100 pages a day: Bookstagram, BookTube and the ways of conducting reader behavior in contemporary times

Authors

Keywords:

reading practices; social media; government; cultural pedagogies

Abstract

This article aims to analyze some ways of conducting reading behavior in contemporary times, based on the speeches that circulate in the profiles and channels of four highly prominent literary influencers in Brazil. The data, coming from lurking on Bookstagram profiles and BookTube channels, was scrutinized with inspiration from Foucauldian discourse analysis. It is anchored, in theoretical terms, in the conceptual lenses of Foucauldian studies and Cultural Studies, especially based on the notions of cultural pedagogies and government. The analyzes carried out indicate that the subjects are led to a daily and organized reading practice, defining reading goals, using control applications and establishing schedules. The speeches lead the subjects to specific ways of being a reader, resulting in an indebted reader, a self-entrepreneur, a self-statistician and disciplined. In these ways of being a reader, relationships can be observed with the principles of neoliberal rationality and with school practices.

References

AZEVEDO, Ricardo (1999). Livros para crianças e literatura infantil: convergência e dissonâncias. Revista Signos, Lajeado, v. 20, n. 1, p. 92-102, dez. Disponível em: Disponível em: https://www.ricardoazevedo.com.br/wp/wp-content/uploads/Livros-para-criancas-e-literatura-infantil.pdf Acesso em: 15 out. 2024.

» https://www.ricardoazevedo.com.br/wp/wp-content/uploads/Livros-para-criancas-e-literatura-infantil.pdf

BALL, Stephen J. (2002). Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23. Disponível em: Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37415201.pdf Acesso em: 15 out. 2024.

» https://www.redalyc.org/pdf/374/37415201.pdf

BELLO, Samuel Edmundo López; RÉGNIER, Jean Claude; SPERRHAKE, Renata (2014). Quando os números produzem formas-sujeito: a quantificação como prática de governo. In: ENCONTRO DE ETNOMATEMÁTICA DO RIO DE JANEIRO, 2014, Niterói. Anais [...]. Niterói: Universidade Federal Fluminense, p. 199-213. Disponível em: Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/280813964_Quando_os_numeros_produzem_formas_sujeito_a_quantificacao_como_pratica_de_governo Acesso em: 15 out. 2024.

» https://www.researchgate.net/publication/280813964_Quando_os_numeros_produzem_formas_sujeito_a_quantificacao_como_pratica_de_governo

BELLO, Samuel Edmundo López; TRAVERSINI, Clarice Salete (2009). O numerável, o mensurável e o auditável: estatística como tecnologia para governar. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 135-152, maio/ago. Disponível em: Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8267 Acesso em: 15 out. 2024.

» https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8267

BEYER, Johann Rudolph Gottlieb (1795). Über das Bücherlesen, insofern es zum Luxus unserer Zeiten gehört. Erfurt: Keyser. Disponível em: Disponível em: https://publikationen.ub.uni-frankfurt.de/frontdoor/index/index/year/2009/docId/12171 Acesso em: 15 out. 2024.

» https://publikationen.ub.uni-frankfurt.de/frontdoor/index/index/year/2009/docId/12171

BRASILEIRO lê pouco; baixa renda é uma das causas (2004). Jornal do Senado, a. 2, n. 53. Brasília, 8 a 14 nov. Disponível em: Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/98678/041108_53.pdf?sequence=4#:~:text=de%20analfabetismo%2C%20livros%20caros%2C%20renda,1%2C8%20livro%20por%20ano Acesso em: 15 out. 2024.

» https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/98678/041108_53.pdf?sequence=4#:~:text=de%20analfabetismo%2C%20livros%20caros%2C%20renda,1%2C8%20livro%20por%20ano

CAMOZZATO, Viviane Castro (2014). Pedagogias do presente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 573-593, abr./jun. Disponível em: Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/JQGQqFY6bhHXDRrLj8Sn56P/?format=pdf Acesso em: 15 out. 2024.

