Paulo: Edusp/Itatiaia.
______ (1978). Aspectos da literatura brasileira. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes.
BAUDELAIRE, Charles (2006). Pequenos poemas em prosa. Edição bilíngue. Trad. Gilson Maurity. Rio de Janeiro: Record.
______ (1997). Sobre a modernidade (O pintor da vida moderna). São Paulo: Paz e Terra.
BENJAMIN, Walter (2000). Obras escolhidas. 3. ed. São Paulo: Brasiliense. v. 3.
BERMAN, Marshall (2010). Tudo o que é sólido desmancha no ar. São Paulo: Companhia de Bolso.
BRADBURY, Malcolm; McFARLANE, James (Orgs.) (1999). Modernismo: guia geral. São Paulo: Companhia das Letras.
FACIOLI, Valentim (2009). “São Paulo capital Brasil (Mário de Andrade: literatura e modernização)”. Revista Cerrados. Brasília: UnB. v. 18, n. 28.
FONSECA, Aleilton (2008). “Mário de Andrade: São Paulo é um rosal!”. Légua e Meia. v. 6, n. 4.
FRIEDRICH, Hugo (1991). Estrutura da lírica moderna. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades.
HAMBURGUER, Michael (2007). A verdade da poesia: tensões na poesia modernista desde Baudelaire. São Paulo: Cosac Naify.
HOSSNE, Andrea Saad (2007). “Degradação e acumulação: considerações sobre algumas obras de Luiz Ruffato”. In: HARRISON, Marguerite Itamar (Org.). Uma cidade em camadas: ensaios sobre o romance Eles eram muitos cavalos de Luiz Ruffato. Vinhedo: Editora Horizonte.
KUMAR, Krishan (1997). Da sociedade industrial à pós-moderna: novas teorias sobre o contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
LIMA, Luiz Costa (1995). “Permanência e mudança na poesia de Mário de Andrade”. In: ______. Lira & antilira. 2. ed. revista. Rio de Janeiro: Topbooks. p. 47-128.
NUNES, Benedito (1984). “Mário de Andrade: as enfi braturas do modernismo”. Revista Ibero”“Americana. v. L, n. 126.
ROCHA, Rejane Cristina (2009). “Arquitetura dos contrastes: uma leitura de Eles eram muitos cavalos”. In: CAMARGO, Flávio Pereira; CARDOSO, João Batista (Orgs.). Percursos da narrativa brasileira contemporânea. João Pessoa: UFPB/Realize, 2009.
RUFFATO, Luiz (2010). Das impossibilidades de narrar. Texto da conferência apresentada no 4º Assises internationales du roman. Lyon. Disponível em: <http://www.conexoesitaucultural.org.br>.
______. (2003). Entrevista concedida. Segundo Caderno, O Globo, 1 ago.
______. (2001). Eles eram muitos cavalos. São Paulo: Boitempo.
SCHPUN, Monica Raisa (2003). “Luzes e sombras da cidade (São Paulo na obra de Mário de Andrade)”. Revista Brasileira de História. v. 23, n. 46.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.