100 pages a day: Bookstagram, BookTube and the ways of conducting reader behavior in contemporary times
Keywords:
reading practices; social media; government; cultural pedagogiesAbstract
This article aims to analyze some ways of conducting reading behavior in contemporary times, based on the speeches that circulate in the profiles and channels of four highly prominent literary influencers in Brazil. The data, coming from lurking on Bookstagram profiles and BookTube channels, was scrutinized with inspiration from Foucauldian discourse analysis. It is anchored, in theoretical terms, in the conceptual lenses of Foucauldian studies and Cultural Studies, especially based on the notions of cultural pedagogies and government. The analyzes carried out indicate that the subjects are led to a daily and organized reading practice, defining reading goals, using control applications and establishing schedules. The speeches lead the subjects to specific ways of being a reader, resulting in an indebted reader, a self-entrepreneur, a self-statistician and disciplined. In these ways of being a reader, relationships can be observed with the principles of neoliberal rationality and with school practices.
References
AZEVEDO, Ricardo (1999). Livros para crianças e literatura infantil: convergência e dissonâncias. Revista Signos, Lajeado, v. 20, n. 1, p. 92-102, dez. Disponível em: Disponível em: https://www.ricardoazevedo.com.br/wp/wp-content/uploads/Livros-para-criancas-e-literatura-infantil.pdf Acesso em: 15 out. 2024.
BALL, Stephen J. (2002). Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23. Disponível em: Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37415201.pdf Acesso em: 15 out. 2024.
» https://www.redalyc.org/pdf/374/37415201.pdf
BELLO, Samuel Edmundo López; RÉGNIER, Jean Claude; SPERRHAKE, Renata (2014). Quando os números produzem formas-sujeito: a quantificação como prática de governo. In: ENCONTRO DE ETNOMATEMÁTICA DO RIO DE JANEIRO, 2014, Niterói. Anais [...]. Niterói: Universidade Federal Fluminense, p. 199-213. Disponível em: Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/280813964_Quando_os_numeros_produzem_formas_sujeito_a_quantificacao_como_pratica_de_governo Acesso em: 15 out. 2024.
BELLO, Samuel Edmundo López; TRAVERSINI, Clarice Salete (2009). O numerável, o mensurável e o auditável: estatística como tecnologia para governar. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 135-152, maio/ago. Disponível em: Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8267 Acesso em: 15 out. 2024.
» https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8267
BEYER, Johann Rudolph Gottlieb (1795). Über das Bücherlesen, insofern es zum Luxus unserer Zeiten gehört. Erfurt: Keyser. Disponível em: Disponível em: https://publikationen.ub.uni-frankfurt.de/frontdoor/index/index/year/2009/docId/12171 Acesso em: 15 out. 2024.
» https://publikationen.ub.uni-frankfurt.de/frontdoor/index/index/year/2009/docId/12171
BRASILEIRO lê pouco; baixa renda é uma das causas (2004). Jornal do Senado, a. 2, n. 53. Brasília, 8 a 14 nov. Disponível em: Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/98678/041108_53.pdf?sequence=4#:~:text=de%20analfabetismo%2C%20livros%20caros%2C%20renda,1%2C8%20livro%20por%20ano Acesso em: 15 out. 2024.
CAMOZZATO, Viviane Castro (2014). Pedagogias do presente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 573-593, abr./jun. Disponível em: Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/JQGQqFY6bhHXDRrLj8Sn56P/?format=pdf Acesso em: 15 out. 2024.
» https://www.scielo.br/j/edreal/a/JQGQqFY6bhHXDRrLj8Sn56P/?format=pdf
CEREGATO, Levi (2016). Por que o brasileiro lê tão pouco. UOL, [s. l.], 29 out. Disponível em: Disponível em: https://noticias.uol.com.br/opiniao/coluna/2016/10/29/por-que-o-brasileiro-le-tao-pouco.htm Acesso em: 15 out. 2024.
» https://noticias.uol.com.br/opiniao/coluna/2016/10/29/por-que-o-brasileiro-le-tao-pouco.htm
CHARTIER, Roger (1998). A aventura do livro: do leitor ao navegador - conversações com Jean Lebrun. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo; Editora UNESP.
CHARTIER, Roger (2001). Cultura escrita, literatura e história: conversas de Roger Chartier com Carlos Aguirre Anaya, Jesús Anaya Rosique, Daniel Goldin e Antonio Saborit. Porto Alegre: Artmed.
CHARTIER, Roger (2002). Os desafios da escrita. São Paulo: Editora UNESP.
CHARTIER, Roger (2013). Roger Chartier fala sobre analfabetismo digital. [Entrevista concedida a Elisângela Fernandes]. Nova Escola, [s. l.], 1 maio. Disponível em: Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/1898/roger-chartier-fala-sobre-analfabetismo-digital Acesso em: 15 out. 2024.
» https://novaescola.org.br/conteudo/1898/roger-chartier-fala-sobre-analfabetismo-digital
COSSON, Rildo (2018). Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto.
CRUZ, Afonso (2020). Vamos comprar um poeta. Porto Alegre: Dublinense. [e-book].
FAILLA, Zoara (org.) (2021). Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. São Paulo: IPL. Disponível em: Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5-o_livro_IPL.pdf Acesso em: 15 out. 2024.
