Melhor não contar, de Tatiana Salem Levy: provocations from an unspecific literary art

Authors

Keywords:

literature; narratives of violence against women; post-institutional

Abstract

This text, based on bibliographical research, discusses the novel Melhor não contar (2024), by Tatiana Salem Levy, with the aim of debating how it challenges the more traditional instances of literary legitimization. In this sense, two questions are addressed: the way in which women's writing is signified in the novel, as a performance and personification of the woman who writes and describe herself; and the presence of the theme of harassment and sexual violence in the family environment and beyond, marking the permanent condition of violence that is perpetuated from generation to generation. Woven through the irregular threads of a labyrinthine style of writing, the novel is situated in the inside-outside of genre, fiction, reality, the public, the private, literature and the world at the same time, bringing together diverse elements, sometimes disparate, in (counter)flows of provocations around the literary.

References

ARNAUT, Ana Paula (2018). Do post-modernismo ao hipercontemporâneo: morfologia(s) do romance e (re)figurações da personagem. Revista de Estudos Literários, Coimbra, n. 8, p. 19-44. Disponível em: Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rel/issue/view/352 Acesso em: 10 out. 2024.

» https://impactum-journals.uc.pt/rel/issue/view/352

BLANCHOT, Maurice (2010). A conversa infinita 1: a palavra plural. São Paulo: Escuta.

BEAUVOIR, Simone de (1967). O segundo Sexo: A experiência vivida. 2. ed. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1967. p. 499. Disponível em: http://www.afoiceeomartelo.com.br/posfsa/autores/Beauvoir,%20Simone%20de/O%20Segundo% 20Sexo%20-%20II.pdf Acesso em: 10 jul. 2024

» http://www.afoiceeomartelo.com.br/posfsa/autores/Beauvoir,%20Simone%20de/O%20Segundo% 20Sexo%20-%20II.pdf

CASANOVA, Pascale (2002). Literatura, nação e política. In: CASANOVA, Pascale (2002). A república mundial das letras. São Paulo: Estação Liberdade. p. 53-64.

CESAR, Ana Cristina (2016). A teus pés. São Paulo: Companhia das Letras.

CHARLES, Sébastien (2023). O individualismo paradoxal: introdução ao pensamento de Gilles Lipovetsky. In: LIPOVETSKY, Gilles; CHARLES, Sébastien (2023). Os tempos hipermodernos. Tradução de Luís Filipe Sarmento. Lisboa, Portugal: Edições 70. p. 15-49.

DALCASTAGNÈ, Regina (2021). O prego e o rinoceronte: resistências na literatura brasileira. Porto Alegre: Zouk.

FIGUEIREDO, Eurídice (2022). A nebulosa do (auto)biográfico. Porto Alegre, RS: Zouk.

FIGUEIREDO, Eurídice (2010). Autoficção feminina: a mulher nua diante do espelho. Revista Criação & Crítica, São Paulo, n. 4, p. 91-102. Disponível em: Disponível em: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/46790 Acesso em: 20 jun. 2024.

» https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/46790

FOUCAULT, Michel (2002). As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução de António Ramos Rosa. Lisboa, Portugal: Edições 70 .

GARRAMUÑO, Florencia (2014a). Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco.

GARRAMUÑO, Florencia (2014b). Formas da impertinência. In: KIFFER, Ana Paula Veiga; GARRAMUÑO, Florencia (orgs.) (2014). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG. p. 91-108.

GASPARINI, Philippe (2008). Autoficction: une aventure du langage. Paris: Seuil.

GLOBO. Você sabe o que diz o projeto de lei que equipara o aborto legal a homicídio no Brasil? Entenda em 3 pontos. O Globo. 14 jun. 2024. Disponível em: Disponível em: https://oglobo.globo.com/saude/noticia/2024/06/14/entenda-em-3-pontos-o-projeto-de-lei-que-equipara-aborto-legal-a-homicidio-no-brasil.ghtml Acesso em: 29 maio 2024.

