The representation of deceit in literature:

living and experiences of deaf and family of deaf

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-4018546

Abstract

The present study had as main objective to analyze how the representations about deafness in the literature produced by deaf subjects and relatives of the deaf were constructed, reworked and rewritten. In addition, to identify markers, socio-historical and ideological in the discursive productions of both literatures. For this, we used the analysis of literary productions that deal with deafness, such as the Crônicas da surdez, of Paula Pfeifer (2013), and A sonoridade da surdez, of Kátia Maria de Oliveira Franco (2013), the study highlights the relevance about to understand these representations in the literature. Paula Pfeifer (2013) is oralized deaf and experiences her deafness in an oralistic context, unlike Kátia Franco (2013) who for her discursive production parts of her experiences with her daughter who is born with profound deafness and uses the Brazilian Sign Language (Libras) as a form of communication. The authors talk about deafness from their own experiences and particular stories with deafness. This analysis consisted of an explicative empirical research, whose sample was composed of two editorial productions, Brazilian literature books dealing with experiences with deafness. The qualitative methodology used by this study was the documentary analysis, in light of the critical discourse analysis. This analysis allowed us to understand the representations of deafness mentioned in the works, as well as the identification of cultural markers in the analyzed works. It was concluded that this study made possible a deeper understanding about the experiences with deafness and elucidated discourses that bring up issues that are in keeping with the needs and struggles of deaf communities.

References

BISOL, Cláudia; Valentini, Carla Beatris (2011). Surdez e deficiência auditiva: qual a diferença? Objeto de Aprendizagem Incluir. Caxias do Sul: UCS; FAPERGS. Disponível em: <https://goo.gl/2g3mMw>. Acesso em: 29 dez. 2016.

BOSCO, Angelo Marcos (2001). Sucessos que não ocorrem por acaso: literaturas de autoajuda. Dissertação (Mestrado em Sociologia) ”“ Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

BURKE, Peter. A Escola dos Annales (1929-1989): a Revolução Francesa da historiografia. São Paulo: UNESP, 1997

CAMARGO, Oswaldo de (1984). O estranho. São Paulo: Roswitha Kempf.

CASTRO JUNIOR, Gláucio de (2011). A educação de surdos no Distrito Federal: perspectivas da política de inclusão. Monografia (Especialização em Desenvolvimento Humano, educação e inclusão escolar ¬”“ Universidade Aberta do Brasil, Universidade de Brasília, Brasília.

CERTEAU, Michel de (1994). A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes.

CHARTIER, Roger (2002). A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel.

CHOULIARAKI, Lilie; FAIRCLOUGH, Norman (1999). Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press.

FAIRCLOUGH, Norman (1992). Discourse and social change. Oxford: Blackwell; Cambridge: Polity Press.

FAIRCLOUGH, Norman (2008). Discurso e mudança social. Tradução Izabel Magalhães. Brasília: Editora da UnB.

FAIRCLOUGH, Norman (2000). Discourse, social theory and social research: the case of welfare reform. Journal of Sociolinguistics, Medford, v. 4, n. 2, p. 163”“195, May.

FAIRCLOUGH, Norman (2005). Critical discourse analysis as a method in social scientic research. In: WODAK, Ruth; MEYER, Michael (Org.). Methods of critical discourse analysis. 2. ed. Londres: Sage, p. 121-138.

FRANCO, Kátia Maria de Oliveira (2013). A sonoridade da surdez. São Paulo: Biblioteca 24 Horas.

KARNOPP, Lodenir (2008). Literatura surda. Florianópolis: Editora da UFSC. (Coleção Letras Libras Literatura Visual).

KARNOPP, Lodenir (2010). Produções culturais de surdos: análise da literatura surda.

KARNOPP, Lodenir (2006). Literatura surda. Educação Temática Digital, Campinas, v. 7, n. 2, p. 98-109.

LEBEDEFF, Tatiana Bolivar; MADEIRA, Diogo de Souza (2015). As crônicas de Jorge Sérgio L. Guimarães e as representações da surdez entre as décadas de 1950 e 1960. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 23, n. 3, p. 173-192.

MEDEIROS, Cabral (2016). Literatura visual/surda: relevância e encorajamento à sua produção nas escolas. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA ”“ CINTEDI, 2., JORNADA CHILENA BRASILEIRA SOBRE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 2., 16-18 nov. Anais... Campina Grande: Realize. Disponível em: <https://goo.gl/Wb9ZKK>. Acesso em: 28 nov. 2016.

MAGALHÃES, Célia Maria (Org.) (2001). Reflexões sobre a análise crítica do discurso. Belo Horizonte: Editora da UFMG.

PERLIN, Gládis; STROBEL, Karin (2008). Fundamentos da educação de surdos. Apostila de disciplina. Florianópolis, Licenciatura e Bacharelado em Letras/Língua Brasileira de Sinais, UFSC. On-line. Disponível em: <https://goo.gl/oVRFkt>. Acesso em: 10 jan. 2016.

PERLIN, Gládis (2000). Identidade surda e currículo. In: LACERDA, Cristina B. F. de; GÓES, Maria Cecília R. de (Org.). Surdez: processos educativos e subjetividade. São Paulo: Lovise.

PESAVENTO, Sandra Jatahy (2005). História & história cultural. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica.

PFEIFER, Paula (2013). Crônicas da surdez. São Paulo: Plexus.

PORTO, Shirley (2011). Literatura visual. In: FARIA, Evangelina Maria Brito de, ASSIS, Maria Cristina de (Org.). Língua portuguesa e libras: teorias e práticas. João Pessoa: Editora da UFPB. v. 3.

OBASI, Chijioke (2008). Seeing the deaf in “deafness”. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, v. 13, n. 4, p. 455-465, 1 Oct.

QUADROS, Ronice Muller de; KARNOPP, Lodenir Becker (2004). Língua brasileira de sinais: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed.

SANTOS, Arci Gardênia Alves; CUNHA, Eduardo Leal (2005). O discurso de autoajuda em uma revista semanal de informação. Psicologia & Sociedade, v. 27, n. 3, p. 689-699. Disponível em: <https://goo.gl/5XV918>. Acesso em: 20 abr. 2017.

SEVCENKO, Nicolau (2003). Literatura como missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Companhia das Letras.

SILVA, Barboza P. da (2015). A inclusão do estudante surdo no ensino superior: das percepções de estudantes surdos e seus professores à s práticas de sala de aula. Lisboa: ULHT; Instituto de Educação ULisboa.

STROBEL, Karin (2009). As imagens do outro sobre a cultura surda. 2. ed. rev. Florianópolis: Editora da UFSC.

Published

2018-05-21

How to Cite

The representation of deceit in literature:: living and experiences of deaf and family of deaf. (2018). Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, 54, 101-121. https://doi.org/10.1590/10.1590/2316-4018546