» https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5-o_livro_IPL.pdf
FOSTER, Gustavo (2015). Por que os brasileiros leem tão pouco? Zero Hora, Porto Alegre, 7 abr. Disponível em: Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/noticia/2015/04/por-que-os-brasileiros-leem-tao-pouco-4735112.html Acesso em: 15 out. 2024.
FOUCAULT, Michel (2012). A Arqueologia do Saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
FOUCAULT, Michel (2008a). Nascimento da biopolítica. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes.
FOUCAULT, Michel (2008b). Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes.
FOUCAULT, Michel (1987). Vigiar e punir: nascimento da prisão. 28. ed. Petrópolis: Vozes.
FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana (2011). Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina.
HACKING, Ian (2009). Ontologia histórica. São Leopoldo: Editora Unisinos.
KEMP, Simon (2023). DIGITAL 2023: GLOBAL OVERVIEW REPORT. Disponível em: Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report Acesso em: 15 out. 2024.
» https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report
LAJOLO, Marisa (2018). Literatura: ontem, hoje e amanhã. São Paulo: Editora UNESP.
LAZZARATO, Maurizio (2011). La fabrique de l’homme endetté: essai sur condition néolibérale. Paris: Éditions Amsterdam.
LAZZARATO, Maurizio (2015). O “homem endividado” e o “deus” capital: uma dependência do nascimento à morte. [Entrevista concedida a Márcia Junges e Leslie Chaves]. IHU On-Line, v. 468, 29 jun. Disponível em: Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/6018-maurizio-lazzarato Acesso em: 15 out. 2024.
» https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/6018-maurizio-lazzarato
NUNES, Dilmalice (2021). Sugestão de atividade: compartilhando resenhas no YouTube e no Instagram. Nova Escola, 19 jun. [on-line]. Disponível em: Disponível em: https://box.novaescola.org.br/etapa/3/educacao-fundamental-2/caixa/306/literatura-instagram-e-o-youtube-para-estimular-a-leitura/conteudo/20453 Acesso em: 15 out. 2024.
ORDINE, Nuccio (2016). A utilidade do inútil: um manifesto. Tradução de Luiz Carlos Bombassaro. Rio de Janeiro: Zahar.
OS HÁBITOS de leitura do brasileiro (2021). Globo, 15 dez. [on-line]. Disponível em: Disponível em: https://gente.globo.com/texto-os-habitos-de-leitura-do-brasileiro/ Acesso em: 15 out. 2024.
» https://gente.globo.com/texto-os-habitos-de-leitura-do-brasileiro/
PAZ, Walmaro (2022). No Brasil, 44% da população não lê e 30% nunca comprou um livro, diz Rafael Guimaraens. Brasil de Fato, Porto Alegre, 24 abr. Disponível em: Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2022/04/24/no-brasil-44-da-populacao-nao-le-e-30-nunca-comprou-um-livro-diz-rafael-guimaraens Acesso em: 15 out. 2024.
ROSE, Nikolas (1991). Governing by numbers: figuring out democracy. Accounting, Organizations and Society, Grã-Bretanha, v. 16, n. 7, p. 673-692, jan. Disponível em: Disponível em: https://www.casrilanka.com/casl/images/stories/PDBF/governing%20by%20numbers.pdf Acesso em: 15 out. 2024.
» https://www.casrilanka.com/casl/images/stories/PDBF/governing%20by%20numbers.pdf
SARAIVA, Karla; VEIGA-NETO, Alfredo (2009). Modernidade líquida, capitalismo cognitivo e educação contemporânea. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 187-201, maio/ago. Disponível em: Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8300 Acesso em: 15 out. 2024.
» https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8300
SOARES, Magda (2008). Ler, verbo transitivo. In: PAIVA, Aparecida; MARTINS, Aracy; PAULINO, Graça; VERSIANI, Zélia (orgs.). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica. p. 29-36.
SOEIRO, Raphael (2010). Por que o brasileiro lê pouco? Super Interessante, 28 nov. [on-line]. Disponível em: Disponível em: https://super.abril.com.br/cultura/por-que-o-brasileiro-le-pouco/ Acesso em: 15 out. 2024.
» https://super.abril.com.br/cultura/por-que-o-brasileiro-le-pouco/
SPERRHAKE, Renata (2013). O saber estatístico como dizer verdadeiro sobre a alfabetização, o analfabetismo e o alfabetismo/letramento. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/72138 Acesso em: 15 out. 2024.
» http://hdl.handle.net/10183/72138
TRAVERSINI, Clarice Salete (2003). Programa Alfabetização Solidária: o governamento de todos e de cada um. 2003. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/13257 Acesso em: 15 out. 2024.
» http://hdl.handle.net/10183/13257
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini (2012). A inclusão como dominação do outro pelo mesmo. Pedagogía y saberes, Bogotá, n. 36, p. 57-68. Disponível em: Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/6140/614064871005.pdf Acesso em: 15 out. 2024.
» https://www.redalyc.org/pdf/6140/614064871005.pdf
WORTMANN, Maria Lúcia Castagna; COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (2015). Sobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no Brasil. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 32-48, 14 abr. Disponível em: Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441/0 Acesso em: 15 out. 2024.
» http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441/0
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors maintain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License-Non Commercial 4.0 which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and publication this journal.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
d) The authors of the approved works authorize the magazine to, after publication, transfer its content for reproduction in content crawlers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted to the publication are of their original creation, being fully responsible for their content in the event of possible opposition by third parties.