» https://oglobo.globo.com/saude/noticia/2024/06/14/entenda-em-3-pontos-o-projeto-de-lei-que-equipara-aborto-legal-a-homicidio-no-brasil.ghtml

HALL, Stuart (2006). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG . [organizadora: Liv Sovik].

KEHL, Maria Rita (2016). Deslocamentos do feminino. 2. ed. São Paulo: Boitempo.

KIFFER, Ana Paula Veiga (2014). A escrita e o fora de si. In: KIFFER, Ana Paula Veiga; GARRAMUÑO, Florencia (orgs.) (2014). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG . p. 47-68.

KIFFER, Ana Paula Veiga; GARRAMUÑO, Florencia (orgs.) (2014). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG .

KRAUSS, Rosalind (2000). A voyage on the north sea: art in the age of the post-medium condition. London: Thames & Hudson.

LE GUIN, Ursula K. (2020). A ficção como cesta: uma teoria. Tradução de Priscilla Mello. Revisão de tradução: Ellen Araujo e Marcio Goldman. [The Carrier Bag Theory of Fiction (1986). Texto traduzido a partir de texto publicado em Dancing at the Edge of the World - Thoughts on Words, Women, Places (1989). Ed. Grove Press]. Disponível em: Disponível em: https://www.academia.edu/44858388/A_Fic%C3%A7%C3%A3o_como_Cesta_Uma_Teoria_The_Carrier_Bag_Theory_of_Fiction_Ursula_K_Le_Guin Acesso em: 29 maio 2024.

» https://www.academia.edu/44858388/A_Fic%C3%A7%C3%A3o_como_Cesta_Uma_Teoria_The_Carrier_Bag_Theory_of_Fiction_Ursula_K_Le_Guin

LEVY, Tatiana Salem (2024). Melhor não contar. Lisboa: Elsinore.

LIPOVETSKY, Gilles; CHARLES, Sébastien (2023). Os tempos hipermodernos. Tradução de Luís Filipe Sarmento. Lisboa, Portugal: Edições 70 .

LUDMER, Josefina (2010). Literaturas pós-autônomas. Sopro, Desterro, n. 20, p. 1-3, jan. Disponível em: Disponível em: https://www.culturaebarbarie.org/sopro/n20.pdf Acesso em: 14 ago. 2024.

» https://www.culturaebarbarie.org/sopro/n20.pdf

RANCIÈRE, Jacques (2010). O espectador emancipado. Tradução de Daniele Ávila. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis. v. 2, n. 15, p. 107-122. Disponível em: Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102152010107 Acesso em: 15 maio 2024.

» https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102152010107

SEGATO, Rita Laura (2017). A base política das relações de violência de gênero. [Entrevista concedida a] Hector Pavon. Clarin - Revista Ñ. 4 ago. 2017. [tradução de Cepat] [on-line]. Disponível em: Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/570524-a-base-politica-das-relacoes-de-violencia-degenero-entrevista-com-a-antropologa-rita-segato Acesso em: 9 out. 2024.

» http://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/570524-a-base-politica-das-relacoes-de-violencia-degenero-entrevista-com-a-antropologa-rita-segato

TELLES, Lygia Fagundes (1980). No princípio era o caderno. In: TELLES, Lygia Fagundes (1980). A disciplina do amor: fragmentos. Rio de Janeiro: Nova fronteira. p. 16-17.

WOOLF, Virgínia (2017). Momentos de vida. Trad. de Eugénia Antunes. Lisboa: Ponto de fuga.

Published

2025-05-15

Issue

Section

Dossier “Post-Institutional Literary Practices in Contemporary Times”

How to Cite

Melhor não contar, de Tatiana Salem Levy: provocations from an unspecific literary art. (2025). Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, 74. https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/estudos/article/view/58492