Melhor não contar, de Tatiana Salem Levy: provocations from an unspecific literary art
Keywords:
literature; narratives of violence against women; post-institutionalAbstract
This text, based on bibliographical research, discusses the novel Melhor não contar (2024), by Tatiana Salem Levy, with the aim of debating how it challenges the more traditional instances of literary legitimization. In this sense, two questions are addressed: the way in which women's writing is signified in the novel, as a performance and personification of the woman who writes and describe herself; and the presence of the theme of harassment and sexual violence in the family environment and beyond, marking the permanent condition of violence that is perpetuated from generation to generation. Woven through the irregular threads of a labyrinthine style of writing, the novel is situated in the inside-outside of genre, fiction, reality, the public, the private, literature and the world at the same time, bringing together diverse elements, sometimes disparate, in (counter)flows of provocations around the literary.
References
ARNAUT, Ana Paula (2018). Do post-modernismo ao hipercontemporâneo: morfologia(s) do romance e (re)figurações da personagem. Revista de Estudos Literários, Coimbra, n. 8, p. 19-44. Disponível em: Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rel/issue/view/352 Acesso em: 10 out. 2024.
» https://impactum-journals.uc.pt/rel/issue/view/352
BLANCHOT, Maurice (2010). A conversa infinita 1: a palavra plural. São Paulo: Escuta.
BEAUVOIR, Simone de (1967). O segundo Sexo: A experiência vivida. 2. ed. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1967. p. 499. Disponível em: http://www.afoiceeomartelo.com.br/posfsa/autores/Beauvoir,%20Simone%20de/O%20Segundo% 20Sexo%20-%20II.pdf Acesso em: 10 jul. 2024
» http://www.afoiceeomartelo.com.br/posfsa/autores/Beauvoir,%20Simone%20de/O%20Segundo% 20Sexo%20-%20II.pdf
CASANOVA, Pascale (2002). Literatura, nação e política. In: CASANOVA, Pascale (2002). A república mundial das letras. São Paulo: Estação Liberdade. p. 53-64.
CESAR, Ana Cristina (2016). A teus pés. São Paulo: Companhia das Letras.
CHARLES, Sébastien (2023). O individualismo paradoxal: introdução ao pensamento de Gilles Lipovetsky. In: LIPOVETSKY, Gilles; CHARLES, Sébastien (2023). Os tempos hipermodernos. Tradução de Luís Filipe Sarmento. Lisboa, Portugal: Edições 70. p. 15-49.
DALCASTAGNÈ, Regina (2021). O prego e o rinoceronte: resistências na literatura brasileira. Porto Alegre: Zouk.
FIGUEIREDO, Eurídice (2022). A nebulosa do (auto)biográfico. Porto Alegre, RS: Zouk.
FIGUEIREDO, Eurídice (2010). Autoficção feminina: a mulher nua diante do espelho. Revista Criação & Crítica, São Paulo, n. 4, p. 91-102. Disponível em: Disponível em: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/46790 Acesso em: 20 jun. 2024.
» https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/46790
FOUCAULT, Michel (2002). As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução de António Ramos Rosa. Lisboa, Portugal: Edições 70 .
GARRAMUÑO, Florencia (2014a). Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco.
GARRAMUÑO, Florencia (2014b). Formas da impertinência. In: KIFFER, Ana Paula Veiga; GARRAMUÑO, Florencia (orgs.) (2014). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG. p. 91-108.
GASPARINI, Philippe (2008). Autoficction: une aventure du langage. Paris: Seuil.
GLOBO. Você sabe o que diz o projeto de lei que equipara o aborto legal a homicídio no Brasil? Entenda em 3 pontos. O Globo. 14 jun. 2024. Disponível em: Disponível em: https://oglobo.globo.com/saude/noticia/2024/06/14/entenda-em-3-pontos-o-projeto-de-lei-que-equipara-aborto-legal-a-homicidio-no-brasil.ghtml Acesso em: 29 maio 2024.
HALL, Stuart (2006). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG . [organizadora: Liv Sovik].
KEHL, Maria Rita (2016). Deslocamentos do feminino. 2. ed. São Paulo: Boitempo.
KIFFER, Ana Paula Veiga (2014). A escrita e o fora de si. In: KIFFER, Ana Paula Veiga; GARRAMUÑO, Florencia (orgs.) (2014). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG . p. 47-68.
KIFFER, Ana Paula Veiga; GARRAMUÑO, Florencia (orgs.) (2014). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG .
KRAUSS, Rosalind (2000). A voyage on the north sea: art in the age of the post-medium condition. London: Thames & Hudson.
LE GUIN, Ursula K. (2020). A ficção como cesta: uma teoria. Tradução de Priscilla Mello. Revisão de tradução: Ellen Araujo e Marcio Goldman. [The Carrier Bag Theory of Fiction (1986). Texto traduzido a partir de texto publicado em Dancing at the Edge of the World - Thoughts on Words, Women, Places (1989). Ed. Grove Press]. Disponível em: Disponível em: https://www.academia.edu/44858388/A_Fic%C3%A7%C3%A3o_como_Cesta_Uma_Teoria_The_Carrier_Bag_Theory_of_Fiction_Ursula_K_Le_Guin Acesso em: 29 maio 2024.
LEVY, Tatiana Salem (2024). Melhor não contar. Lisboa: Elsinore.
LIPOVETSKY, Gilles; CHARLES, Sébastien (2023). Os tempos hipermodernos. Tradução de Luís Filipe Sarmento. Lisboa, Portugal: Edições 70 .
LUDMER, Josefina (2010). Literaturas pós-autônomas. Sopro, Desterro, n. 20, p. 1-3, jan. Disponível em: Disponível em: https://www.culturaebarbarie.org/sopro/n20.pdf Acesso em: 14 ago. 2024.
» https://www.culturaebarbarie.org/sopro/n20.pdf
RANCIÈRE, Jacques (2010). O espectador emancipado. Tradução de Daniele Ávila. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis. v. 2, n. 15, p. 107-122. Disponível em: Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102152010107 Acesso em: 15 maio 2024.
» https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102152010107
SEGATO, Rita Laura (2017). A base política das relações de violência de gênero. [Entrevista concedida a] Hector Pavon. Clarin - Revista Ñ. 4 ago. 2017. [tradução de Cepat] [on-line]. Disponível em: Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/570524-a-base-politica-das-relacoes-de-violencia-degenero-entrevista-com-a-antropologa-rita-segato Acesso em: 9 out. 2024.
TELLES, Lygia Fagundes (1980). No princípio era o caderno. In: TELLES, Lygia Fagundes (1980). A disciplina do amor: fragmentos. Rio de Janeiro: Nova fronteira. p. 16-17.
WOOLF, Virgínia (2017). Momentos de vida. Trad. de Eugénia Antunes. Lisboa: Ponto de fuga.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.