Principles for the study of the marginal poetry materialities
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-40186503Abstract
In this paper, I propose a study about the materialities of the marginal poetry. Since the exhibition “Marginal Poetry: word and book”, in 2013, promoted by the IMS, and the FLIP 2016, in which Ana Cristina Cesar was chosen as the honored author, the marginal poetry has returned to the spotlights of the Brazilian cultural scene. The title of the IMS exhibition rightly suggests the organic relation between the marginal poem and its materiality. However, this is not reflected in the critical fortune of this poetry, which perhaps results from the fact that field studies on the materialities of literature are still incipient in Brazil. Thus, this paper aims to accomplish a critical review of the marginal poetry from the perspective of the materialities of literature. Thereby it is intended both to undo commonplaces of criticism and to promote a necessary re-reading of this poetry, since although its mode of production based on self-publishing is always suggested, its implications have not yet been properly recognized.
References
BEHR, Nicolas (2018a). Grande Circular. Brasília: Semim Edições. [Edição fac-símile]
BEHR, Nicolas (2018b). Bagaço. Brasília: Semim Edições. [Edição fac-símile]
BENJAMIN, Walter (1994). O autor como produtor. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense. p. 120-136.
BOSI, Alfredo et al. (1983). Rebate de pares. Remate de Males, n. 2.
BRASIL (1970). Decreto-Lei nº 1.077, de 26 de dezembro de 1970. Dispõe sobre a execução do artigo 153, § 8º, parte final, da Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF. p. 577. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1965-1988/del1077.htm. Acesso em: 6 set. 2019.
BRASIL (1978). Polícia Federal. Auto de prisão em flagrante de Nikolaus Hubertus Josef Maria von Behr. Brasília: PF, 15 ago. 1978. p. 8-15. Disponível em: http://www.nicolasbehr.com.br/arquivos/processo_dops.pdf. Acesso em: 5 jul. 2019.
CABAÑAS, Teresa (2009). Que poesia é essa? Poesia marginal: sujeitos instáveis, estética desajustada...! Goiânia: Editora UFG.
CACASO [Antônio Carlos de Brito] (1997). Não quero prosa. Organização e seleção de Vilma Arêas Campinas: Editora da Unicamp; Rio de Janeiro: Editora da UFRJ.
CACASO [Antônio Carlos de Brito] (2012). Lero-lero. São Paulo: Cosac Naify.
CAMPEDELLI, Samira Youssef (1995). Poesia marginal dos anos 70. São Paulo: Scipione.
CESAR, Ana Cristina (1999). Crítica e tradução. São Paulo: Ática.
CESAR, Ana Cristina (2013). Poética. São Paulo: Companhia das Letras.
CESAR, Ana Cristina; MORICONI, Ítalo (1999). O poeta fora da República: o escritor e o mercado. In: CESAR, Ana Cristina. Crítica e tradução. São Paulo: Ática. p. 224-230.
CHACAL. Belvedere (1971-2007) (2007). São Paulo: Cosac Naify; Rio de Janeiro: 7Letras.
CHARTIER, Roger (1991). O mundo como representação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 5, n. 11, p. 173-191.
CLÜVER, Claus (2011). Intermidialidade. Pós, Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 8-23, nov.
COELHO, Frederico (2013). Quantas margens cabem em um poema? Poesia marginal ontem, hoje e além. In: FERRAZ, Eucanaã (org.). Poesia Marginal: palavra e livro. São Paulo: IMS. p. 11-35.
FERRAZ, Eucanaã (org.) (2013). Poesia Marginal: palavra e livro. São Paulo: IMS.
FRANCHETTI, Paulo (2007). Estudos de literatura brasileira e portuguesa. Cotia: Ateliê Editorial.
FRIAS, Joana Matos (2013). Um verso que tivesse blue. In: CESAR, Ana Cristina. Poética. São Paulo: Companhia das Letras. p. 480-490.
GUMBRECHT, Hans Ulrich (1998). Corpo e forma: ensaios para uma crítica não-hermenêutica. Rio de Janeiro: EdUERJ.
GUMBRECHT, Hans Ulrich; PFEIFFER, K. Ludwig (org.) (1994). Materialities of Communication. Stanford: Stanford University Press.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de (2004). Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde, 1960/70. 5. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.) (2007). 26 Poetas Hoje. 6. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano.
KASTAN, David Scott (2001). Shakespeare and the book. Cambridge: The University Press.
MATTOSO, Glauco (1981). O que é Poesia Marginal? São Paulo: Editora Brasiliense.
MELO NETO, João Cabral (1998). Poesia e composição. In: MELO NETO, João Cabral. Prosa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. p. 51-70.
MONTEIRO, André (2007). A sensibilidade poética dos anos 70: lições extemporâneas. In: FARIA, Alexandre. Anos 70: poesia e vida. Juiz de Fora: Editora UFJF. p. 25-42.
PAZ, Octavio (2013). Os filhos do barro: do romantismo à vanguarda. São Paulo: Cosac Naify.
PEREIRA, Carlos Alberto Messeder (1981). Retrato de época: poesia marginal anos 70. Rio de Janeiro: FUNARTE.
PLAZA, Julio (1982). O livro como forma de arte. Arte em São Paulo, São Paulo, n. 6, abr.
SANTIAGO, Silviano (2000). O assassinato de Mallarmé. In: SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. 2. ed. Rio de Janeiro: Rocco. p. 188-199.
SANTOS JÚNIOR, Luiz Guilherme (2014). Uma revisão crítica da poesia marginal brasileira. Estação Literária, Londrina, v. 12, p. 217-228.
SILVA, Deonísio (1989). Nos bastidores da censura: sexualidade, literatura e repressão pós-64. São Paulo: Liberdade.
SILVESTRE, Osvaldo (2016). Back to the future: o livro de poesia como crítica do livro em papel e do e-book. In: PEDROSA, Célia; ALVES, Ida. Poesia contemporânea: voz, imagem, materialidades. Belo Horizonte: Editora UFMG. p. 107-154.
SIMON, Iumna Maria; DANTAS, Vinicius (1985). Poesia ruim, sociedade pior. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, v. 2, n. 12, junho.
SISCAR, Marcos (2005). A cisma da poesia brasileira. Sibila, v. 5, n. 8-9, p. 41-60.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gustavo Ramos de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.