Heterotopias of writing and literary displacements
DOI:
https://doi.org/10.1590/2316-4018591Keywords:
heterotopia, politics, criticism, writing, Hospital Psiquiátrico São PedroAbstract
In this paper, we propose an approach to literature produced in heterotopic spaces (Foucault, 2015), where the word emerges unexpectedly. The focus of the paper is to investigate what diverts this kind of literature from established spaces, from a political approach, calling into question divisions and hierarchies in the distribution of the sensible (Rancière, 2009). We examine the universe of this writing in the collection Exercícios de uma escrita menor: um olhar atelial (Farina; Garavelo; Fonseca, 2014), a set of texts produced by patients at the Hospital Psiquiátrico São Pedro, in Porto Alegre.
References
ASSIS, Machado de (1979). O Alienista. In: ASSIS, Machado de. Obra completa. v. II, Conto e Teatro. Rio de Janeiro: Nova Aguilar.
BARRETO, Lima (2017). Diários do hospício e O cemitério dos vivos. São Paulo: Companhia das Letras.
BENJAMIN, Walter (1985). Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense.
BENJAMIN, Walter (1993). O conceito de crítica de arte no Romantismo alemão. Tradução de Marcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, Edusp.
BLANCHOT, Maurice (2013). A comunidade inconfessável. São Paulo: Lumme Editor.
BOURDIEU, Pierre (2011). A distinção. Tradução de Daniela Kern; Guilherme F. Teixeira. 2. ed. São Paulo: Edusp/Porto Alegre: Zouk.
BOURDIEU, Pierre. As regras da arte (1996). Tradução de Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras.
CANÇADO, Maura Lopes (2015). O hospício é Deus e O sofredor do ver. São Paulo: Autêntica.
CASANOVA, Pascale (2002). A República Mundial das Letras. Tradução de Marina Appenzeller. São Paulo: Estação Liberdade.
DELEUZE, Gilles (1991). Foucault. Tradução de Cláudia Sant’Anna Martins. São Paulo: Brasiliense.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix (1972). O anti-édipo: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. Rio de Janeiro: Ed. 34.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix (1977). Kafka: por uma literatura menor. Tradução Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Imago.
DERRIDA, Jacques (2014). Essa estranha instituição chamada literatura: uma entrevista com Jacques Derrida. Tradução de Marileide Dias Esqueda. Belo Horizonte: Editora UFMG.
EPIDEMIA das Cores (2016). Direção: Mário Saretta. Documentário, Brasil. (80 min).
FARINA, Juliane T. (2014). Movimentos ateliais. In: FARINA, Juliane T.; GARAVELO, Leonardo M.C.; FONSECA, Tânia M.G. (org.) (2014). Exercícios de uma literatura menor: um olhar atelial. Porto Alegre: Museu UFRGS.
FARINA, Juliane T.; GARAVELO, Leonardo M. C.; FONSECA, Tânia M. G. (org.) (2014) Exercícios de uma literatura menor: um olhar atelial. Porto Alegre: Museu UFRGS.
FONSECA, Tania M G (2014). Escritas em azul. In: FARINA, Juliane T.; GARAVELO, Leonardo M.C.; FONSECA, Tânia M. G. (org.). Exercícios de uma literatura menor: um olhar atelial. Porto Alegre: Museu UFRGS.
FOUCAULT, Michel (2011). Outros espaços. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos III. Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Tradução de Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
HIDALGO, Luciana (1996). Arthur Bispo do Rosário: o senhor do labirinto. São Paulo: Rocco.
HIDALGO, Luciana (2008). Literatura da urgência: Lima Barreto no domínio da loucura. São Paulo: Annablume.
JASPERS, Karl (1958). Razão e anti-razão em nosso tempo. Rio de Janeiro: ISEB.
KRAUSS, Rosalind (1984). A escultura no campo ampliado. Tradução de Elizabeth Carbone Baez. Gávea, Rio de Janeiro, n. 1. Disponível em: https://bit.ly/34tA45N
LUCIANO, Solange Gonçalves (2014). [Vários textos]. In: FARINA, Juliane T.; GARAVELO, Leonardo M. C.; FONSECA, Tânia M. G. (org.). Exercícios de uma literatura menor: um olhar atelial. Porto Alegre: Museu UFRGS.
POMPEU, Renato (1976). Quatro-Olhos. São Paulo: Alfa-Omega.
RANCIÈRE, Jacques (1995). Políticas da escrita. São Paulo: Editora 34.
RANCIÈRE, Jacques (2009). A partilha do sensível. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34.
RANCIÈRE, Jacques (2011). Política da arte. Disponível em: https://bit.ly/33pAgSy. Acesso em: 20 jun. 2018.
SANT’ANNA, Sérgio (1995). Confissões de Ralfo: uma autobiografia imaginária. Rio de Janeiro: Relume-Dumará.
SILVEIRA, Nise da (1981). Imagens do inconsciente. Rio de Janeiro: Alhambra.
SOUZA LEÃO, de Rodrigo de (2011). O esquizoide: coração na boca. Rio de Janeiro: Record.
SOUZA LEÃO, Rodrigo de (2010). Todos os cachorros azuis. Rio de Janeiro: Sete Letras.
SOUZA LEÃO, Rodrigo de (2011). Me roubaram uns dias contados. Rio de Janeiro: Record.
SUSSEKIND, Carlos (1998). Armadilha para Lamartine. São Paulo: Companhia das Letras.
WILLIAMS, Raymond (1979). Marxismo e literatura. Tradução de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.