» https://www.scielo.br/j/edreal/a/JQGQqFY6bhHXDRrLj8Sn56P/?format=pdf

CEREGATO, Levi (2016). Por que o brasileiro lê tão pouco. UOL, [s. l.], 29 out. Disponível em: Disponível em: https://noticias.uol.com.br/opiniao/coluna/2016/10/29/por-que-o-brasileiro-le-tao-pouco.htm Acesso em: 15 out. 2024.

» https://noticias.uol.com.br/opiniao/coluna/2016/10/29/por-que-o-brasileiro-le-tao-pouco.htm

CHARTIER, Roger (1998). A aventura do livro: do leitor ao navegador - conversações com Jean Lebrun. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo; Editora UNESP.

CHARTIER, Roger (2001). Cultura escrita, literatura e história: conversas de Roger Chartier com Carlos Aguirre Anaya, Jesús Anaya Rosique, Daniel Goldin e Antonio Saborit. Porto Alegre: Artmed.

CHARTIER, Roger (2002). Os desafios da escrita. São Paulo: Editora UNESP.

CHARTIER, Roger (2013). Roger Chartier fala sobre analfabetismo digital. [Entrevista concedida a Elisângela Fernandes]. Nova Escola, [s. l.], 1 maio. Disponível em: Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/1898/roger-chartier-fala-sobre-analfabetismo-digital Acesso em: 15 out. 2024.

» https://novaescola.org.br/conteudo/1898/roger-chartier-fala-sobre-analfabetismo-digital

COSSON, Rildo (2018). Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto.

CRUZ, Afonso (2020). Vamos comprar um poeta. Porto Alegre: Dublinense. [e-book].

FAILLA, Zoara (org.) (2021). Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. São Paulo: IPL. Disponível em: Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5-o_livro_IPL.pdf Acesso em: 15 out. 2024.

» https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2021/06/Retratos_da_leitura_5-o_livro_IPL.pdf

FOSTER, Gustavo (2015). Por que os brasileiros leem tão pouco? Zero Hora, Porto Alegre, 7 abr. Disponível em: Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/noticia/2015/04/por-que-os-brasileiros-leem-tao-pouco-4735112.html Acesso em: 15 out. 2024.

» https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/noticia/2015/04/por-que-os-brasileiros-leem-tao-pouco-4735112.html

FOUCAULT, Michel (2012). A Arqueologia do Saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

FOUCAULT, Michel (2008a). Nascimento da biopolítica. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes.

FOUCAULT, Michel (2008b). Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes.

FOUCAULT, Michel (1987). Vigiar e punir: nascimento da prisão. 28. ed. Petrópolis: Vozes.

FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana (2011). Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina.

HACKING, Ian (2009). Ontologia histórica. São Leopoldo: Editora Unisinos.

KEMP, Simon (2023). DIGITAL 2023: GLOBAL OVERVIEW REPORT. Disponível em: Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report Acesso em: 15 out. 2024.

» https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report

LAJOLO, Marisa (2018). Literatura: ontem, hoje e amanhã. São Paulo: Editora UNESP.

LAZZARATO, Maurizio (2011). La fabrique de l’homme endetté: essai sur condition néolibérale. Paris: Éditions Amsterdam.

LAZZARATO, Maurizio (2015). O “homem endividado” e o “deus” capital: uma dependência do nascimento à morte. [Entrevista concedida a Márcia Junges e Leslie Chaves]. IHU On-Line, v. 468, 29 jun. Disponível em: Disponível em: https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/6018-maurizio-lazzarato Acesso em: 15 out. 2024.

» https://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/6018-maurizio-lazzarato

NUNES, Dilmalice (2021). Sugestão de atividade: compartilhando resenhas no YouTube e no Instagram. Nova Escola, 19 jun. [on-line]. Disponível em: Disponível em: https://box.novaescola.org.br/etapa/3/educacao-fundamental-2/caixa/306/literatura-instagram-e-o-youtube-para-estimular-a-leitura/conteudo/20453 Acesso em: 15 out. 2024.

