The music video "jogo de louça"

Authors

  • Marcos Daniel da Silva Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v14.n2.2024.08

Keywords:

Fashion, Semiotics, Music Video, Social Media

Abstract

This research project explored the intersection of fashion, semiotics, and fan perception in the music video “Jogo de Louça” by Toto de Babalong and Gaby Amarantos. Through semiotic analysis, we identified the visual, symbolic, and cultural elements present in the video, revealing how fashion serves as a complex language conveying cultural messages. Additionally, we delved into the active interaction of fans on social media, highlighting how their interpretations and discussions enrich the understanding of the video. This research contributes to the comprehension of contemporary visual culture, emphasizing the role of fashion in cultural communication and the creation of shared meanings.

References

ARAÚJO, Carlos Eduardo Dias de. Autoria no videoclipe: tensionamentos valorativos da expressão artística e da cultura midiática. 2015.

BARTHES, Roland. Elements of semiology. Macmillan, 1968.

BARTHES, Roland. The structuralist activity. MA ENGLISH, v. 19, 1967.

BURGESS, Jean; VERDE, Josué. YouTube: Vídeo online e cultura participativa . John Wiley & Filhos, 2018.

CHRISTINO, Juliana Maria Magalhaes. Resgate teórico-empírico da dinâmica de criação de valor no consumo: contribuições para a compreensão das escolhas de vestuário de consumidoras orientadas as marcas e/ou à moda. 2013.

DAVIS, F. Fashion, Culture, and Identity. University of Chicago Press. 2015 ECO, Umberto. A Theory of Semiotics, Indiana Uni. 1975.

ECO, Umberto. Semiótica e Filosofia da Linguagem . Imprensa da Universidade de Indiana, 1986.

FECHINE, Yvana; LIMA, Cecília Almeida Rodrigues. O papel do fã no texto transmídia: uma abordagem a partir da televisão. MATRIZes, v. 13, n. 2, p. 113-130, 2019.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Ediitora Atlas SA, 2008. JENKINS, H. Cultura de convergência: onde a velha e a nova mídia colidem. Nova York: Imprensa da Universidade de Nova York. 336 pp. 2006

KODA, H.; MARTINS, R. Fashioning the Object: Bless, Boudicca, and Sandra Backlund. Yale University Press. 2010

MARTINS, Wellington Anselmo. Semiótica de Charles Peirce: o ícone e a primeiridade. Revista Contemplação, n. 12, 2015.

MOURA, Larissa Leal. Moda como expressão de identidade no mundo contemporâneo. 2018. MACHADO, Irene A.; RAMOS, Adriana Vaz. Semiótica da cultura e semiosfera. Annablume, 2007.

ORACIO, Eduardo Manoel Barros. MODA E LITERATURA UMA RELAÇÃO SEMIÓTICA. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 11, p. 822-835, 2021.

OLIVEIRA, Amanda Fogaça de; MAXIMOVITZ, Giovana Herrero. A comunicação visual da moda no TikTok. 2021.

PEIRCE, Charles Sanders. Peirce sobre signos: Escritos sobre semiótica . Livros de imprensa da UNC, 1991.

SIMMEL, Georg. Moda. Revista americana de sociologia , v. 62, n. 6, pág. 541-558, 1957.

SONTAG, S. On Photography. Farrar, Straus and Giroux. 179

Published

2024-12-24

How to Cite

The music video "jogo de louça". (2024). Revista Estética E Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine, 14(2), 90-102. https://doi.org/10.18830/issn2238-362X.v14.n2.2024.08