O gosto pelas coisas mortas: Uma leitura de Diorama, de Carol Bensimon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2316-40187405

Keywords:

narrator, space, contemporary Brazilian literature

Abstract

The tragic murder of João Carlos Satti, a well-known politician and journalist from Porto Alegre, mobilizes the media and the society of Rio Grande do Sul in the 1980s. Cecília, the daughter of the main suspect and a fellow legislative assembly member, recounts these events, mapping out the city she left behind to become a successful taxidermist in the United States. This is the premise of Diorama, a novel by Carol Bensimon (2022), which delves into the fictionalization of one of the most emblematic crimes witnessed by Rio Grande do Sul: the murder of journalist and state deputy José Antônio Daudt, a strong and controversial figure in the scenario at the time. Balancing between lived history and imagined history, the author employs a complex narrator, who oscillates between two distinct periods: her childhood in the 1980s and thirty years later, when she lives in the United States and decides to return to Porto Alegre. This article aimed to investigate the narrative devices of the ingenious construction of Diorama, which at times presents a third-person voice and at others a first-person voice, while also discussing the importance of space in the development of both the character and the work as a whole: the house in Porto Alegre; the museums where the protagonist works; places and non-places that reflect Cecília’s actions and deepen the novel’s intimate and detective story elements. Furthermore, Diorama rescues a crime of homophobia in the silencing of the voices of marginalized groups, even those who flirt with power, as was the case with Satti/Daudt. As theoretical framework, the text draws on names such as Brian Richardson, Otto Bollnow, Marc Augé, Erich Fromm, Luis Alberto Brandão, Luiz Antonio Assis Brasil, among others.

References

ANGELINI, Paulo Ricardo Kralik (2021). A criança que fala: narradores e personagens do universo infantil e a desestabilização da narrativa. In: ANGELINI, Paulo R. K.; SILVA, Raquel B.; CANILHA, Samla B. (org.). Inventário da infância: o universo não adulto na narrativa. Porto Alegre: EdiPUCRS. p. 183-241.

ANGELINI, Paulo Ricardo Kralik (2024). Lembrar aquilo que não pode ser esquecido: Diorama, de Carol Bensimon. Revista Conexão Letras, v. 18, n. 30, p. 1-8. https://doi.org/10.22456/2594-8962.133740

ANGELINI, Paulo Ricardo Kralik; CANILHA, Samla Borges (2024). The shattered narrative of Mafalda Ivo Cruz. In: MEDEIROS, Paulo; ARNAUT, Ana Paula (org.). The hypercontemporary novel in Portugal. Londres; Nova York; Dublin: Bloomsbury.

ASSIS BRASIL, Luiz Antonio (2019). Escrever ficção: um manual de criação literária. São Paulo: Companhia das Letras.

ASSIS BRASIL, Luiz Antonio (2021). Berthe Bovary, ou de como os romancistas têm problemas para lidar com os filhos de suas personagens. In: ANGELINI, Paulo R. K.; SILVA, Raquel B.; CANILHA, Samla B. (org.). Inventário da infância: o universo não adulto na narrativa. Porto Alegre: EdiPUCRS. p. 49-62.

AUGÉ, Marc (2010). Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. 9. ed. Campinas: Papirus.

BACHELARD, Gaston (2000). A poética do espaço. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes.

BENSIMON, Carol (2017). O clube dos jardineiros de fumaça. São Paulo: Companhia das Letras.

BENSIMON, Carol (2019). Todos nós adorávamos caubóis. São Paulo: Companhia das Letras.

BENSIMON, Carol (2022). Diorama. São Paulo: Companhia das Letras.

BINET, Ana-Maria; ANGELINI, Paulo Ricardo Kralik (2016). Literatura hipercontemporânea. Letras de Hoje, v. 51, n. 4, p. 447-449. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2016.4

BOLLNOW, Otto Friedrich (2008). O homem e o espaço. Curitiba: Editora UFPR.

BRANDÃO, Luis Alberto (2013). Teorias do espaço literário. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Fapemig.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain (2018). Dicionário de símbolos. 31. ed. Rio de Janeiro: José Olympio.

CIDADE DE SÃO PAULO. Animais sinantrópicos: saiba quais são os principais e as doenças que transmitem. São Paulo, 9 out. 2022. Disponível em: https://www.capital.sp.gov.br/noticia/animais-sinantropicos-saiba-quais-sao-os-principais-e-as-doencas-que-transmitem. Acesso em: 19 abr. 2024.

FRIEDMAN, Norman (2002). O ponto de vista na ficção: O desenvolvimento de um conceito crítico. Revista USP, São Paulo, n. 53, p. 166-182.

FROMM, Erich (2015). El corazón del hombre. Cidade do México: Fondo de Cultura Economica.

LLOSA, Mario Vargas (2004). A verdade das mentiras. 2. ed. São Paulo: Arx.

LODGE, David (2010). A arte da ficção. Porto Alegre: LPM.

MARTINS, Alessandra Affortunati (2009). A casa e o holding: conversas entre Bachelard e Winnicott. Natureza Humana, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 73-100, jun. 2009.

PINTO, Fernanda Borges (2022). Entrevista com Ana Paula Arnaut: do post-modernismo ao hipercontemporâneo. Navegações, v. 15, n. 1, e43964. https://doi.org/10.15448/1983-4276.2022.1.43964

RICHARDSON, Brian (2006). Unnatural voices: extreme narration in modern and contemporary fiction. Columbus: Ohio University Press.

WOOD, James (2011). Como funciona a ficção. São Paulo: Cosac Naify.

Published

2025-01-09

How to Cite

O gosto pelas coisas mortas: Uma leitura de Diorama, de Carol Bensimon. (2025). Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, 74. https://doi.org/10.1590/2316-40187405