» https://box.novaescola.org.br/etapa/3/educacao-fundamental-2/caixa/306/literatura-instagram-e-o-youtube-para-estimular-a-leitura/conteudo/20453

ORDINE, Nuccio (2016). A utilidade do inútil: um manifesto. Tradução de Luiz Carlos Bombassaro. Rio de Janeiro: Zahar.

OS HÁBITOS de leitura do brasileiro (2021). Globo, 15 dez. [on-line]. Disponível em: Disponível em: https://gente.globo.com/texto-os-habitos-de-leitura-do-brasileiro/ Acesso em: 15 out. 2024.

» https://gente.globo.com/texto-os-habitos-de-leitura-do-brasileiro/

PAZ, Walmaro (2022). No Brasil, 44% da população não lê e 30% nunca comprou um livro, diz Rafael Guimaraens. Brasil de Fato, Porto Alegre, 24 abr. Disponível em: Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2022/04/24/no-brasil-44-da-populacao-nao-le-e-30-nunca-comprou-um-livro-diz-rafael-guimaraens Acesso em: 15 out. 2024.

» https://www.brasildefato.com.br/2022/04/24/no-brasil-44-da-populacao-nao-le-e-30-nunca-comprou-um-livro-diz-rafael-guimaraens

ROSE, Nikolas (1991). Governing by numbers: figuring out democracy. Accounting, Organizations and Society, Grã-Bretanha, v. 16, n. 7, p. 673-692, jan. Disponível em: Disponível em: https://www.casrilanka.com/casl/images/stories/PDBF/governing%20by%20numbers.pdf Acesso em: 15 out. 2024.

» https://www.casrilanka.com/casl/images/stories/PDBF/governing%20by%20numbers.pdf

SARAIVA, Karla; VEIGA-NETO, Alfredo (2009). Modernidade líquida, capitalismo cognitivo e educação contemporânea. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 187-201, maio/ago. Disponível em: Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8300 Acesso em: 15 out. 2024.

» https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8300

SOARES, Magda (2008). Ler, verbo transitivo. In: PAIVA, Aparecida; MARTINS, Aracy; PAULINO, Graça; VERSIANI, Zélia (orgs.). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica. p. 29-36.

SOEIRO, Raphael (2010). Por que o brasileiro lê pouco? Super Interessante, 28 nov. [on-line]. Disponível em: Disponível em: https://super.abril.com.br/cultura/por-que-o-brasileiro-le-pouco/ Acesso em: 15 out. 2024.

» https://super.abril.com.br/cultura/por-que-o-brasileiro-le-pouco/

SPERRHAKE, Renata (2013). O saber estatístico como dizer verdadeiro sobre a alfabetização, o analfabetismo e o alfabetismo/letramento. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/72138 Acesso em: 15 out. 2024.

» http://hdl.handle.net/10183/72138

TRAVERSINI, Clarice Salete (2003). Programa Alfabetização Solidária: o governamento de todos e de cada um. 2003. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/13257 Acesso em: 15 out. 2024.

» http://hdl.handle.net/10183/13257

VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini (2012). A inclusão como dominação do outro pelo mesmo. Pedagogía y saberes, Bogotá, n. 36, p. 57-68. Disponível em: Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/6140/614064871005.pdf Acesso em: 15 out. 2024.

» https://www.redalyc.org/pdf/6140/614064871005.pdf

WORTMANN, Maria Lúcia Castagna; COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel (2015). Sobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no Brasil. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 32-48, 14 abr. Disponível em: Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441/0 Acesso em: 15 out. 2024.

» http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18441/0

Published

2025-03-15

Issue

Section

Dossier “Post-Institutional Literary Practices in Contemporary Times”

How to Cite

100 pages a day: Bookstagram, BookTube and the ways of conducting reader behavior in contemporary times. (2025). Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, 74. https://periodicostestes.bce.unb.br/index.php/estudos/article/view/58146